Tässä Räsäsen ja Pohjolan haastattelussa (Studio Krypta:
Ajassa: AJATUSRIKOS) tulee myös esille tämä lain osuus ja Räsäsen oma osuus.
Päivi Räsänen, 34:18: "Kyllähän lain tulisi olla sellainen, että ihminen tietää aivan vilpittömästi. Meistä kumpikaan esim. siinä vaiheessa kun tätä kirjoitettiin, julkaistiin tai siinä vaiheessa kun hämmästyttiin, että tämmöisestä joku on nostanut juttua tai tehnyt rikosilmoitusta. Ei tullut todellakaan mieleen, että tämä olisi lain vastaista. Minä olin itse hyväksymässä sitä lakia. Ja sitä ennen olin kirjoittanut nämä. Ja minä olen sentään kansanedustaja. Miten tavallinen kansalainen voisi tietää?"
Kovaa on poliittinen taistelu myös lainsäädännössä ja sen hyödyntämisessä omiin tavoitteisiin, vähän naivilta tuntuu Päivin suhtautuminen. Ja hänellähän on ollut vastuu laeista (myös tästä kiihotuslaista) ja niiden muodoista, vaikka tietysti voihan tällainen käyttö tulla yllätyksenä.
Onhan tästä ongelmallisuudesta ollut merkkejä eri tapauksissa, mutta kristillinen
Sanan- ja uskonnonvapaus ry. perustettiin vasta, kun ikään kuin osui omalle kohdalle. Räsäsen tapaus herätti todellisuuteen. Tulee "
Ensin ne tulivat..." -runo mieleen. No, eipä kaikesta voi olla kiinnostanut ja oma napa on meillä kaikilla. Enpä itsekään ole pistänyt tikkua ristiin asioiden eteen.
Tuli tosin liiallisesta Räsäs-kritiikistä luettua psalmista 50: "Sinä istut ja puhut veljeäsi vastaan, sinä panettelet äitisi poikaa." Varmasti hän on tarkoittanut hyvää.