Tuosta tulee mieleen teema, mistä olen aikonut jatkaa. Nimittäin Daavidin kaksinaisuus ja miten se on esitetty Raamatussa on tosi selvä osoitus siitä miten toisaalta uskova haluaa tehdä Jumalan tahdon, näkee itsensä Jumalaa rakastavana, osaa rukoilla jne. jne.
Mutta sitten tilaisuuden tullen tuo kaikki unohtuu ja Daavid käytti valtaansa väärin, käytti raakuutta, manipulointia raivaamaan tieltään ihmisen, joka oli esteenä Daavidin himojen tyydyttämiselle.
Tästä on mielenkiintoista huolellisemmin tutkia mm. psalmeja ja sitten Samuelin kirjoja.
Eilen hoksasin sitten, että siinähän on sama teema kuin minkä hoksasin työssäni.
Muistan kun jo usea vuosi sitten, tapasin ensimmäistä kertaa muutaman 12-13 vuotiaan surullisen näköistä poikaa, jotka oltiin saatu kiinni seksuaalisesti hyväksikäyttämässä nuorempia lapsia.
Nämä lapset tulivat vaikeista olosuhteista eikä heidän elämänsä ole ollut lapsen arvoista elämää ja heitä oltiin kaltoin kohdeltu monella eri tavoin.
Tuntui että minulle ei ollut sydäntä alkaa opettaa heitä, miten tärkeää on, että he eivät käytä minkäänlaista väkivaltaa toisia kohtaan, kun tiedostin heidän dokumenteistaan miten heitä oltiin kohdeltu.
Silloin hoksasin jutun, mitä olen sitten käyttänyt kaikenikäisten kavereiden keskuudessa, myös miesten vankilassa.
Nimittäin esittelen teeman turvallisuus, englanniksi safety. Sanon, että turvallisuus on kuin rahakolikko.
Siinä on kaksi puolta ja näyttävät erilaisilta, mutta se on silti sama kolikko.
Toinen puoli esittää sitä, että SINULLA on oikeus turvallisuuteen, emotionaaliseen, fyysiseen ja seksuaaliseen turvallisuuteen.
Ja jos sinulle on jotain pahaa tapahtanut, sinun oikeutta turvallisuuteen on rikottu.
Sitten kysyn, että mikä se turvallisuuskolikon toinen puoli on.
Sitä kautta kykenen käsittelemään heidän elämässään tuota koko vyyhtejä.