Suomeen perustetaan "lasten vankila".
https://yle.fi/a/74-20223140Kaikessa lasten- ja nuorten hoidossa ainakin täällä on menty pitkälle "hoitotyöhön", mielenterveysongelmien, trauman yms. hoidossa ja lapsi ja nuori tulkitaan siis siitä lähtökohdasta.
Tämä on johtanut siihen, että lasten epäsosiaalisuus kasvaa eikä niinkuin on toivottu, heistä tuli paremmin sopeutuvia.
Otin tämän asian esille eräässä kokouksessa siellä nuorten koululla missä olin viimeksi töissä joskus 2023-2024.
Mainitsin kolleegoille ja pomolle, että minusta näyttää sieltä, että siellä on nuorilla asukeilla liian paljon negatiivista valtaa.
Otin joitakin esimerkkejä siitä mitä siellä oli lähiaikoina tapahtunut ja mainitsin sen, millä tavalla nuorille oltiin vastattu niissä tilanteissa. Kyseessä oli aina käytös mikä oli väkivaltaista tai väkivallan uhkausta työntekijöitä kohtaan.
Olin jo siinä vaiheessa irtisanoutunut, mutta olin vielä siellä töissä muutaman viikon sen jälkeen, taisi olla 6 viikkoa.
EN olisi ottanut asiaa esille, jos toinen jalka ei olisi jo ollut ulkona. Olisin pelännyt, että sitä käytettäisiin minua vastaan.
Mutta kun oli ottanut asian esille, siitä kehittyi oikein hyvä keskustelu missä työkaverit avautuivat samasta huolesta.
Minä lopulta vetäydyin kommenttien antamisesta ja vaan kuuntelin.
Kokouksen jälkeen vanha työkaverini ja "mentorini" sanoi minulle : "nostit sen asian pöydälle"
Siis kun nyt Suomeen tulee "lastenvankila" ajattelen, että se on sen tulosta, että ollaan oltu liian sinisilmäisiä ongelmien kanssa sitä ennen.Ja taas väriä foorumille.