Kirjoittaja Aihe: Erityisiä opetuksia Raamatusta  (Luettu 37749 kertaa)

Poissa Stiina

Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #120 : 26.07.21 - klo:12:29 »
 8) Ei pitäisi varmaan sotkeutua kaikkeen keskusteluun minunkaan, mutta sitä varten tänne kirjauduin, koska tämmöinen jostain syystä terapoi minua yksinäisenä.  :D

Näen, että Letsa puhuu uskoville ja minkälaista uskovien elämän tulisi olla ja usein onkin. Rakentavaa kirjoitusta, muistutusta minulle.

Sandia taas on ammatissa, jossa ollakseen hyvä on nähtävä toiselta kantilta ihmiset. Jumala näkee myös ja on todennäköisesti johdattanut Sandian tuohon. Hänenlaisistaan on uskovien keskuudessa huutava pula. Rukoilen, että menestyy ja pärjää hommassaan.

Itse olen vielä "lihallinen" kristitty ja toisia rikollisia "tuomitsen" vihaisempana kuin toisia. Jos olisin psykologi/terapeutti, en pärjäisi. "Hirttäisin lasten hyväksikäyttäjät vehkeistään ja "kiduttaisin" pitkään. Eikö sekin ole synti kristitylle niin kuin puolueellisuus sekä ihmisten halveksunta, ihmisten joiden puolesta Jeesus on kuollut?  Ei olla ymmärretty tekoja, hedelmää, Armoa oikein, vaan "lihamme" hallitsee meidän ajatteluamme, kun olemme parantumattomasti "lainalaisia" mieleltämme.
-----------------
Tänään minua on puhutellut Roomalaiskirjeen 9. luku kokonaisuudessaan, mutta laitan osan siitä päivän Sanaksi:
"(Israel ja Jumalan vanhurskaus)
30
Mitä tämä siis merkitsee? Sitä, että vieraat kansat, jotka eivät tavoitelleet vanhurskautta, ovat saaneet sen, nimittäin uskon vanhurskauden.
31
Sen sijaan Israel, joka tavoitteli vanhurskautta lakia noudattamalla, ei sitä saavuttanut.
32
Miksi ei? Siksi, että israelilaiset eivät lähteneet uskon tielle vaan tekojen. He ovat kompastuneet siihen kiveen,
33
josta on kirjoitettu:
– Minä asetan Siioniin kiven, johon he kompastuvat,
kallion, johon he loukkaavat itsensä.
Mutta joka häneen uskoo, ei joudu häpeään.
"
-----------------
Jeesus todellakin sovitti, jopa Hitlerin synnit, mutta ei hän pelastunut, koska ei saanut ottaa lahjavanhurskautta vastaan. Emme me pyhityksellämmekään mitään voi ottaa ja Jeesuksen Kristuksen täytetty työ puolestamme on siis TÄYDELLINEN. Siihen ei saa mitään lisätä, muuten se turmeltuu. (Letsa/moni voisi opiskella Kallis Hunajanpisara -kirjasen Roomalaiskirjeen ohella ja sitten ymmärtää Raamatun muut kohdat, pyhityksen ja ihmisen toivottomuuden ilman Jeesusta.) Oikea pyhityskin on lahjapyhitystä (ei ansio).
Olisi elämänmittainen tarina, mutta kun olen saarnaajatyyppiä/opettaja-, niin en voi olla opettamatta.
Minulla on puute hyväksynnästä, joten tarvitsisin rehellistä hyväksyntää. (Olen jo lapsuudesta lähtien jäänyt vaille useita elintärkeitä ihmistarpeita (jääneet siis ikuisiksi ajoiksi tyydyttämättä). On Jumalan ihme, että olen hengissä, koska monet muut eivät ole.

Letsa

• Vieras
« Vastaus #121 : 26.07.21 - klo:12:46 »
Hyvä Stiina, ole täällä pitkään ja hartauvella. Samoin sandia ja muut.

Olet Stiina erittäin hyväksytty. Koitan itsestänikin ajatella samoin, mutta yrittämistä se on. Onneksi meillä on Raamattu, luetaan sitä. Noi keskustelut sandian kanssa voi näyttää hassuilta, kun törmätään ymmärtämättömyyden muuriin. Ja tietysti erimielisyyskin on mukana. Herramme on hyvä, meille erimielisille pienille ihmisille.

Poissa Stiina

« Vastaus #122 : 26.07.21 - klo:14:33 »
Kiitos Letsa!  :D
Uskoiskohan kumminkaan! :-\

Tästä Jaakobin kirjeen luennosta on minulle paljon apua kristittyjen välisissä suhteissa:

http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/ut/ut4b.html

:)

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #123 : 26.07.21 - klo:16:25 »
Sandia saattaa tarkoittaa tilannetta, jossa avioliitossa on tultu kriisitilanteessa kostomielialaan. On koettu väärinkohtelua esimerkiksi ja aletaan ajatella, että minullakin on oikeus vaikkapa näpäyttää puolisoa. Aletaan katsella muita ja koetaan tunteita ja ajatellaan, että minua on kohdeltu niin huonosti, että ansaitsen parempaa. Annetaan tunteiden viedä ja se johtaa uskottomuuteen. Ja siitä edelleen Jumalan äänen enenevään kuulemattomuuteen ja syvempään paatumukseen. Ei enää etsitä Herran kasvoja, vaan tehdään oman oikeuden tajun mukaisia ratkaisuja, jotka ovat synnistä lähtöisin. Ja niin edelleen.

Omissa viesteissäni en käsittele tätä lähtökohtaa, koska se on aivankuin selvä tapaus.

Itse en uskalla lahtea vertailemaan erilaisia tapauksia. Joku voisi jo helposti loukkaantua tuosta kuvauksestasi sen suhteen, etta sen voi nahda pahasti kohdellun puolison tuskan vahattelyna. Tuskin paasemme tassa asiassa yksimielisyyteen ja sinahan jo sanoit, etta turha on minun kanssani keskustella.
« Viimeksi muokattu: 26.07.21 - klo:16:45 kirjoittanut sandia »

Letsa

• Vieras
« Vastaus #124 : 26.07.21 - klo:17:00 »
Sandia saattaa tarkoittaa tilannetta, jossa avioliitossa on tultu kriisitilanteessa kostomielialaan. On koettu väärinkohtelua esimerkiksi ja aletaan ajatella, että minullakin on oikeus vaikkapa näpäyttää puolisoa. Aletaan katsella muita ja koetaan tunteita ja ajatellaan, että minua on kohdeltu niin huonosti, että ansaitsen parempaa. Annetaan tunteiden viedä ja se johtaa uskottomuuteen. Ja siitä edelleen Jumalan äänen enenevään kuulemattomuuteen ja syvempään paatumukseen. Ei enää etsitä Herran kasvoja, vaan tehdään oman oikeuden tajun mukaisia ratkaisuja, jotka ovat synnistä lähtöisin. Ja niin edelleen.

Omissa viesteissäni en käsittele tätä lähtökohtaa, koska se on aivankuin selvä tapaus.

Itse en uskalla lahtea vertailemaan erilaisia tapauksia. Tuskin paasemme tassa asiassa yksimielisyyteen ja sinahan jo sanoit, etta turha on minun kanssani keskustella.
Yritin tuonkin ajatuksen ja esimerkin avulla vaan päästä selvyyteen ajattelustasi, mutta koska et halua avata sitä, keskustelukaan ei etene, se menee jauhamiseksi. Näin koen. Kunnioitan päätöstäsi vaieta.

Poissa Stiina

« Vastaus #125 : 28.07.21 - klo:13:28 »
 :) Jatkan täällä hyviä opetuksia! (Ylpeä on sellainen, joka ei pysty ottamaan oikeaa, hyvää opetusta vastaan, vaan on "lahkohenkinen" ja itse aina oikeassa.)

”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti." (Matt 28:19-20)

Millainen oli joukko, jolle annettiin täysin mahdoton tehtävä saarnata evankeliumi maailman joka kolkkaan? Jotakin syvällisen sielunhoidollista, hoitavaa ja helpottavaa on havaita, millaisia nuo Ylösnousseen todistajat olivat. Millainen oli tuo pelokas joukko. Kyseessä ei todellakaan ollut mikään samasta puusta veistettyjen klubi! Eikä heitä oltu muokattu samaan pukuun sopiviksi sen kolmen vuoden aikana, jolloin Jeesus antoi lähiopetusta Jumalan Valtakunnasta. Kaikkea muuta. Jeesuksen yhteydessä eläessään opetuslapset muuttuivat kyllä, mutta heidän persoonaansa Jeesus ei latistanut. He olivat erilaisia ja pysyivät erilaisina.

Voit katsoa tämänkertaisen Viikon sanasi täältä: https://youtu.be/Qq1ljeYsvVI

Jos on mahdollista, toivomme sinua kertovan tästä uudesta hartausmahdollisuudesta myös toisille, osoitehan on: www.sro.fi/viikonsana. Ehkä voitte tuttujen kesken joskus keskustella sen herättämistä oivalluksista!

Siunaus päivääsi!

Juha Vähäsarja
Suomen Raamattuopiston metropolialueen johtaja

Poissa Stiina

« Vastaus #126 : 28.07.21 - klo:15:08 »
Pyyhkikää pois, jos ei kelpaa: Voi hyvät hyssykät sentään teidän kanssanne!

MIKÄ ON EHTOOLLISEN MERKITYS?

Joskus satunnainen sanankuulija istuu kirkossa jumalanpalveluksessa, johon sisältyy ehtoollinen. Tällaista ehtoollisjumalanpalvelusta kutsutaan messuksi. Messun loppuosassa pappi lausuu ehtoollisen asetussanat, siunaa ehtoollisaineet ja tekee ristinmerkin niiden päälle. Sitten pappi kutsuu seurakuntalaisia jollakin näistä vaihtoehtoisista kutsusanoista:

- "Autuaita ne, jotka on kutsuttu Karitsan hääaterialle. Tulkaa, kaikki on jo valmiina."

- "Jeesus sanoo: Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon."

- "Tulkaa, ottakaa vastaan Kristuksen ruumis. Tulkaa, juokaa kuolemattomuuden lähteestä."

Satunnainen sanankuulija näkee useiden seurakuntalaisten ottavan kutsun vastaan ja menevän alttarille. "Voinko minäkin mennä?" "Mikä on tämän toimituksen merkitys? " Voinko olla jotenkin kelvoton osallistumaan ehtoolliselle?"

Ehtoollinen on meidän evankelis-luterilaisen kirkkomme toinen sakramentti eli pyhä toimitus ( armon väline ) kasteen ohella. Jeesus itse asetti sen kuolemaansa edeltävänä yönä ollessaan aterioimassa opetuslastensa kanssa. Tästä tapahtumasta kertovat evankeliumien kirjoittajat Matteus, Markus ja Luukas sekä apostoli Paavali kirjeessään korinttolaisille. Matt 26:26-29, Mark 14:22-25, Luuk 22:14-20, 1.Kor 11:23-25 Heidän todistuksensa mukaan ehtoollisen asettaminen tapahtui seuraavasti:

"Herramme Jeesus Kristus, sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja antoi opetuslapsilleen ja sanoi: Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni. Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen, kiitti ja antoi opetuslapsilleen ja sanoi: Ottakaa ja juokaa tästä kaikki; tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. Niin usein kuin te siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."

Ehtoollisen asetussanat saavat aikaan sen, että ehtoollisaterialla käytettävä leipä ja viini eivät ole enää ainoastaan leipää ja viiniä, vaan Kristuksen ruumis ja veri. Tämä ei tarkoita sitä, että leipä ja viini muuttuisivat olemukseltaan , vaan että Jumalan sanan vaikutuksesta Kristuksen ruumis ja veri ovat läsnä leivässä ja viinissä. Tämä ei ole ainoastaan symbolista, vaan todellista. ( Roomalaiskatoliset opettavat leivän ja viinin muuttuvan ehtoollisessa olemuksellisen luontonsa puolesta Kristuksen ruumiiksi ja vereksi ) Luterilaisen käsityksen mukaan leivässä ja viinissä itsessään ei ole mitään maagista voimaa, vaan niihin liittyy vaikuttava Jumalan sana. Kirkkomme ei opeta, että Kristus uhrataan uudestaan joka ehtoollisella syntien anteeksiantamiseksi, kuten katolinen kirkko opettaa puhuen messu-uhrista. Muita uhreja ei tarvita kuin ainoastaan tämä historiassa kerran tapahtunut Jeesuksen uhraaminen Golgatalla.

Ehtoollinen on asetettu sitä varten, että Kristuksen asetussanoilla kristityt saisivat tässä sakramentissa syntinsä anteeksi, elämän ja pelastuksen.

Voinko siis mennä alttarille? Oikea ehtoolliselle osallistumisen edellytys on usko, joka merkitsee Kristuksen sanaan luottamista. Voimme heikollakin uskolla turvautua siihen, että Kristuksen ruumis ja veri on annettu juuri minun puolestani. Koska ehtoollinen on syntien anteeksiantamisen ateria, se kuuluu nimenomaan niille kristityille, jotka tunnustavat olevansa syntisiä ja tarvitsevansa Kristuksen anteeksiantamusta ja jotka uskovat Kristukseen syntiensä sovittajana. Joka tämän uskoo, saa ehtoollisessa sen, mitä Kristus sanassaan lupaa. Kristus kutsuu pöytäänsä erityisesti niitä, jotka tuntevat itsensä syntisiksi. Kelvoton ja valmistautumaton ehtoolliselle on se, joka ei usko tai joka epäilee näitä sanoja: "Teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi."

Kirkkojärjestyksen mukaan ehtoolliselle voi osallistua itsenäisesti konfirmoitu ( rippikoulun käynyt ) luterilaisen kirkon jäsen. Ehtoollispöytä on kuitenkin avoin eikä kukaan tarkasta, onko ehtoolliselle halukas myös oikeutettu siihen. Ehtoollisvieras päättää itse osallistumisestaan.

Ehkä satunnainen sanankuulija arastelee osallistumistaan luettuaan 1.Korinttolaiskirjeen 11.luvun jakeet 27-29: "Sen tähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta, sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo turmioksensa."

Tämän tekstin Paavali osoitti Korinton seurakunnalle. Ilmeisesti heillä oli vaikeuksia arvostaa ehtoollista. Tekstistä saa käsityksen, että korinttolaiset olivat nauttineet ehtoollista erottamatta sitä muusta syömisestä ja juomisesta. Ehkä he söivät ja joivat liikaa. Seurauksena saattoi olla humalatila ja jopa riitelyä. Ehtoollisen nauttimiseen tulee sisältyä kunnioittava asenne.

Ehtoolliselle polvistutaan alttarikaiteen viereen tai se vastaanotetaan seisten. Ehtoollisen toimittaa periaatteessa aina pappi. Avustajana voi toimia kirkkoherran valitsema maallikko. Pappi jakaa yleensä leivän ja maallikko viinin. Ehtoollisen jakaja on siis apostolisen paimenviran haltija, joka on kutsuttu ja asetettu tähän tehtävään. Siinä paimenen virkaa hoitava pappi ruokkii laumaansa Kristuksen edustajana. Kuolleista ylösnousemisensa jälkeen Jeesus ilmestyi opetuslapsilleen ja kehotti vielä Pietaria: "Ruoki minun karitsoitani!" Joh 21:15 Mikäli maallikot jakaisivat toisilleen ehtoollista, se vaikuttaisi siltä kuin lampaat ruokkisivat toisiaan. Tilanteessa, jossa joku on kuoleman vaarassa tai muussa hädässä, saa jokainen kristitty antaa hänelle ehtoollista, ellei pappia ole saatavilla.

Nyt satunnainen sanankuulija on polvistunut alttarin äärelle. Pappi ojentaa ehtoollisleivän eli öylätin kämmenelle ja lausuu: "Herramme Jeesuksen Kristuksen ruumis, sinun puolestasi annettu." Viini tarjotaan tavallisesti pienistä pikareista. Viiniä jakava pappi tai avustaja sanoo: "Herramme Jeesuksen Kristuksen veri, sinun puolestasi vuodatettu."Ehtoollista voidaan jakaa myös kastamalla ehtoollisleipä viiniin ja antamalla se käteen. Ehtoollisella voi saada myös gluteenitonta leipää ja alkoholitonta viiniä.

Jeesus opetti kerran synagogassa Kapernaumissa juutalaisia sanoen: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo, sillä on iankaikkinen elämä. Minä olen elämän leipä. Teidän isänne söivät mannaa erämaassa, ja he kuolivat. Mutta tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei kuolisi, Minä olen se elämän leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta. Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi? Niin Jeesus sanoi heille: Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. Sillä minun lihani on totinen ruoka ja minun vereni on totinen juoma. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa ja minä hänessä." Joh 6:47-56

Palatessaan alttarilta satunnainen sanankuulija voi tarvittaessa kääntyä mielessään taivaallisen Isämme puoleen ja todeta: "Herra, minä uskon. Auta minua minun epäuskossani!"

Lähteenä käytetty mm:

- Raamattu

- Lutherin vähäkatekismus

- www.luterilainen.net

- www.evl.fi

- www.uskonet.fi

- wikipedia

Poissa Stiina

« Vastaus #127 : 01.08.21 - klo:12:11 »
Suosittelen,
tänään taas erityisen siunaava saarna kaikille kristityille:

https://sro.fi/tv

---------------
PÄIVÄN SANA

Minä tunnustin sinulle syntini, en salannut pahoja tekojani. Minä sanoin: ”Tunnustan syntini Herralle.” Sinä annoit anteeksi pahat tekoni, otit pois syntieni taakan. Ps. 32:5.

Jumalan armo laskeutuu avarana ja vapauttavana keskelle elämämme kipua ja syntiä. Se tulee lähimmäs silloin, kun me ansaitsemme sitä vähiten. Mitä pahemmin olemme epäonnistuneet, sitä väkevämpänä kaikuvat sanat, että Jeesuksen veri peittää heikkoutemme ja syntiemme paljouden. Pyhän Hengen kaunein työ on se, kun hän vakuuttaa särkyneelle, epäonnistuneelle ja syntiselle sydämelle, että se kelpaa sittenkin Jumalalle. Onhan Jeesus levittänyt kätensä ristille, ja hän on kantanut sinne jokaisen syyttävän synnin. Kun Pyhä Henki kuvaa eteemme Jeesuksen ristin, sovituksen paikan, ja sen tuoman armon ja vapauden, haihtuvat syyttäjien syytökset. – Olisihan ylpeää ajatella, että kykenisimme niin suuriin synteihin, joita ei Jeesuksen maahan vuotanut verikään kykenisi sovittamaan. Mitä ne voisivat olla?

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #128 : 01.08.21 - klo:16:52 »
Itsestäni löytyi omituinen puoli. Jos toisaalta yritän oikeuttaa synnin ja toisaalta valitan omaa syntisyyttäni, rauhaa ei saa. Siinä on itselleen vielä melko valheellinen.
Kerran yhdessä vaikeassa tilanteessa vihdoin koin, että Jeesus ilmestyi Pyhän Hengen kautta hyvin suoraan. Koin että Herra Jeesus itse sanoi minulle vakavasti ja rauhallisesti. Sandia, se on synti.
Se piti sisällään tuomion sekä sen että Hän oli siinä. Armahtavana.
Se vapautti minut syyllisyydestäkin.

Poissa Stiina

« Vastaus #129 : 03.08.21 - klo:12:15 »
 :) Hyväksyn jakamasi kokemuksen, vaikka se on selvästi vain sinulle.

Varoitan kuitenkin meitä kaikkia, että sielunvihollinen on (Pirun) ovela ja yrittää joka päivä kaikennäköistä kristityn päänmenoksi. Maailmassa on monia vääriä henkiä: "Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja.
1. Johanneksen kirje 4:1"

Myös lukematon määrä Jeesus-nimisiä henkioppaita on todettu olevan ympäri maailmaa ja ne tietävät minusta, sinusta ja maailmasta paljon, mutta eivät ole Ihmiseksi Tullut Jumala, joka ainoana sovitti meidät itsensä kanssa: Jeesus Kristus. Jos ei selvästi tunnista, kannattaa hylätä. Pyhä Henki ei jätä silti!

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #130 : 03.08.21 - klo:15:42 »
Periaate mistä minulle opetettiin lieneekin kuitenkin suoraan Raamatusta?
"ainoastaan tunne syntisi..." on jossain ehkä VTn puolella.
Kun taas UTssa on " jos tunnustamme syntimme..."

Eli jos riitelee sisällään siitä rohkeeneko sanomaan oman motiivinsa syntisiksi, niin ei kumma jos ei ole rauhaa Jumalan edessä.

Tuskin Pyhä Henki opettaa meillä periaatteita mitkä ei ole Raamatusta.

Poissa Stiina

« Vastaus #131 : 03.08.21 - klo:16:30 »
 :) No ei tietenkään. Yritän vain kertoa, että Raamattu kaikkialla varoittaa vieraista hengistä myös henkimaailmassa olevista vakavasti. Kukaan ei ole turvassa etteikö joutuisi noiden joukkojen kiusaamaksi ja pettämäksi. Sanaan juurtuminen on nähdäkseni ainoa keino ettei joudu lankeemukseen, välttää yrityksiä ei vielä voi.
Jos emme ole sitä itsessämme vielä nähneet, ympärillämme näemme ja kuulemme. Jos luulemme olevamme Jumalan "lellikkejä", olemme erehtyneet. Semmoista ei Raamattu lupaa, ei edes Apostoleille, vaikka Jumala on Kaikkivaltias, armollinen ja pitää huolta (omalla salatulla tavallaan).
Synnin tunnistaminen ja tunnustaminen on tärkeää, muuten on jo eksynyt totuudesta. Ikävä kyllä täällä joutuu kilvoittelemaan, kärsimään aina marttyyriuteen asti. Pelastus on ilmaista, mutta seuraaminen maksaa! Tämän takia monet myös jättävät Kristuksen. "Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat. (1. Kor. 15:12-19)"
Pitkät saarnat on näistä asioista kirjoitettu. Paratiisi, onni ja autuus ei ole vielä maanpäällä muuta kuin toivossa ja hengessä ja turvassa sekä uskossa, että kanssamme on sovitettu Kaikkivaltias. Vaellamme uskossa emme näkemisessä, muuten emme kestä, kun koetukset tulevat.
Koettelematon usko ei ole oikeaa uskoa vielä. Lihallemme se on aivan kauheaa.

Poissa Stiina

« Vastaus #132 : 03.08.21 - klo:16:49 »
 :-* Ihanaa, lohduttavaa, arvostamaani Lutheria! (Vaikka kumarrammekin yksin Jumalaa!)

”Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella. Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä. Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa; kun Kristus, meidän elämämme, ilmestyy, silloin tekin hänen kanssaan ilmestytte kirkkaudessa.” Kol.3.1-4

Jos sinä, Herra, pidät mielessäsi synnit, Herra, kuka silloin kestää? Ps. 130:3.

Luther jatkaa:

Ydin on tämä, että me kaikki synnymme syntisinä, elämme syntisinä, pysymme ja kuolemme syntisinä. Ylpeytemme, pelastuksemme ja autuutemme aihe on siinä, että me olemme evankeliumin kautta oppineet tuntemaan Jumalan laupeuden Kristuksen ansion tähden ja uskomaan siihen. Näin kohoamme lain ja omien tekojemme yläpuolelle ikään kuin toiseen maailmaan, oppiin ja valoon ja saamme sanoa Jumalalle luottavasti: Rakas Herra, emme voi riidellä tai käydä oikeutta sinun kanssasi, emmekä tahdo sinun edessäsi edes mainita vanhurskauttamme tai syntiämme, sillä jos sinä, Herra, syytät synnistä ja oikeuden edessä kysyt, olemmeko vanhurskaat, olemme hukassa. Sen tähden tahdomme paeta tästä tuomioistuimesta sinun laupeutesi istuimen luo ja turvautua sinun hyvyyteesi. Jos olemme tehneet jotakin hyvää, se on tapahtunut sinun armostasi. Käännä sen tähden meihin jumalallisen laupeutesi silmät äläkä ankaran lakivanhurskauden silmiä. Jos sinä luet meille synnit tai katsot niitä, ei kukaan meistä tule autuaaksi.

Joka nyt ei luota pelkästään siihen, että synti on poistettu Kristuksen kuoleman kautta ja että Jumalan silmät sen tähden ovat aivan kuin suljetut, niin ettei hän voi eikä tahdo katsoa meidän syntiämme, on varmasti hukassa. Pyhä Raamattu esittää meille tämän varman totuuden, että meidän elämämme riippuu ainoastaan syntien anteeksiantamuksesta ja Jumalan hyvyydestä. Meidän ei siis tarvitse tietää mistään muusta kuin Kristuksen vanhurskaudesta, sillä Jumala on luvannut olla katsomatta meidän pahoja tekojamme, jos vain uskomme hänen rakkaaseen Poikaansa, Jeesukseen Kristukseen. M Luther

Olemme siis saaneet Uskon Lahjan, tuon Siemenen, Jumalan Sanan, joka on kylvetty meihin ja olemme sen tähden jo uusi Luomus. Tämä on maailmalle ihmetys ja outo asia. ”Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.” 2.Kor.5:17 Nyt odotamme Hänen Lupaustensa täyttymistä, emme ole toivottomat vaan varmasti Pelastetut."

https://www.kotimaa.fi/blogit/ylosnousemus/comment-page-2/

Poissa Zubu

« Vastaus #133 : 03.08.21 - klo:17:42 »
Tuo sana sakramentti särähtää aina korvaan ja silmään, kun näen tai kuulen sen.

Kun ajatellaan sakramentin tarkoittavan pyhää toimitusta eikä armonvälinettä, palikat menevät kohdalleen.
=>
Ainoa armon väline on usko (siis mielen sisäinen instrumentti, jolla tartutaan pelastukseen).
Uskon välineitä ovat käytännön pyhät toimitukset, jotka ovat uskon tukena.

Poissa Zubu

« Vastaus #134 : 03.08.21 - klo:17:50 »
Samoin helluntailaisten ajattelu, että uskovan tulee puhua kielillä, muuten ei ole "Hengellä täytetty"

Helluntailaisuuden päävirrassa on tosiaan noin opetettu ja sivuutettu esimerkiksi se UT:n sana, että "eiväthän kaikki puhu kielillä" (1. Kor 12:30). Helluntailaiset ovat Hengen kaipauksessaan turhan herkkiä innostumaan milloin mistäkin villityksestä. Olen kuitenkin havainnut, että on olemassa tasapainoisempaakin helluntaiopetusta, mutta se on selvästi marginaalissa.