Kirjoittaja Aihe: Lempi psalmisi  (Luettu 5107 kertaa)

Poissa pax

Vs: Lempi psalmisi
« Vastaus #15 : 10.11.24 - klo:22:09 »
Ehkä se on sitä että ihmisen pahuus näkyy myös Raamatun teksteissä, toivoo että Jumala kostaisi ja lähtisi kirjoittajan ohjeen mukaan toimimaan.🙂‍↔️

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #16 : 10.11.24 - klo:22:22 »
Minusta siina on tuo kyseessä.

Poissa pax

« Vastaus #17 : 11.11.24 - klo:00:10 »
Sitten vielä psalminkirjoittajan toinen ääripääilmaisu, olen nuhteeton ja mitä kaikkea..itse en kumpaakaan voisi kirjoittaa, kostoa ja tuhoa enkä kehua itseäni hyväksi Jumalan edessä.

Poissa Opo

« Vastaus #18 : 11.11.24 - klo:10:44 »
Psalmi 121. Vuoripsalmi. Siinä erityisesti jae 7: Herra varjelee sinut kaikesta pahasta. Se lupaus kannattaa ajatuksissaan antaa lahjaksi lähimmäiselleenkin, eikä se silti ole itseltäkään pois.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #19 : 11.11.24 - klo:17:22 »
Sitten vielä psalminkirjoittajan toinen ääripääilmaisu, olen nuhteeton ja mitä kaikkea..itse en kumpaakaan voisi kirjoittaa, kostoa ja tuhoa enkä kehua itseäni hyväksi Jumalan edessä.

Tämä minullakin on tullut vastaan ja ajatteluttanut joidenkin psalmien kohdalla.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #20 : 11.11.24 - klo:17:23 »
Psalmi 121. Vuoripsalmi. Siinä erityisesti jae 7: Herra varjelee sinut kaikesta pahasta. Se lupaus kannattaa ajatuksissaan antaa lahjaksi lähimmäiselleenkin, eikä se silti ole itseltäkään pois.

Kyllä. Kiitos tuosta.

Poissa pax

« Vastaus #21 : 11.11.24 - klo:21:42 »
Myin kitaran torissa ja sieltä tuli ostaja koka on laulaja evankelista, vaihdettiin elämän kuulumisia, hän lähtiessään toisteli, muista aina luottaa Jumalan lupauksiin. Oli niin hoitava kohtaaminen vieraan ihmisen kanssa.
« Viimeksi muokattu: 12.11.24 - klo:05:31 kirjoittanut pax »

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #22 : 11.11.24 - klo:22:48 »
Minäkin yritin myydä tänään jotain netissä. Mutta ei ollut mitenkään hoitava tilanne.  Mutta jotenkin hassusti sattui, kun paxkin oli myynyt jotain.  :)
Minä kerron oman kokemukseni sille paremmin sopivassa katjussa.  8)

Poissa pax

« Vastaus #23 : 28.01.25 - klo:21:37 »
Jännää miten psalmit virvoittaa, melkein aina noisee joku jae mikä koskettaa erityisesti.
Luin psalmin 92, otsikkona Vanhurskas kukoistaa. Hyvä on kiittää Herraa ja laulaa ylistystä sinun nimellesi, sinä Korkein.
Hyvä on julistaa aamulla sinun armoasi ja yön tullen sinun uskollisuuttasi.

Tämä ilostutti suuresti, aamulla saan luottaa että armo on jälleen uusi ja illalla ehkä painojen alla saan luottaa Jumalan uskollisuuteen ja kiittää siitä.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #24 : 04.03.25 - klo:15:13 »
Olen iltaisin lukenut psalmeja, useita peräkkäin.  Hyvä tapa rauhoitaa mieli. Tulee niinkuin oikea perspektiivi asioihin.

Eilen llalla luin mm. psalmin 49 ja alleviivasin tämän.

"Mutta ihminen, mahtavinkaan, ei ole pysyväinen: hän on verrattava eläimiin, jotka hukkuvat.
14. Näin käy niiden, jotka itseensä luottavat, ja heidän perässään niiden, jotka mielistyvät heidän puheisiinsa. Sela.
15. Kuin lammaslauma heidät viedään tuonelaan, kuolema heitä kaitsee, jo huomenna oikeamieliset astuvat heidän ylitsensä; tuonela kalvaa heidän hahmoansa, eikä heillä ole asuntoa.
16. Mutta minun sieluni Jumala lunastaa tuonelan vallasta, sillä hän ottaa minut huomaansa. Sela.
17. Älä pelkää, jos joku rikastuu, jos hänen talonsa komeus karttuu.
18. Sillä kuollessaan ei hän ota mitään mukaansa, eikä hänen komeutensa astu alas hänen jäljessänsä.
19. Vaikka hän eläissänsä kiittää itseään siunatuksi, vaikka sinua ylistetään, kun vietät hyviä päiviä,
20. täytyy sinun mennä isiesi suvun tykö, jotka eivät ikinä enää valoa näe.
21. Ihminen, mahtavinkin, on ymmärrystä vailla, hän on verrattava eläimiin, jotka hukkuvat.
"

Realistinen muistutus ihmisen kuolevaisuus. Silti siellä on tuo jae 16: "Mutta minun sieluni Jumala lunastaa tuonelan vallasta, sillä hän ottaa minut huomaansa."

Tuossa on ihmisen kaksi mahdollisuutta: luottaa inhimilliseen mahtavuuteen niin kauan kuin mahdollista tai sitten kääntyä Jumalan puoleen.

Poissa Korpima

« Vastaus #25 : 04.03.25 - klo:17:37 »
Hyvä muistutus todellakin. Olen myös VT:n lukemisessani psalmeissa. Tällä hetkellä psalmissa 58 eli samoilla tienoilla kuin sandia edellisessä viestissä.

Tämä psalmissa 55 osui silmään: "Heitä murheesi Herran huomaan, hän pitää sinusta huolen, ei hän salli vanhurskaan ikinä horjua" (55:23).

Lohduttavaa, ettei kaikki ole oman osaamisen - tai hapuilun - varassa.

Poissa pax

« Vastaus #26 : 04.03.25 - klo:18:16 »
Psalmit on niin hyviä kun aina sieltä nousee joku helmi.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #27 : 04.03.25 - klo:18:58 »
Ja sattui niin, että kaikki lukemani psalmit, ennen psalmia 49 puhuivat juuri siitä mitä itsellä oli sydämellä ja missä koin olevani heikko. Tai tajusin inhimillisen heikkouden eri tilanteissa. Siis en vaan minä vaan me ihmiset yleensä.

Minulla on kännykässä Kindle sovellus. Siitä on kiva lukea kirjoja, ja myös Raamattua.  En olisi uskonut, että tykkään, luulisi että teksti olisi epämukavan pientä.
Olen vuorotellen lukenut Raamattua ja Korean historiaa.

Psalmissa 49 oli myös tämä, jakeessa 6,minkä kanssa väritin vaaleanpunaisella:
"Miksi minä pelkäisin pahoina päivinä, kun minun vainoojani vääryys piirittää minua".

Se jäi myös erityisesti mieleen.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #28 : 04.03.25 - klo:19:13 »
Hyvä muistutus todellakin. Olen myös VT:n lukemisessani psalmeissa. Tällä hetkellä psalmissa 58 eli samoilla tienoilla kuin sandia edellisessä viestissä.

Tämä psalmissa 55 osui silmään: "Heitä murheesi Herran huomaan, hän pitää sinusta huolen, ei hän salli vanhurskaan ikinä horjua" (55:23).

Lohduttavaa, ettei kaikki ole oman osaamisen - tai hapuilun - varassa.

Tuo on myös todella kaunis. Hän pitää omastaan huolen eikä salli tämän horjua. Eli kannattaa todella heittää murheet Herran syliin.

Kokemuksesta voi usein todeta, että se toimii.
« Viimeksi muokattu: 05.03.25 - klo:23:29 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #29 : 05.03.25 - klo:23:41 »
Jostain ihmeen syystä päädyin lukemaan eilen illalla psalmin 105, vaikka en ole vielä siellä asti.

Mutta se puhutteli minua hyvin paljon ja ihmetytti.

"12. Heitä oli vähäinen joukko, vain harvoja, ja he olivat muukalaisia siellä.
13. Ja he vaelsivat kansasta kansaan ja yhdestä valtakunnasta toiseen kansaan.
14. Hän ei sallinut kenenkään heitä vahingoittaa, ja hän rankaisi kuninkaita heidän tähtensä:
15. "Älkää koskeko minun voideltuihini, älkää tehkö pahaa minun profeetoilleni".
16. Ja kun hän kutsui nälänhädän maahan ja kokonaan mursi leivän tuen,
17. oli hän lähettänyt heidän edellänsä miehen: Joosef oli myyty orjaksi.
18. Hänen jalkojansa vaivattiin kahleilla, hän joutui rautoihin,
19. siksi kunnes hänen sanansa kävi toteen ja Herran puhe osoitti hänet puhtaaksi.
20. Niin kuningas lähetti ja päästätti hänet, kansojen hallitsija laski hänet irti.
21. Hän pani hänet talonsa herraksi ja kaiken omaisuutensa haltijaksi,
22. sitomaan mielensä mukaan hänen ruhtinaitansa ja opettamaan viisautta vanhimmille.
23. Niin joutui Israel Egyptiin, Jaakob muukalaiseksi Haamin maahan.
24. Ja Herra teki kansansa hyvin hedelmälliseksi ja väkevämmäksi heidän vihamiehiänsä.
25. Hän käänsi näitten sydämen vihaamaan hänen kansaansa, kavalasti kohtelemaan hänen palvelijoitaan.
26. Hän lähetti Mooseksen, palvelijansa, ja Aaronin, jonka hän oli valinnut.
"

Tuossa kerrotaan siitä, miten Herra oli valinnut Aabrahamin ja sitten kuljettanut hänen jälkeläisiaan ja pitänyt heistä huolen. Silti heitä oli vain pieni joukko, ja hänhän oli luvannut Aabrahamille, että hänestä tulee kokonainen kansa.
Tuon mukaan Jumala järjesti sen nälänhädän, mikä oli Joosefin ja hänen perheensä aikana. Mutta sitä ennen hän oli lähettänyt Joosefin Egyptiin. Jumala salli hänen joutua perheensä hylkäämäksi ja viedyksi vieraaseen maahan orjaksi.
Mutta sitä kautta hän sitten piti Joosefin perheestä huolen nälänhädän aikana, ja vei heidät Egyptiin, mistä alkoi sitten Israelin kanssa lisääntyä ja muodostua omaksi kansakseen.

Eli tuon mukaan se nälänhätä oli täysin Jumalan hallinassa ja hän käytti sitä suunnitelmiinsa. Samoin hänellä oli täysin hallinnassa se, että Joosefin veljet hylkäsivät hänet ja antoivat hänet orjakauppiaille. Nuot tapahtumat olivat siis Jumalan suunnitelmien palveluksessa. Hän suvereenisesti tuon mukaan järjesti ne. Mutta piti Joosefista ja hänen perheestään huolen siinä kaikessa.

Jotenkin Herran suvereenisuus on niin vaikuttava tuossa.

Sitten tuli mieleen tänä aamuna, että ellei meillä yksityispraktiikassa pari vuotta sitten olisi ollut tosi  epäpätevää sihteeriä, jonka oli määrä osuorittaa laskutukset, mutta joka laiminlöi pahasti vastuutaan,  minä en nyt osaisi hoitaa sitä asiaa itsenäisesti. Nimittäin minä annoin omasta puolestani potkut hänelle vuonna 2022 ja aloin opettelemaan itse hieman laskutusta. Se auttoi minua nyt uudessa elämäntilanteessa oppimaan loputkin, joten en tarvitse ketään siihen. Olen hoitanut laskutukset ja oppinut kaiken siihen liittyvän. Nimittäin kun on rajallinen praktiikka, ei ole paljon varaa maksaa toisille.

Olen valtavan kiitollinen, että olen oppinut hoitamaan sen jutun yksin. Nimittäin jos meillä olisi ollut pätevä laskuttaja, minä olisin nyt ihan tumput suorana ilman kykyä suorittaa laskutus. ;D
« Viimeksi muokattu: 05.03.25 - klo:23:47 kirjoittanut sandia »