Kirjoittaja Aihe: Azusa-kadun herätys  (Luettu 29735 kertaa)

Poissa fisher

  • Viestejä: 6
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #120 : 01.05.17 - klo:23:15 »
Onkohan kukaan formumin väestä lukenut v. 2011 KKJMK Oy:n kustantamaa Tom Welchel :in kirjaa Azusa-kadun siunaus?
Siinä mukana olleet Azusa-kadun nuoret ja lapset ovat kertoneet tarinansa.
Lukijan arvioitavaksi jää ovatko kirjan kertomukset vain hämäriä muistikuvia menneistä tapahtumista joita mielikuvitus on  muokannut, vai onko kyse jostain todellisesta.
Pari kolme asiaa toistuu läpi koko kirjan: Laatikko Seymorin päässä, shekina-kirkkaus tai savuntapainen ilmiö ja ihmeparantumiset.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #121 : 02.05.17 - klo:03:41 »
Onkohan kukaan formumin väestä lukenut v. 2011 KKJMK Oy:n kustantamaa Tom Welchel :in kirjaa Azusa-kadun siunaus?
Siinä mukana olleet Azusa-kadun nuoret ja lapset ovat kertoneet tarinansa.
Lukijan arvioitavaksi jää ovatko kirjan kertomukset vain hämäriä muistikuvia menneistä tapahtumista joita mielikuvitus on  muokannut, vai onko kyse jostain todellisesta.
Pari kolme asiaa toistuu läpi koko kirjan: Laatikko Seymorin päässä, shekina-kirkkaus tai savuntapainen ilmiö ja ihmeparantumiset.

Oletko siis itse lukenut? Minä en ole tuota kirjaa lukenut, joitakin muita kyllä. Osaatko kertoa mitä kirjassa tarkoitetaan shekina-kirkkaudella (tarkoitetaanko sillä Herran pyhää kabod-kirkkautta)? Entä liittyivätkö savuntapaiset ilmiöt shekinaan vai parantumiseen vaiko johonkin muuhun?

Poissa fisher

  • Viestejä: 6
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #122 : 03.05.17 - klo:23:25 »
Pitkiä taukoja tulee kirjoitteluun - kevätsää innoittaa ulkotöihin!

Kirjassa kerrotaan (varasto) kokousrakennuksessa olleen usvantapaista sumua niin paljon, että välillä ei nähnyt lattiaa. Sumussa oli helppo hengittää ja juuri silloin, kun sumua oli eniten tapahtui runsaasti (ihme)parantumisia??? Joskus ulkopuolella rakennuksen katolla näkyi tulentapainen hehku.
Tuolloin rukouksen seurauksena uusi jalka ilmestyi katkenneen tilalle, uusi  käsi olkapäästä revenneen tilalle, menetetyt sormet kasvoivat täydellisiksi, umpisokeat saivat näkönsä jne. Mitä näille parantuneille tapahtui myöhemmin? Se jäi minulle epäselväksi.
Kirjassa kertojina esiintyvät henkilöt olivat (ihme)tapahtumiin osallistuessaan poikkeuksetta nuoria, murrosikäisiä tyttöjä ja poikia, joita haastateltiin 60v. tapahtumien jälkeen.

Seymorilla oli laatikko päässään ennen kokousten alkua. Joskun lyhyemmän joskus pidemmän aikaa. Kokoustilanteessa hän otti sen pois. Kukaan toinen ei uskaltanut koskea laatikkoon tai koettaa sitä päähänsä. Myöhemmin hän luopui laatikkoleikistä sillä seurauksella, että myös ihmeet vähitellen loppuivat.
Omituinen juttu.

Asuzan jälkimainingit ulottuvat monin tavoin aikaamme. Esim. mukana olleen
John G. Laken aloittama helaling rooms toiminta, joka on levinnyt ympäri maailman, on nykyään keskustelun aiheena Suomessakin.
Oheisessa linkissä kerrotaan HR- toiminnan alkuajoista. Toiminnan juuria tulisi selvittää tarkoin.
Jokaisen merkittävän Asuzan toiminnassa mukana olleen henkilön myöhemmistä elämän vaiheista pitäisi saada tietoa myös muista lähteistä, kuin lukemastani kirjasta. Kirjan antama näkökulma valittujen henkilöiden kertomana on kovin yksipuolinen, myötäkarvaan silitelty. 
Kirjan kokonaisvaikutelma on jotensakin sekava.

Linkin mukaan Parham näyttää syyllistyneen seksuaalirikokseen.
Siitä en ollut aiemmin tietoinen.
Esim. Aimee McPerson mainitaan kirjassa useita kertoja. Hän on myös tuon ajan kuuluisuuksia,  eikä vähiten seksiseikkailujensa vuoksi. Eikös sama vitsaus vaivaa nykyisinkin, erityisesti äärikarismaatikkoja?
Olisikohan K-Foorumilla käsitelty aihetta?
Perästä kuuluu, sanoi torventekijä - kunhan ehdin perehtyä enemmän asiaan.

(Lisään tähän omana kantanani, etten ensinkään pois sulje Jumalan ihmeitätekevää voimaa. Jeesuksen mukaan Hän voi muuttaa kivet leiviksi tai ylistäviksi lapsiksi! Kokonaan toinen asia on sitten se, uskooko ihminen Jeesuksen ihmeen nähtyään.)

https://en.wikipedia.org/wiki/John_G._Lake
 



Poissa Paulus

  • Viestejä: 5811
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #123 : 04.05.17 - klo:04:04 »
Pitkiä taukoja tulee kirjoitteluun - kevätsää innoittaa ulkotöihin!

Sama vika rahikaisella. Naapuri kaatoi puita ja lupasi ne minulle, jos korjailen niitä pois. No, aikaahan siinä kuluu. Mutta vähän päivässä…


Linkin mukaan Parham näyttää syyllistyneen seksuaalirikokseen.
Siitä en ollut aiemmin tietoinen.
Esim. Aimee McPerson mainitaan kirjassa useita kertoja. Hän on myös tuon ajan kuuluisuuksia,  eikä vähiten seksiseikkailujensa vuoksi. Eikös sama vitsaus vaivaa nykyisinkin, erityisesti äärikarismaatikkoja?
Olisikohan K-Foorumilla käsitelty aihetta?

Kokeilin googlella haulla: "parham kristityfoorumi", niin tuli runsaasti viitteitä. En niitä ehtinyt tarkemmin tutkia.

Perästä kuuluu, sanoi torventekijä - kunhan ehdin perehtyä enemmän asiaan

Hyvä, että joku ehtii näihin paneutua. Torontolaisuuden aikaan korostettiin, että pitää nähdä se hedelmä. Nyt hedelmää on nähty, suurelta osin huonoa. Mutta tunnen henkilöitä, jotka tänäkin päivänä pitävät torontolaisuuden hedelmää hyvänä. On kuitenkin muistettava, että evankeliumi itsessään tuottaa hyvää hedelmää, vaikka sitä julistaisi itse p-le.

(Lisään tähän omana kantanani, etten ensinkään pois sulje Jumalan ihmeitätekevää voimaa. Jeesuksen mukaan Hän voi muuttaa kivet leiviksi tai ylistäviksi lapsiksi! Kokonaan toinen asia on sitten se, uskooko ihminen Jeesuksen ihmeen nähtyään.)

Tuohon voin myös yhtyä.

Täällä(kin) väitettiin aikoinaan, että torontolaisuuden (ja karismaattisuuden) tutkimisen motiivi on katkeruus (http://puimatanner.net/index.php?topic=395.msg14162#msg14162).
« Viimeksi muokattu: 04.05.17 - klo:04:12 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #124 : 04.05.17 - klo:05:35 »
Pitkiä taukoja tulee kirjoitteluun - kevätsää innoittaa ulkotöihin!

Kirjassa kerrotaan (varasto) kokousrakennuksessa olleen usvantapaista sumua niin paljon, että välillä ei nähnyt lattiaa. Sumussa oli helppo hengittää ja juuri silloin, kun sumua oli eniten tapahtui runsaasti (ihme)parantumisia??? Joskus ulkopuolella rakennuksen katolla näkyi tulentapainen hehku.
Tuolloin rukouksen seurauksena uusi jalka ilmestyi katkenneen tilalle, uusi  käsi olkapäästä revenneen tilalle, menetetyt sormet kasvoivat täydellisiksi, umpisokeat saivat näkönsä jne. Mitä näille parantuneille tapahtui myöhemmin? Se jäi minulle epäselväksi.
Kirjassa kertojina esiintyvät henkilöt olivat (ihme)tapahtumiin osallistuessaan poikkeuksetta nuoria, murrosikäisiä tyttöjä ja poikia, joita haastateltiin 60v. tapahtumien jälkeen.

Seymorilla oli laatikko päässään ennen kokousten alkua. Joskun lyhyemmän joskus pidemmän aikaa. Kokoustilanteessa hän otti sen pois. Kukaan toinen ei uskaltanut koskea laatikkoon tai koettaa sitä päähänsä. Myöhemmin hän luopui laatikkoleikistä sillä seurauksella, että myös ihmeet vähitellen loppuivat.
Omituinen juttu.

Asuzan jälkimainingit ulottuvat monin tavoin aikaamme. Esim. mukana olleen
John G. Laken aloittama helaling rooms toiminta, joka on levinnyt ympäri maailman, on nykyään keskustelun aiheena Suomessakin.
Oheisessa linkissä kerrotaan HR- toiminnan alkuajoista. Toiminnan juuria tulisi selvittää tarkoin.
Jokaisen merkittävän Asuzan toiminnassa mukana olleen henkilön myöhemmistä elämän vaiheista pitäisi saada tietoa myös muista lähteistä, kuin lukemastani kirjasta. Kirjan antama näkökulma valittujen henkilöiden kertomana on kovin yksipuolinen, myötäkarvaan silitelty. 
Kirjan kokonaisvaikutelma on jotensakin sekava.

Linkin mukaan Parham näyttää syyllistyneen seksuaalirikokseen.
Siitä en ollut aiemmin tietoinen.
Esim. Aimee McPerson mainitaan kirjassa useita kertoja. Hän on myös tuon ajan kuuluisuuksia,  eikä vähiten seksiseikkailujensa vuoksi. Eikös sama vitsaus vaivaa nykyisinkin, erityisesti äärikarismaatikkoja?
Olisikohan K-Foorumilla käsitelty aihetta?
Perästä kuuluu, sanoi torventekijä - kunhan ehdin perehtyä enemmän asiaan.

(Lisään tähän omana kantanani, etten ensinkään pois sulje Jumalan ihmeitätekevää voimaa. Jeesuksen mukaan Hän voi muuttaa kivet leiviksi tai ylistäviksi lapsiksi! Kokonaan toinen asia on sitten se, uskooko ihminen Jeesuksen ihmeen nähtyään.)

https://en.wikipedia.org/wiki/John_G._Lake

Kiitos vastauksesta. Luulen, että on parempi minun jättää kirja lukematta. Kiinnostukseni siihen johtui tästä: Minua on jäänyt hämmentämään Azusa-kadun tapahtumat, sillä niin sisällöltään toisistaan poikkeavia kirjoja herätyksen syntyvaiheista on kirjoitettu. Monikin asia askarruttaa ja näyttää epäraittiilta, mutta herätyksissä ylilyöntejä tapahtuu tai niitä seuraa pian perästä.

Ajassamme nyt vaikuttavia uuskarismaattisia ilmiöitä ei mielestäni voida yhdistää "yksi yhteen" helluntaiherätyksen alun tapahtumiin 1900-luvun vaihteessa, vaikka pyrkimystä sellaiseenkin näyttää ajassamme olevan. Kyllä 1900-luvun alun herätys tuotti hyvää ja kauaskantoista hedelmää eri puolilla maailmaa. Lienee minun parasta kuolla tässä uskossa  :)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 5811
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #125 : 04.05.17 - klo:09:23 »
Kyllä 1900-luvun alun herätys tuotti hyvää ja kauaskantoista hedelmää eri puolilla maailmaa. Lienee minun parasta kuolla tässä uskossa  :)

Pelastuksemme ei ole kiinni uskosta siihen, mitä Azusassa tapahtui, vaan siitä, mitä tapahtui Golgatalla.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 5811
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #126 : 04.05.17 - klo:10:08 »
Kaikkiin "oikeisiin" herätyksiin liittyy myös epätervettä, ja se tulisi jo heti alussa erottaa ja hylätä. Rikkaruoho kasvaa yleensä paremmin, eikä sitä tarvitse hoitaa. Terveys ei koskaan leviä "tarttumalla".

Azusassakin oli sekä raitista, että epäraitista. Kannattaa lukaista vielä kerran, mitä allaolevassa linkissä kerrotaan:
http://puimatanner.net/index.php?topic=492.105 (vastaus 113)

Telppäsniityn tapahtumissa se epäterve osuus jäi ilman suurta painoarvoa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4296
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #127 : 19.11.17 - klo:22:32 »
Tässä McArthurin kritiikkiä karismaattisesta liikkeestä.

https://youtu.be/oxSYtDPOvM0

Videon keskustelu on oikeastaan esipuhe myöhemmin järjestetylle Strange Fire-konferenssille.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4296
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #128 : 14.01.18 - klo:20:42 »
Löytyipä merkillistä historiaa:

Brother George A. Smith arose and began to prophesy, when a noise was heard like the sound of a rushing mighty wind, which filled the Temple, and all the congregation simultaneously arose, being moved upon by an invisible power; many began to speak in tongues and prophesy; others saw glorious visions; and I beheld the Temple was filled with angels, which fact I declared to the congregation. The people of the neighborhood came running together (hearing an unusual sound within, and seeing a bright light like a pillar of fire resting upon the Temple), and were astonished at what was taking place. This continued until the meeting closed at eleven p. m.

https://archive.org/details/HistoryOfTheChurchhcVolumes1-7original1902EditionPdf
sivu 1109

Tuo suomeksi noin suurin piirtein huonolla enkullani käännettynä:

Veli George  A. Smith  nousi ylös ja alkoi profetoida, kun kuului kuin mahtava tuulen ääni, joka täytti temppelin, ja koko seurakunta nousi yhtäaikaa ylös kuin näkymättömän voiman vaikutuksesta; monet alkoivat puhua kielillä ja profetoida; jotkut näkivät upeita näkyjä; ja minä näin, että temppeli täyttyi enkeleistä, kerroin sen asian seurakunnalle.
Naapuruston ihmiset juoksivat koolle (kuullessaan epätavallisen äänen ja nähdessään kirkkaan valon kuin tulipilarin temppelin yllä) ja hämmästyneitä siitä mitä tapahtui. ..



Mikä tuossa sitten on merkillistä?
Ensinnäkin tuo tapahtui jo vuonna 1836 eli paljon ennen Azusa-katua.
Toisekseen tuo tapahtui Kirtlandin temppelin vihkijäisissä. Temppeli oli mormonitemppeli.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 5811
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #129 : 04.09.19 - klo:10:30 »
Luin hiljattain toiseen kertaan Ingerlise Provstgaardin kirjan Kauko-ohjattu. Hän pääsi "ufojen" kanssa yhteyteen automaattikirjoituksella. Sieltä tuli suuria lupauksia ja paljon kaunista. Luvattiin voimaa, jolla hän voi auttaa ihmisiä ja parantaa heitä. Omasta mielestään hän oli koko ajan kristitty ja uskoi Jumalaan.

Joillekin petos räätälöidään paljon hienovaraisemmin, etteivät epäilykset heräisi. Kun kaikki kääritään ylenpalttiseen rakkauteen, niin sanoma menee paremmin perille ilman, että kukaan osaa epäillä mitään.

Hyllystä osui käteeni jälleen tuo kirja, jonka olen lukenut jo kahteen kertaan. En muista sisällöstä paljoakaan yksityiskohtia, joten taidan lukaista kirjan kolmanteen kertaan. Onko tuo mielenkiintoinen kirja kenellekään tuttu?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Moderaattori
  • Viestejä: 2385
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #130 : 04.09.19 - klo:15:45 »
Löytyipä merkillistä historiaa:

Brother George A. Smith arose and began to prophesy, when a noise was heard like the sound of a rushing mighty wind, which filled the Temple, and all the congregation simultaneously arose, being moved upon by an invisible power; many began to speak in tongues and prophesy; others saw glorious visions; and I beheld the Temple was filled with angels, which fact I declared to the congregation. The people of the neighborhood came running together (hearing an unusual sound within, and seeing a bright light like a pillar of fire resting upon the Temple), and were astonished at what was taking place. This continued until the meeting closed at eleven p. m.

https://archive.org/details/HistoryOfTheChurchhcVolumes1-7original1902EditionPdf
sivu 1109

Tuo suomeksi noin suurin piirtein huonolla enkullani käännettynä:

Veli George  A. Smith  nousi ylös ja alkoi profetoida, kun kuului kuin mahtava tuulen ääni, joka täytti temppelin, ja koko seurakunta nousi yhtäaikaa ylös kuin näkymättömän voiman vaikutuksesta; monet alkoivat puhua kielillä ja profetoida; jotkut näkivät upeita näkyjä; ja minä näin, että temppeli täyttyi enkeleistä, kerroin sen asian seurakunnalle.
Naapuruston ihmiset juoksivat koolle (kuullessaan epätavallisen äänen ja nähdessään kirkkaan valon kuin tulipilarin temppelin yllä) ja hämmästyneitä siitä mitä tapahtui. ..



Mikä tuossa sitten on merkillistä?
Ensinnäkin tuo tapahtui jo vuonna 1836 eli paljon ennen Azusa-katua.
Toisekseen tuo tapahtui Kirtlandin temppelin vihkijäisissä. Temppeli oli mormonitemppeli.

Niin tuo linkki nayttaa olevan mormonikirkon historiaa.
Tässä tietoja tuosta linkistä, siis löysin sen sieltä:
History of the Church (original 1902 B.H. Roberts edition). This was compiled from texts found here: http://www.boap.org/LDS/History/History_of_the_Church/
For more info about the history of the (LDS/Mormon) (Corporation of the President of the) Church of Jesus Christ of Latter-day Saints:
http://en.wikipedia.org/wiki/Documentary_History_of_the_Church
Mormonikirkon perustajan juuret ovat kristillisessa heratyksessa.

Tässä wikistä mikä käsittelee mormonismin perustajaa John Smithia
he region was a hotbed of religious enthusiasm during the Second Great Awakening.[19][20][21][22][23] Between 1817 and 1825, there were several camp meetings and revivals in the Palmyra area.[24][25] His parents disagreed about religion, but the family was caught up in this excitement.[26] Smith said that he became interested in religion by age 12. As a teenager, he may have been sympathetic to Methodism.[27] With other family members, Smith also engaged in religious folk magic, which was a relatively common practice in that time and place.[28] Both his parents and his maternal grandfather reportedly had visions or dreams that they believed communicated messages from God.[29] Smith said that, although he had become concerned about the welfare of his soul, he was confused by the claims of competing religious denominations.[30]

Tuossa kerrotaan että John Smith oli hämmentynyt ympärillään näkemästään Toisen Suuren Herätyksen mukanatuomasta hurmoksellisuudesta, mihin hänen vanhempansa ottivat aktiivisesti osaa.
 
Jatkoa:The same year he organized the Church of Christ, calling it a restoration of the early Christian church. Members of the church were later called "Latter Day Saints" or "Mormons", and Smith announced a revelation in 1838 which renamed the church as the Church of Jesus Christ of Latter Day Saints.

Hän siis näki itsensä että hänet oltiin kutsuttu palauttamaan seurakunta siihen, mitä se oli alkunperin ollut apostolisen aikana.
« Viimeksi muokattu: 04.09.19 - klo:16:10 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Moderaattori
  • Viestejä: 2385
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #131 : 04.09.19 - klo:16:15 »
Huomaan, että vastasin Pauluksen, eikun sekin meni väärin, NATANELIN vanhaan viestiin, mutta ei kai se mitään.

Siinä tulee esiin, ja juuri itsekin tajusin, että ne suuret herätykset USAssa olivat siis lähinnä täällä itärannikolla. Se lienee syynä, että helluntailaisuus ei täällä ole se ensisijainen herätyskristillinen seurakunta vaan juu mm. baptistit.
Tuo Azuda kadun juttu oli lännessä ja siksi siellä kai on enemmän helluntailaisuutta.

Mutta noita ns Suuria Herätyksiä näytti olevan kaksi, ja se toinen niistä näytti tuottavan hyvin sekalaista hedelmää, kuten mormonit, adventistit ja kuulumma sieltä lähti se dispensationalismi.


Laajemmin se suuntaus on ns. Restoration liike. Eli kristikunnan palauttaminen aitoon apostoliseen uskoon.
Tässä wikilinkki ns. Toisesta Suuresta Herätyksestä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Second_Great_Awakening


Todella mielenkiintoista, auttaa minua hahmottamaan USAn uskonnollista historiaa

Selvyyden vuoksi vielä mainitsen, että Pauluksen kirkon historiaa koskeva linkki johtaa mormonien kirjoittamaan historiaan itsestään.

Wiki mistä minä lainasin on yleinen wiki linkki mikä käsittelee John Smith'iä, mormonikirkon perustajaa.

Mormonit siis pitävät itseään ainoina oikeina KRISTITTYINÄ.

En tiedä kuka tuo Pauluksen linkeissä mainittu George Smith on. Olen yrittänyt saada selvää...

Tuon ns. Toisen Suuren Herätyksen satoa siis oli liikkeitä, minkä ideana oli palauttaa  aitoon alkuperäiseen apostoliseen kristillisyyteen. Se on kai virallisesti Restoration Movement.

Mormonit, adventistit ovat mm. sellaisia.

« Viimeksi muokattu: 04.09.19 - klo:17:21 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Moderaattori
  • Viestejä: 2385
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #132 : 04.09.19 - klo:17:14 »
Jatkan hieman vielä. Koskapa USAssa on siis historiallisesti nää kaksi toisistaan erillään olevaan herätystä, idässä laaja herätys 1700 luvulla ja sen vaikutus herätyskristillisyyteen täällä ja sitten toisaalta helluntailaisuuden vakiintuminen lännessä ja siitä lähteneet erilaiset muunnoksen, niin on helppo nähdä se tosiasia että mm torontolaisuus EI ole millään tavalla vaikuttamassa eihelluntailaisperäisissä herätyskristillisissä seurakunnissa.


Tätä yritin sanoa jossain muualla, mutta sitä jotenkin ei otettu vastaan. Se on silti tosiasia, ja nyt näen sen syyn miksi näin on. Täällä idässä on siksi paljonkin herätyskristillisyyttä, mutta se ei ollenkaan edusta sellaista kristillisyyttä mitä tuodaan mm. Suomeen täältä.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4296
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #133 : 04.09.19 - klo:17:24 »
Taisipa olla minun laittama linkki..

Halusin tuolla lainauksella osoittaa, ettei Azusa-katu ollut alku kielilläpuhumiselle.
Minusta on edelleenkin aivan omituista, että helluntailaiset ja monet katsovat juuriensa olevan Azusa-kadulla. Barrat ei käynyt koskaan siellä.
Samalla jostain syystä unohdetaan azusalaisten todella oudot taustat.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4296
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #134 : 04.09.19 - klo:17:27 »
Suomen helluntaikirkolla on jotain yhteyksiä näihin

- Pentecostal European Fellowship (PEF)
- Pentecostal World Fellowship (PWF)
- World Assemblies of God Fellowship (WAGF)