Kirjoittaja Aihe: Ihmisen osuus pelastuksessa  (Luettu 11157 kertaa)

Poissa kalamos

  • Viestejä: 385
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa / evankeliumin vastaanottaminen
« Vastaus #30 : 06.08.14 - klo:20:02 »
Lainaus käyttäjältä: Taisto
Olet siis sitä mieltä, että tuo Voimalla pukeminen koskee kaikkien aikojen uskovia,
eikä pelkästään heitä joille se sanottiin Jerusalemissa? Siis tämä lause "pysykää
te tässä kaupungissa, kunnes..." koskee meitäkin?

Kyllä tuo koskee tämän ajan uskovia yhtä lailla kuin tuon ajan uskoviakin.
Tuolloin annettu tehtävähän on vielä kesken, joten varustus siihen on edelleen tarpeen.

Mutta ketjun aiheen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Siis ihmisen ei tarvitse olla puettu Voimalla Korkeudesta pelastuakseen.
Mutta ihmisen täytyy olla syntynyt uudesti/ylhäältä Hengestä.

Edelleen siis on tarpeen tehdä se, mitä Jeesus tuolloin jäähyväispuheessaan käski.
Ja tuohon käskyyn sisältyy kaksi eri käskyä:
  • Lähetyskäsky
  • Opetuslapseuttamiskäsky.

Tämän ketjun aihe liittyy lähinnä lähetyskäskyyn,
jonka seurauksena ihmiset voivat pelastua.

Siis viemällä evankeliumia ihmisille, he voivat pelastua.
Opetuslapseuttamalla evankeliumin vastaanottaneet eli pelastetut,
nämä voivat viedä evankeliumia eteenpäin.


Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 5404
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa / evankeliumin vastaanottaminen
« Vastaus #31 : 06.08.14 - klo:20:24 »

Edelleen siis on tarpeen tehdä se, mitä Jeesus tuolloin jäähyväispuheessaan käski.
Ja tuohon käskyyn sisältyy kaksi eri käskyä:
  • Lähetyskäsky
  • Opetuslapseuttamiskäsky.

Tämän ketjun aihe liittyy lähinnä lähetyskäskyyn,
jonka seurauksena ihmiset voivat pelastua.

Siis viemällä evankeliumia ihmisille, he voivat pelastua.
Opetuslapseuttamalla evankeliumin vastaanottaneet eli pelastetut,
nämä voivat viedä evankeliumia eteenpäin.

Ymmärrän asian hieman toisin. Sanoisinko Muromalaisittain. Jumalan lapsi on aina opetuslapsi, mutta opetuslapsi ei aina ole Jumalan lapsi. Mutta opetuslapseuden tarkoitus on se, että opetuslapsesta tulisi Jumalan lapsi. Kts. Joh. 6:60-71.

Jokainen uudestisyntynyt vie evankeliumia eteenpäin, tavalla tai toisella siksi, että Elämä ei koskaan voi pysyä piilossa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4237
  • Matkalla
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa / Pyhän Hengen saaminen
« Vastaus #32 : 06.08.14 - klo:22:44 »
Lainaus käyttäjältä: KnutL
Tuota virheellistä oppia,
jossa suuri Jumala tulee pieneen ihmiseen useissa osissa
tai eri aikaan eri persoonina ei ole ihan uusi oppi.

Minä en ole koskaan tuollaista oppia kuullut
eikä sellainen ole mieleenikään noussut.

Sitten sinulle on käynyt niin kuin monelle monelle muullekin, ettet ole ajatellut loppuun asti mitä aiemmin kirjoitit.
Tämä pelastuksen lahja eli uudestisyntyminen Hengestä, jolloin Pyhä Henki tulee meihin asumaan, ei ole sama asia kuin se, kun meidät puetaan Voimalla Korkeudesta, jolloin Pyhä Henki tulee meidän päällemme ja me olemme puetut tuohon Voimaan niinkuin Elia tai Elisa kuuluisaan viittaansa.
Kirjoitat tuossa, että Pyhä Henki tulee kaksivaiheisesti. Jos kalamos tulee kaupasta kotiin, hän varmasti tulee yhdellä kerralla eikä ensin raajat ja vasta viikon päästä muu ruumis tai ensin sielu ja kuukauden päästä ruumis. Aivan yhtä mieletön on oppi Pyhän Hengen tulemisesta erilaisissa osissa.
« Viimeksi muokattu: 06.08.14 - klo:23:02 kirjoittanut KnutL »

Poissa Taisto

  • Viestejä: 1747
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa / evankeliumin vastaanottaminen
« Vastaus #33 : 06.08.14 - klo:22:46 »
Lainaus käyttäjältä: Taisto
Olet siis sitä mieltä, että tuo Voimalla pukeminen koskee kaikkien aikojen uskovia,
eikä pelkästään heitä joille se sanottiin Jerusalemissa? Siis tämä lause "pysykää
te tässä kaupungissa, kunnes..." koskee meitäkin?

Kyllä tuo koskee tämän ajan uskovia yhtä lailla kuin tuon ajan uskoviakin.
Tuolloin annettu tehtävähän on vielä kesken, joten varustus siihen on edelleen tarpeen.
Oletko siis saanut selkeästi voiman korkeudesta? Pitääkö meidän odottaa sitä, ennenkuin
lähdemme liikkeelle, evankeliumia julistamaan... vai riittääkö, että olemme uudestisyntyneitä?

Eli: tässä kohtaamme kysymyksen, mitä meidän oikeastaan pitää odottaa, vai pitääkö odottaa
mitään. Mielestäni tuo Jeesuksen käsky oli nimenomaan tuolle ihmisjoukolle Jerusalemissa - eikä
sitä pidä automaattisesti ottaa kaikille annettuna käskynä. Mutta jos ajattelet, että meidänkin pitää
kokea erikseen jokin voimaan pukeminen, niin jälleen pyydän sinua perustelemaan sen Sanalla,
siis muillakin sanan kohdilla kuin tuolla yhdellä lauseella.

Ja toinen pointti: eivät kaikki ole evankelistoja, saati sitten apostoleja.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 385
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa / Ylösnousseen kohtaaminen
« Vastaus #34 : 07.08.14 - klo:08:49 »
Lainaus käyttäjältä: KnutL
Jos kalamos tulee kaupasta kotiin, hän varmasti tulee yhdellä kerralla eikä ensin raajat ja vasta viikon päästä muu ruumis tai ensin sielu ja kuukauden päästä ruumis.

Hiukan ihmettelen kommenttiasi - mutta kyllä - juuri näin on kuin kerroit.
Ihminen on henki, jolla on sielu. 
Ja nyt tällä hetkellä henkeni asuu kuolevaisessa ruumiissani.

Minun henkenikin oli tosin kuollut sen tähden, että 'synti petti minut ja minä kuolin'.
Mutta sitten kohtasin ylösnousseen Jeesuksen ja Hän puhalsi minuun Elämän Hengen.
Ja niin minä olin uudestisyntynyt. Kuollesta oli tullut taas elävä.
 
PS

Minä yritän mennä tänään kauppaan. JHS
Minun pitää varustautua siihen tehtävään.
Jos en varustaudu tuohon tehtävään, niin tehtävä ei tule tehdyksi.
Jos minulla ei ole rahakukkaroa, en saa tavaroita lunastetuksi.
Jos minulla ei ole kylmälaukkua ja koreja mukana,
viikon maidot happanevat matkalla ja muidenkin tavarien kanssa on kuljetusongelmia.
Jos en pukeudu asiallisesti ja varustaudu sopivalla vaatetuksella tehtävän eri tilanteisiin,
niin minä esimerkiksi palellutan itseni kylmätiskillä.
Lisäksi minä tarvitsen tehtävää varten menopelin, jossa on virtalähde ja menovettä.

Kun olen kaiken tehnyt, minä en tarvitse taas viikkoon mitään noista
ainakaan kaupassakäyntiä varten.
Minä vain kiitän Jumalaani, että sain taas tehtävän tehdyksi, 
ja kaiken tehtyäni voin vielä pysyä pystyssä - jos voin.

PPS

Ilman suhteellinen kosteus on nousemassa hyvin korkeaksi.
Ilma, jota hengitän, on melkein pelkästään vettä.
Mutta silti minun täytyy myös juoda vettä,
täyttyä vedestä, vaikka elän siinä ja hengitän sitä.





Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4237
  • Matkalla
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa / Ylösnousseen kohtaaminen
« Vastaus #35 : 07.08.14 - klo:09:05 »
PPS

Ilman suhteellinen kosteus on nousemassa hyvin korkeaksi.
Ilma, jota hengitän, on melkein pelkästään vettä.
Mutta silti minun täytyy myös juoda vettä,
täyttyä vedestä, vaikka elän siinä ja hengitän sitä.
En ole enää ihan varma puhummeko samasta asiasta. Tuolla aiemmin kirjoitit uudestisyntymisestä erillisestä Pyhän Hengen kasteesta ja silloin olen eri mieltä. Tässä kirjoitat Hengen täyteydestä tai Kristuksen täyteydestä ja  vaikuttaisi siltä, että ajattelemme samaan tapaan.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 385
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa / kääntyminen
« Vastaus #36 : 07.08.14 - klo:09:06 »
Lainaus käyttäjältä: Taisto

Oletko siis saanut selkeästi voiman korkeudesta? Pitääkö meidän odottaa sitä, ennenkuin
lähdemme liikkeelle, evankeliumia julistamaan... vai riittääkö, että olemme uudestisyntyneitä?

Minä en odottanut hetkeäkään.
Kaikin mahdollisin keinoin yritin välittää ilosanomaa Jeesuksesta.
Mutta tein sitä vain Jerusalemissa.
Siis oman sukuni ja tuttavapiirini keskellä.

Tuo ensimmäinen kysymyksesi ei oikein kuulu tämän ketjun aiheeseen:
"Mikä on ihmisen osuus pelastuksessa".

Niinkuin itsekin todistit sinäkin synnyit uudesti vain kääntymällä Jeesuksen puoleen.
Olit lukenut Sanaa ja sitten halusit ottaa Sanan eli Jeesuksen vastaan ja rukoilit.
Näinhän se meni? Siinä oli sinun osuutesi pelastukseen.



Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 385
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa / Jeesuksen tykö tuleminen
« Vastaus #37 : 07.08.14 - klo:09:14 »
Lainaus käyttäjältä: KnutL
En ole enää ihan varma puhummeko samasta asiasta. Tuolla aiemmin kirjoitit uudestisyntymisestä erillisestä Pyhän Hengen kasteesta ja silloin olen eri mieltä. Tässä kirjoitat Hengen täyteydestä tai Kristuksen täyteydestä ja  vaikuttaisi siltä, että ajattelemme samaan tapaan.


Siis, minut oli jo upetettu Pilveen, jota hengitän,
ennenkin tulin erämaassa tilanteeseen, jossa olin kuolemaisillani janoon,
ja silloin minulle puhkesi kalliosta vesi, josta sain juoda.
Siis ensin synnyin Hengestä, josta alkaen hengitin sitä,
myöhemmin sain myös juoda sitä.

Lainaus
Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita,
on yhdessä Hengessä kastettu yhdeksi ruumiiksi,
ja kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Minun osuuteni pelastuksessa oli vain se,
että minä tulin Jeesuksen tykö.
Silloin Hän otti minut vastaan,
ja minut liitettiin Hänen ruumiinsa jäseneksi.
« Viimeksi muokattu: 07.08.14 - klo:09:17 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4237
  • Matkalla
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #38 : 07.08.14 - klo:09:35 »
Eikö tuo jano-ongelma ratkea heti uskoon tultaessa? Opetuslasten kohdalla tämä lupaus täyttyi vasta helluntaina - silloin oltiin historiallisessa taitekohdassa.
Lainaus käyttäjältä: Joh.7
Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.
Ei nuo elämän veden virrat lakkaa virtaamasta uskoontulon jälkeen eli ei tarvita mitään erillistä Pyhän Hengen kastekokemusta. Tuo vesi on alkujaan puhdasta, mutta ihminen voi liata ja saastuttaa sen. Synti voi estää elämän veden virtoja virtaamasta. Välillä uomaa pitää puhdistaa siihen kertyneistä roskista ja virtaa saastuttavasta kuolleesta lihasta.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 385
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa / ottaa vastaan
« Vastaus #39 : 07.08.14 - klo:14:51 »
Lainaus käyttäjältä: KnutL
Eikö tuo jano-ongelma ratkea heti uskoon tultaessa? Opetuslasten kohdalla tämä lupaus täyttyi vasta helluntaina - silloin oltiin historiallisessa taitekohdassa.

Opetuslapet saivat todellakin Helluntaina täyttyä Pyhästä Hengestä.
Mutta he uudestisyntyivät silloin, kun kohtasivat ylösnousseen Jeesuksen.
Silloin Jeesus puhalsi heihin, ja he ottivat vastaan Pyhän Hengen.
Siitä hetkestä alkaen he olivat syntyneet Hengestä. Heissä oli Elämän Henki.

Samoin on meidän kohdallamme.
Kohtaamalla ylösnousseen Jeesuksen me synnymme uudesti/ylhäältä Hengestä.
Silloin meihin on puhallettu Elämän Henki,
ja niin meistä synteihin kuolleista on tullut Eläviä Sieluja. 

Jano-ongelman Israelin kansa kohtasi vasta erämaassa,
jonne Jumala heidät Pyhän Hengen Pilven alla johdatti.

Samoin oli Jeesuksen kanssa.
Vasta erämaassa, jonne Henki Hänet vei, Hän oli kuolemaisillaan nälkään.

Myös minä tulin kerran jo pitkän aikaa uskossa oltuani tilanteeseen,
jossa minä tositarkoituksella kuin hengen hädässä
janosin saada täyttyä Pyhällä Hengellä.

Tuo erämaakokemus ja kuolemanläheisyys muutti elämäni.
Minä en enää arkaillut koskaan enkä missään tuoda esille
niin sopivassa kuin sopimattomassakin paikassa viestiä Golgatan Rakkaudesta.
Vain tuon Jumalan Rakkauden (Jeesuksen) vastaanottaminen
on ihmisen osuus pelastuksessa.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4237
  • Matkalla
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa / ottaa vastaan
« Vastaus #40 : 07.08.14 - klo:15:13 »
Lainaus käyttäjältä: KnutL
Eikö tuo jano-ongelma ratkea heti uskoon tultaessa? Opetuslasten kohdalla tämä lupaus täyttyi vasta helluntaina - silloin oltiin historiallisessa taitekohdassa.

Opetuslapet saivat todellakin Helluntaina täyttyä Pyhästä Hengestä.
Mutta he uudestisyntyivät silloin, kun kohtasivat ylösnousseen Jeesuksen.
Silloin Jeesus puhalsi heihin, ja he ottivat vastaan Pyhän Hengen.
Siitä hetkestä alkaen he olivat syntyneet Hengestä. Heissä oli Elämän Henki.

Tuo puhaltaminen oli tulevaan viittaavaa samoin kuin Jeesuksen ruumiin syöminen ja veren juominen ensimmäisellä ehtoollisella.
Jeesus lupasi lähettää Pyhän Hengen vasta sitten kun hän on mennyt taivaaseen.
Kun Pyhä Henki tulee uskovaan, tulee sinne myös Jeesus.
Tuosta näkökulmasta katsoen olisi ollut aika erikoista, jos Jeesus olisi yhtäaikaa ollut opetuslasten näkyvissä ja sydämessä.

Juuri siksi opetuslasten piti vielä odottaa Jerusalemissa.
He eivät olleet uudestisyntyneitä eikä heillä ollut siis voimaa, vaikka olivatkin jo Vanhan liiton uskovia.


Lainaus
Myös minä tulin kerran jo pitkän aikaa uskossa oltuani tilanteeseen,
jossa minä tositarkoituksella kuin hengen hädässä
janosin saada täyttyä Pyhällä Hengellä.

Tuo erämaakokemus ja kuolemanläheisyys muutti elämäni.
Minä en enää arkaillut koskaan enkä missään tuoda esille
niin sopivassa kuin sopimattomassakin paikassa viestiä Golgatan Rakkaudesta.
Vain tuon Jumalan Rakkauden (Jeesuksen) vastaanottaminen
on ihmisen osuus pelastuksessa.

En epäile kokemustasi, mutta mielestäni olet antanut sille väärän nimen.
Niin olin tehnyt minäkin.

Tässä perustelu:

Lainaus käyttäjältä: 1.Kor.12:
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Kun ihminen on uudestisyntynyt, hän kuuluu Kristuksen ruumiiseen ja joka kuuluu Kristuksen ruumiiseen, on kastettu Hengessä.

Ja perustelua myös tässä

Lainaus käyttäjältä: Tiit.3
5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
6 jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta,
7 että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan.

Vanhurskauttamisen yhteydessä tapahtuu Hengen vuodatus.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 385
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Ihmisen os.../ottaa vastaan Pyhityksemme
« Vastaus #41 : 07.08.14 - klo:15:14 »
Lainaus käyttäjältä: Paulus
Jumalan voima tulee täydelliseksi heikkoudessa (2. Kor. 12:9). Ihmisen oma voima siis vähenee. Kun ihminen pienenee ja Kristus suurenee, sitä kutsutaan pyhitykseksi (1. Kor. 1:30).

Kristus on meidän pyhityksemme.
Näin on Jumala tahtonut.

Lainaus
Tämän tahdon perusteella meidät on pyhitetty
Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kertakaikkisesti.
Heb 10:10

Me, jotka jo olemme kertakaikkisesti pyhitetyt,
pyrimme siihen,
että kaikki tulisivat osalliseksi tästä kertakaikkisesta pyhityksestä,
sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa.

Ja nyt meidän,
jotka olemme Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla
kertakaikkiaan pyhitetyt
,
tulee pyrkiä rauhaan kaikkien kanssa 
jotta voisimme heillekin kertoa Hyvän Sanoman,
jotta kukaan ei jäisi osattomaksi Jumalan armosta,
sillä ilman Golgatan kertakaikkista Jeesuksen ruumiin uhrilla aikaansaatua pyhitysta
ei kukaan ole näkevä Herraa.

Lainaus
Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen,
sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa.
Pitäkää huoli siitä,
ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta
Hebr 12:14-15
« Viimeksi muokattu: 08.08.14 - klo:19:42 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa otav otah

  • Viestejä: 20
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #42 : 07.08.14 - klo:18:05 »
Te saatte voiman!
Kuinka paljon tuo lupaus onkaan aiheuttanut eksymistä pois Kristuksen luota näinä aikoina, ja etsimään Pyhää Henkeä Jeesuksen sijaan. Minä olen kuitenkin varma siitä, että Pyhä Henki ei anna omaa voimaansa ihmiselle, mutta Hän itse saattaa toimia ihmisen välityksellä. Hengen voima on aina Hengen voimaa, ei meidän.

Minä en edes tahtoisi ymmärtää, mitä loppujen lopuksi on olla ”täynnä Pyhää henkeä”. Täynnä Kristusta voin olla silloin, kun minä olen niin heikko, että tietoisesti tarvitsen välttämättä Hänen haavojensa osallisuutta ja armoa, koska muuten minä hukun. Voisiko ”täynnä Henkeä” oikeastaan merkitä samaa kuin ”täynnä Kristusta”?

Mutta - eikö Hengen voima yhdistetä tänä päivänä armolahjoihin ja voimallisiin tekoihin?  Kuka vielä etsii sellaista voimaa, mikä antaa halun vähetä, halun tulla pieneksi ja hengellisesti köyhäksi ja halun kärsiä vaivaa ja pilkkaa Jeesuksen tähden? Eihän tähän tarvita nykyterminologian mukaan Pyhän Hengen voimaa. Sairaita ja kärsiviä pystyy kai sitten jokainen kohtaamaan muutenkin.

Hengen hedelmä on päämäärä - armolahjat vain välineitä. Kumpaa meidän tulisi ensi sijassa etsiä?

Poissa kalamos

  • Viestejä: 385
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #43 : 07.08.14 - klo:18:33 »
Lainaus käyttäjältä: Paulus
Tarvitaan "mielenliikahdus", vaikka epäileväkin. On kohotettava katse ristiinnaulittuun ja siinä katseessa on se tarvittava uskon määrä. Siinä ymmärretään se, että tämä on tapahtunut "minun edestäni.


Näihin sanoihin päättyy ketjun avaus.
Ja siinä on vastaus avauksen kysymykseen.
Muuta ei tarvita. Katso! Jumalan Karitsa.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 1747
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #44 : 07.08.14 - klo:22:35 »
Te saatte voiman!
Kuinka paljon tuo lupaus onkaan aiheuttanut eksymistä pois Kristuksen luota näinä aikoina, ja etsimään Pyhää Henkeä Jeesuksen sijaan. Minä olen kuitenkin varma siitä, että Pyhä Henki ei anna omaa voimaansa ihmiselle, mutta Hän itse saattaa toimia ihmisen välityksellä. Hengen voima on aina Hengen voimaa, ei meidän.

Minä en edes tahtoisi ymmärtää, mitä loppujen lopuksi on olla ”täynnä Pyhää henkeä”. Täynnä Kristusta voin olla silloin, kun minä olen niin heikko, että tietoisesti tarvitsen välttämättä Hänen haavojensa osallisuutta ja armoa, koska muuten minä hukun. Voisiko ”täynnä Henkeä” oikeastaan merkitä samaa kuin ”täynnä Kristusta”?

Mutta - eikö Hengen voima yhdistetä tänä päivänä armolahjoihin ja voimallisiin tekoihin?  Kuka vielä etsii sellaista voimaa, mikä antaa halun vähetä, halun tulla pieneksi ja hengellisesti köyhäksi ja halun kärsiä vaivaa ja pilkkaa Jeesuksen tähden? Eihän tähän tarvita nykyterminologian mukaan Pyhän Hengen voimaa. Sairaita ja kärsiviä pystyy kai sitten jokainen kohtaamaan muutenkin.

Hengen hedelmä on päämäärä - armolahjat vain välineitä. Kumpaa meidän tulisi ensi sijassa etsiä?
Armolahjoista voisi sanoa, että ei pidä etsiä ensisijaisesti lahjoja vaan niiden antajaa. Entäpä Hengen hedelmät -
ehkäpä niitäkään ei varsinaisesti tarvitse tavoitella, muuten kuin epäsuorasti: "kylvää Henkeen" niinkuin gatalaiskirjeessä sanotaan,
tai etsiä yhteyttä jaloon öljypuuhun, pysyä oksastettuna siihen, niin hedelmät kasvavat.

Omat ponnistelut eivät taida olla hedelmän tuottamisessa kovinkaan oleellisia?