Kirjoittaja Aihe: Lain ja evankeliumin erottamisesta  (Luettu 47994 kertaa)

Poissa Soltero

Vs: Lain ja evankeliumin erottamisesta
« Vastaus #45 : 06.12.13 - klo:21:37 »
Soltero,
onko ok, että kirjoittamasi teksti tuodaan tuolta piilo-osiolta tänne näkösälle?

Joudun poistamaan sen periaatteen vuoksi tältä puolelta, jos et anna lupaa.
Kirjoituksesi on mielestäni hyvä ja ansaitsi kyllä laajemmankin näkyvyyden.
Joo, sehän on hyvä vaan.  Siis tehtäköön mikä hyväksi havaitaan.
”Jumalan virta on vettä täynnä.”  (Ps. 65:10)

Taisto

• Vieras
« Vastaus #46 : 06.12.13 - klo:21:51 »
KnutL: jos haluat tuoda tänne minun viestejäni laki / evankeliumi -teemasta,
niin kyllä sopii.

Poissa Natanael

• Matkalla
« Vastaus #47 : 06.12.13 - klo:21:57 »
Taiston luvalla kopioin siis tämän näkösälle.

Lainaus
klips
Ei armoa ansaita hyvillä teoilla ... ei onneksi tarvitse yrittääkään!

Jos tietää tehneensä pahaa, on tehtävä parannus - sen verran meiltä vaaditaan.
Joka syntinsä tunnustaa ja hylkää, saa armon.

Jeesus EI julistanut pelkkää armoa - vaan "laki on annettu Moodeksen kautta,
armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta".

Mitä on totuus ilman armoa? Se on armotonta totuutta, ja jos Jumala ilmoittaisi
meille pelkästään totuuden omasta raadollisesta tilastamme, meillä ei olisi mitään
mahdollisuutta pelastua.

Mitä on armo ilman totuutta? Se on valheellista armon julistamista, ei Jeesus
tullut tuomaan meille sellaista sanomaa.

Jumala vanhurskauttaa meidät, jos meillä on usko Jeesukseen - siis todella tekee
meille jotakin
. Me itse saatamme kyllä monin tavoin vastustaa vanhurskaiksi
eli oikeamelisiksi tulemista - mutta Jumalaa kasvattaa meitä pitkämielisesti...

Tuli mieleen vähän hassu esimerkki, mutta kerrottakoon se nyt kuitenkin.
Oletetaan, että löydän villiintyneen kissanpennun, joka on keksinyt että on
lämmin paikka yöpyä kun menee auton alle ja kiipeää sieltä lämpimään
moottoritilaan. No, otan kissan sieltä talteen, vien sen kylpyhuoneeseen ja
pesen sen turkista moottoriöljyn pois ym. ja päätän kasvattaa siitä "kunnon
kissan". Villiintynyt kissa ilman muuta vastustaa kaikkea tätä, ja puree, raapii,
sähisee... Mutta jos olen päättänyt rakastaa sitä ja "oikaista" sen elämän,
niin sitkeästi hoidan ja opetan sitä tavoille, vaikka se ei itse aluksi siitä yhtään
pidäkään vaan rimpuilee vastaan. Mutta kärsivällisyydellä saan ajan myötä hyviä
tuloksia aikaan, ja lopulta saan myös kissalta vastarakkautta.

Vastarakkautta myös Jumala meiltä kaipaa. "Kateuteen asti hän halajaa henkeä,
jonka hän on pannut meihin asumaan". Hyvät teot ovat sitten seurausta siitä, että
suhteemme Jumalaan on kondiksessa - ei teoilla sinänsä ole tarkoitus ansaita armoa,
vaan asioitten järjestys on päinvastainen.

Aivan kuten tuon villikissan elämä muuttuu, kun saan sen kesyyntymään ja
rakastamaan.

Taisto

• Vieras
« Vastaus #48 : 06.12.13 - klo:22:14 »
Kaikki yrityksemme tavalla tai toisella tulla paremmiksi niin, että Jumala hyväksyisi meidät sitten paremmin, on itseasiassa Krituksen työn halveksumista. Joskus Jumala viisaudessaan sallii meidän langeta niin halpamaiseen juttuun, että luulot itsestä karisevat kerralla.

Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, ettei pyhitys olisi mahdollinen. Aito pyhitys on mahdollista, mutta se on aina Jumalan armon seurausta meissä. Itse emme sitä saa aikaan.
Mitä mielestäsi aito pyhitys tarkoittaa tai pitää sisällään?

Kurjenmiekka

• Vieras
« Vastaus #49 : 07.12.13 - klo:10:35 »
Sinä puhut armon puolesta mutta hyväksyt eksyttäjät kuten kirkkauden levittäjät jotka sanovat määrävänsä Jumalan ilmestymisestä , miksi uskoisin puhettasi armosta ja et varoita eksyttöjistä vaan joapa hyväksyt heidät.

Arrrrghhh…

kiitos selventävästä kommentistasi  ??? 

Kurjenmiekka

• Vieras
« Vastaus #50 : 07.12.13 - klo:10:58 »
Minulla jäi pari kommentia tuonne nuotion puolelle kun ne liittyivät kiinteästi lainattuun tekstiin.....

enkä heti huomannut teidän siirtyneen tänne.

Mielestäni Soltero selvensi asiaa hyvin....

Lainaus
Pyhittyminen, vanhurskautuminen, kuuliaisuus jne ovat mahdollisia ja toivottavia seurauksia
siitä, että olemme tunnustaneet syyllisyytemme, pyytäneet syntejämme anteeksi ja ottaneet
 armon lahjan vastaan.

Ehkä kohdan "armon lahja" voisi mieluummin sanoa "anteeksiannon".

Koska synnit saadaan anteeksi !

Ehkä tuo sana "armon lahja" onkin se uusi ja sekoittava tekijä. Sellaista lausuntoa kun ei taida löytyä Raamatusta ja sen voi tulkita ihan miten huvittaa.

se kuulostaa vähän samalta kuin joululahja, sen voi saada tuosta vaan kuka tahansa murhaaja ilman pyytämättä tai parannusta tekemättä. siis joululahjan.

Mutta syntien anteeksi saamiseksi on kyllä Raamatussa kaikenlaisia ehtoja:

Joh. 9:41
Jeesus sanoi heille: "Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: 'Me näemme'; sentähden teidän syntinne pysyy".

Ap. t. 3:19
Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,

Jaak. 5:16
Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.

lisäksi se lista sanahausta "parannus".

Kurjenmiekka

• Vieras
« Vastaus #51 : 07.12.13 - klo:12:04 »
Oivalsin mistä johtunee oman tekstini väärin ymmärrykset. :(

Kun sanotaan "tee parannus" niin eikö se UT:ssä tarkoita lähinnä syntien tunnustamista Jeesukselle.
eli kuten joskus sanotaan "tuo syntisi Jeesuksen ristin juurelle". Se on syntien pois laittamista , synnistä luopumista, syntien tuomista Jeesukselle.
Se on eri asia kuin "ei se nyt haittaa jos teen sitä ja tätä". Se on myös eri asia kuin itse muuttaa tekemisiään. Se ei siis ole omia tekoja omaksi pelastumiseksi vaan vain synnistä luopumista.

Usein se tehdään rukouksessa sanoen "Jeesus armahda ja päästä minut synneistäni". Siinähän ihminen "tekee" parannusta kun sydämessään luopuu synnistä.

Sydämessään luopuu siitä ! On siis valmis luopumaan siitä vaikka ei ehkä teoissaan (vielä) pysty. Kun sen luovuttaa Jeesukselle niin Hänhän antaa sen "Voiman tulla Jumalan lapseksi".

Eli kuten Solttu sanoi, teot seuraa ....... ovat Hengen hedelmä.

Joka syntinsä tunnustaa ja hylkää saa armon.

Hylkääminen on hylkäämistä. (Saattaa se olla pervon TV-ohjelman hylkäämistäkin  ???)

Siis sekä sydämen asenne että sitä seuraavat teot.

Poissa Paulus

• "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
« Vastaus #52 : 07.12.13 - klo:12:08 »
Mitä mielestäsi aito pyhitys tarkoittaa tai pitää sisällään?

Raamattu vastaa tähän kysymykseen melko tyhjentävästi:

Tiit. 2:11. Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille
12. ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,

Siis Jumalan armo tekee kaiken tuon. Tietysti edellytys on se, että olemme armossa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

« Vastaus #53 : 07.12.13 - klo:12:23 »
Syntikysymys on usein täysin väärin ymmärretty.

Sellaisesta synnistä on helppo luopua, missä sydän ei ole kiinni. Minulle esim. tupakasta luopuminen oli erittäin helppoa, koska olin tukehtua savuun. Mutta usein tällainen luopuminen lisää vain omavanhurskautemme syntiä, kun elämämme näyttää ihmisten silmissä muuttuneen.

Mutta mitä teen esim. äkkipikaisuuden synnille, jos tahdon voima ei riitä siitä luopumiseen? Minulla ei ole tähän tiedossa mitään muuta "keinoa" kuin Jumalan armo. Mitä enemmän opin ymmärtämään sitä armoa, joka minua on kohdannut, sitä paremmin voi kohdata oman raadollisuuteni ja ehkä luopuakin turhasta särmikkyydestä. Ainakin toivon niin ja tätä toivoa lisää myös apostoli Johannes 1. kirjeessään:

8. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
9. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
10. Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
Lainaus
—   Thomas Sowell

Kurjenmiekka

• Vieras
« Vastaus #54 : 07.12.13 - klo:12:30 »
minun mielestäni äkkipikaisuus on ylpeyttä. siis ylpeyden synti koska siinä tilanteessa kun pikaistut tai joku pikaistuu niin "häntä on loukattu" , "hänen kärsivällisyyttään on koeteltu" ; "hänen sanomisiaan on kkritisoitu" jne

siis kaikki nuo "tilanteet" liittyvät pikaistujan ylpeyteen ja siihen "kuinka häntä on kohdeltu".
Pikaistuminen liittyy aina johonkin se ei ole pelkkä luonnekysymys.

Niistä voi mielestäni tehdä parannusta anomalta Herralta pitkämielisyyttä ja nöyryyttä. MUTTA varoitan sitten sitä pyyntöä seuraavasta koulusta  :-[

Kurjenmiekka

• Vieras
« Vastaus #55 : 07.12.13 - klo:12:45 »
Syntikysymys on usein täysin väärin ymmärretty.

Sellaisesta synnistä on helppo luopua, missä sydän ei ole kiinni. Minulle esim. tupakasta luopuminen oli erittäin helppoa, koska olin tukehtua savuun. Mutta usein tällainen luopuminen lisää vain omavanhurskautemme syntiä, kun elämämme näyttää ihmisten silmissä muuttuneen.

Mutta mitä teen esim. äkkipikaisuuden synnille, jos tahdon voima ei riitä siitä luopumiseen? Minulla ei ole tähän tiedossa mitään muuta "keinoa" kuin Jumalan armo. Mitä enemmän opin ymmärtämään sitä armoa, joka minua on kohdannut, sitä paremmin voi kohdata oman raadollisuuteni ja ehkä luopuakin turhasta särmikkyydestä. Ainakin toivon niin ja tätä toivoa lisää myös apostoli Johannes 1. kirjeessään:

8. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
9. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
10. Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

Niin, ymmärrän tämän kyllä sillä tavalle ettei minun tietenkään tarvitse yrittää muistaa listata kaikkia menneisyyden tekoja jotta saisin ne anteeksi.
Kyllä se lause "anna syntini anteeksi" sisältää kaiken ja Hän puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

Olen joskus ahdistunut kaiken maailman parannuksen teko illoista kun aina piti yrittää keksiä jokin asia jonka tunnustaa.
No, nyt olen siitäkin saanut sellaisen levon että saan tunnustaa jos tunnolla on jotain. jos ei tule mieleen mitään niin ei sitä tarvitse väkisin keksiä.

Taisto

• Vieras
« Vastaus #56 : 07.12.13 - klo:13:45 »
Olen joskus ahdistunut kaiken maailman parannuksen teko illoista kun aina piti yrittää keksiä jokin asia jonka tunnustaa.
No, nyt olen siitäkin saanut sellaisen levon että saan tunnustaa jos tunnolla on jotain. jos ei tule mieleen mitään niin ei sitä tarvitse väkisin keksiä.
Juuri tällainen on minunkin kokemukseni näistä asioista.

Saldo

• Vieras
« Vastaus #57 : 07.12.13 - klo:17:12 »

Kaikki yrityksemme tavalla tai toisella tulla paremmiksi niin, että Jumala hyväksyisi meidät sitten paremmin, on itseasiassa Krituksen työn halveksumista. Joskus Jumala viisaudessaan sallii meidän langeta niin halpamaiseen juttuun, että luulot itsestä karisevat kerralla.

Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, ettei pyhitys olisi mahdollinen. Aito pyhitys on mahdollista, mutta se on aina Jumalan armon seurausta meissä. Itse emme sitä saa aikaan.

Mielestäni tähän on ollut kaikkien tällä foorumilla helppo yhtyä. Viittaan tuohon alleviivaamaani kohtaan.

Kun joku jotain tai jotakuta halveksuu, se on tietentahtoista ja ilmeistä. Ei sellaista, että vain esimerkiksi sinä sen tunnistaisit, tässä yhteydessä lähinnä toisissa. Armoa ei voi auttaa, mutta sen vaikutuksesta voi haluta tai luisua pois.
Hebrealaiskirjeen 12:14, "Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa".
Pyrkiä rauhaan ja pyhitykseen, ilmaistaan "dioko"-sanalla. Se ei ole yrittämistä siinä mielessä kuin sen esittelet. Se on haluamista, jotka halut Armo uskovassa vaikuttaa.

Siksi Jeesus kehotti uskovia valvomaan. Siihen liittyy olennaisesti tuo "dioko"- haluaminen, joka ilmenee pyrkimyksenä. Yrittäminen on eri asia ja sellaisen nimilapun laittaminen jokaisen pyhitykseen haluavan otsaan on väärin.

Selität kyllä, että Armo meissä saa aikaan tai Armosta me olemme kykeneviä haluamaan pyhitystä.
On totta, että jokaisella meillä on ollut kompastuksena oma yrittäminen. Näin esittelet itsesikin, muttet ole enää sen varassa. Usko, että Armo tekee muissakin uskovissa työtään ja vie omista yrityksistä Jeesuksen valmiiseen työhön. Sinun ja minun raportit toisista yksilöinä tai jopa herätysliikkeinä eivät auta ketään, ei varsinkaan Pyhittäjää, Pyhää Henkeä.

« Viimeksi muokattu: 07.12.13 - klo:17:36 kirjoittanut Saldo »

Saldo

• Vieras
« Vastaus #58 : 07.12.13 - klo:17:34 »

Kaikissa uskovien yhteisöissä on ollut hetkiä ja henkilöitä, jotka ovat painostaneet parannukseen, mutta eivät ole osanneet vapauttaa niitä, joiden tunto syyttää asioista, jotka on jo "kylvetty" puhtaaksi. Tarkoitan vain uskovia.
Uskomattomalle on aina julistettava "tehkää parannus ja kääntykää".
Uskovan matkalla taivaaseen, ikäänkuin "jalat likaantuvat". Siksi Jeesus antoi esikuvan ei ainoastaan toistemme palvelemisesta vaan "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas.. "(Joh.13:10). 
Saman luvun 7. jakeessa Jeesus sanoi Pietarille "Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät".
Niin Pietarin kuin muissa kirjeissä on ilmoitus siitä, että opetuslapset ymmärsivät mitä merkitsee "kylpeä" ja mitä merkitsee pestä "vain jalat".

Poissa Paulus

« Vastaus #59 : 07.12.13 - klo:22:06 »
Usko, että Armo tekee muissakin uskovissa työtään ja vie omista yrityksistä Jeesuksen valmiiseen työhön. Sinun ja minun raportit toisista yksilöinä tai jopa herätysliikkeinä eivät auta ketään, ei varsinkaan Pyhittäjää, Pyhää Henkeä.

Minulla on ilo tuntea monia uskovia, joissa Armo on tehnyt ja tekee työtään. Heidän kanssaan on varsin helppo tulla toimeen, vaikka eivät olekaan (meidän mielestämme) täydellisiä. Herätysliikkeiden ja jopa yksilöiden arviointi on kuitenkin mielestäni erittäin tärkeää. Sehän on juuri sitä valvomista, ettemme lähtisi jokaisen Raamattua heiluttavan matkaan.
Lainaus
—   Thomas Sowell