Tarkoitatko, KnutL, että epäjumalan alttarin voisi ajatella tarkoittavan seurakuntiin ujuttautunutta ylistysoppia / uuskarismaattisuutta? Voiko VT:n esikuvia tulkita näin konkreettisesti: että ylistystanssijoiden vähäpukeisuus olisi kerrottu VT:ssä vertauskuvallisesti?
Mielellään tämän tulkitsisi näin, mutta onko se perusteltua, vai ylihengellistämistä?
Laitoin lainausmerkit tuohon sanaan alastomuus. Jälkimmäiseen lauseeseen sanan ehkä.
Jokainen voi miettiä tykönänsä mistä Jumala haluaa tuolla esikuvalla kokonaisuudessa kertoa ja mitä sen yksityiskohdilla.
-
Ilmestysmaja ja kaikki mitä siinä on, kuvaa ensijaisesti Jeesusta, mutta siinä on nähtävissä myös asioita, jotka liittyvät seurakuntaan ja yksilöuskovaan. Ilmestysmajassa kaikki oli pyhää ja puhdasta.
En ainakaan muista kohtia, joissa olisi kerrottu, että siellä olisi tapahtunut epämääräistä toimintaa. Jos oli tai oli uhka sellaiseen, seurasi rangaistus esim. koorahilaisten kapinan tapauksessa.
Salomon temppelissä sen sijaan tapahtui, vaikka mitä. Mielestäni painopiste siirtyy silloin Jeesuksesta seurakuntaan.
Tietysti siellä temppelissäkin oli Herran arkki.
-
Tuossa esille ottamassani tekstissä Aahas meni pakanoiden luokse. Aahas oli kuningas, kansan johtaja.
Hän lähetti sieltä piirustukset ja mallin epäjumalan alttarista.
Temppeliin rakennettu alttari ei ollut mikä tahansa kivikasa, vaan maailman mallin mukainen alttari.
Epäjumalan alttarin rakensi pappi Uuria. UT:n puolella jokainen uskova on pappi.
Teksti sanoo selvästi, että Herran alttari syrjäytettiin.
Se sai kuitenkin olla vielä temppelissä.
Aahas mietti mitä sen kanssa oikein tehtäisiin.
Kyllä seurakunnissa vielä Jeesus on, mutta ei oikealla paikalla.
Aahaksen aikaan kaikki uhrit uhrattiin epäjumalan alttarilla.
Yksi ajatus tuon alastomuuden näkymisen lisäksi tuossa nousemisessa on se, että kun noustaan, nousija menee muita ylemmäksi.
Ilmestysmajan alttari oli maan tasalla. Jokainen pystyi tulemaan sen ääreen.
Alttarilla uhrattiin monenlaisia uhreja.
Aahas käski vihmoa kaiken veren teurasuhrin päälle. Sekin meni eri tavoin kuin alkuperäinen käsky.