Kirjoittaja Aihe: Uskoon ilman kastetta  (Luettu 9994 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 5284
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #210 : 14.06.18 - klo:21:10 »
Tuollaistahan Raamatussa kirjoitetaan, mutta se ei vastaa kysymykseen miksi kastaa jo uskossa olevia.

Saattaisi olla hyödyllistä koota kaikki UT:n vesikasteesta kertovat tapahtumat yhteen ja katsoa, mikä kastekäytäntö tukee uskovien (=uudestisyntyneiden) kastetta ja toisaalta ne, jotka kastettiin siksi, että heistä tulisi Jumalan lapsia.

Jos tarkoitus on täysin varmistua siitä, että kastettava on Jumalalle otollinen, niin lapsikaste on silloin ainoa mahdollisuus. Tämä on hieman outo näkökulma, mutta voiko sitä kukaan kiistää? Myönnän, että tämä ajatus sotii kasteessa tapahtuvaa Jumalan lapseksi ottamista (=uudestisyntymistä) vastaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 529
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #211 : 14.06.18 - klo:21:23 »
Jos ihminen eli liha otetaan yhdeksi kasteen osatekijäksi, niin silloin kaste menee hurlumloiskis. Järjen päätelmiksi ja kaikenlaisiksi laskelmiksi siitä, kuka on kenenkin kolpötöörin tai yhdistyksen mielestä kelvollinen Kristukselle merkattavaksi hänen toimestaan, - hänen omakseen.

Mutta kun ymmärretään ettei mukana ole mitään lihasta syntynyttä, vaan kaiken kasteessa tekee Isä Poika ja Pyhä Henki. Silloin mitään ongelmia ei ole, eikä kukaan voi laskelmoida mitään.  Ei synny kaksia tai kolmia kasteita, kuten esimerkiksi "vesikaste", "lapsikaste", "uskovien kaste", nämä ovat kaikki ihmisten keksimiä kasteita. Kristinuskossa tunnetaan vain yksi kaste jonka Jeesus asetti, se tapahtuu vedellä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Ja kasteen vaikutus ja sisältö on se  minkä Raamattu ilmoittaa sillä olevan. Siinä siis vanha ihminen surmataan ja haudataan yhdessä Kristuksen kanssa ja tilalle nousee uusi ihminen, Hengestä syntynyt. Vanhan ihmisen ja uuden ihmisen välillä soi sota kastetun hautajaispäivään saakka. Kaste on siis liitto JUMALAN puolelta. Singnum. Kristus merkitsee HÄNEEN kastetun omakseen.

JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #212 : 14.06.18 - klo:21:26 »
Tuollaistahan Raamatussa kirjoitetaan, mutta se ei vastaa kysymykseen miksi kastaa jo uskossa olevia.

Saattaisi olla hyödyllistä koota kaikki UT:n vesikasteesta kertovat tapahtumat yhteen ja katsoa, mikä kastekäytäntö tukee uskovien (=uudestisyntyneiden) kastetta ja toisaalta ne, jotka kastettiin siksi, että heistä tulisi Jumalan lapsia.

Jos tarkoitus on täysin varmistua siitä, että kastettava on Jumalalle otollinen, niin lapsikaste on silloin ainoa mahdollisuus. Tämä on hieman outo näkökulma, mutta voiko sitä kukaan kiistää? Myönnän, että tämä ajatus sotii kasteessa tapahtuvaa Jumalan lapseksi ottamista (=uudestisyntymistä) vastaan.

Ovatko kaikki perhekuntalaisena kastetut siis automaattisesti Jumalan lapsia, kasteen vuoksi? Miten tämä näkyy nykyisessä katolisen, ortodoksisen ja luterilaisen kirkon toiminnassa? Onko heistä kaikki kasteen tähden Jumalan lapsia? Mikä ero on luterilaisessa lapsikasteessa ja katolisessa? Pelastaako vain luterilainen lapsikaste mutta ei katolinen?

Perhekuntalaisten kasteet UT:ssa on aivan eriasia kuin kirkollinen oppi lapsikasteesta. UT:n seurakunta ei koskaan sallisi sitä mitä nykyään kirkoissa sallitaan, lapsikasteen kautta kirkkoon otettujen kohdalla. On siis selvää, että lapsikasteen kirkollinen muoto väljensi käsityksen siitä, kuka todella on kristitty, ja kuka ei ole kristitty.

Toki monelle tällä ei ole mitään merkitystä, mutta asian itsensä tähden - olisi hyvä pohtia kirkollisen lapsikaste opin hedelmää tarkemmin.

JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #213 : 14.06.18 - klo:21:30 »
Jos ihminen eli liha otetaan yhdeksi kasteen osatekijäksi, niin silloin kaste menee hurlumloiskis. Järjen päätelmiksi ja kaikenlaisiksi laskelmiksi siitä, kuka on kenenkin kolpötöörin tai yhdistyksen mielestä kelvollinen Kristukselle merkattavaksi hänen toimestaan, - hänen omakseen.

Mutta kun ymmärretään ettei mukana ole mitään lihasta syntynyttä, vaan kaiken kasteessa tekee Isä Poika ja Pyhä Henki. Silloin mitään ongelmia ei ole, eikä kukaan voi laskelmoida mitään.  Ei synny kaksia tai kolmia kasteita, kuten esimerkiksi "vesikaste", "lapsikaste", "uskovien kaste", nämä ovat kaikki ihmisten keksimiä kasteita. Kristinuskossa tunnetaan vain yksi kaste jonka Jeesus asetti, se tapahtuu vedellä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Ja kasteen vaikutus ja sisältö on se  minkä Raamattu ilmoittaa sillä olevan. Siinä siis vanha ihminen surmataan ja haudataan yhdessä Kristuksen kanssa ja tilalle nousee uusi ihminen, Hengestä syntynyt. Vanhan ihmisen ja uuden ihmisen välillä soi sota kastetun hautajaispäivään saakka. Kaste on siis liitto JUMALAN puolelta. Singnum. Kristus merkitsee HÄNEEN kastetun omakseen.

Opillisesti selityksesi on itselleni melko raamatullinen, mutta kirkollisen kasteopin hedelmä (tästä nähden) on toinen. Hedelmistään puu tunnetaan.

Tämän opin perusteella täytyy tehdä todellinen ero siitä, kuka on kristitty, kuka ei. Pelkkä kaste ei tee kristittyä, vaan se mitä sanoit: "vanha ihminen surmataan ja haudataan yhdessä Kristuksen kanssa ja tilalle nousee uusi ihminen".

Tätä näkyy todella vähän kirkollisen kasteen saaneissa, päinvastoin suunta on pitkälti toinen. Onko uutta elämää Jeesuksessa, vai onko vain jotain muuta....

JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #214 : 14.06.18 - klo:22:08 »
Ekumeeninen yhteinen vanhurskauttamisjulistus, roomalaiskatolisen kirkon ja luterilaisen kirkon välillä tunnustaa seuraavaa:

4.4 Vanhurskautetun syyllisyys

28. Tunnustamme yhdessä, että Pyhä Henki kasteessa yhdistää ihmisen Kristukseen, vanhurskauttaa ja todellisesti uudistaa hänet.


lähde: http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/DA1B501CC09E109FC22577AE002A3DD8/$FILE/Yhteinen%20julistus%20vanhurskauttamisopista.pdf

Vaikkakin katolinen kirkko ja luterilainen kirkko eroaa kasteessa tapahtuneen vanhurskauttamisen luonteesta, on heillä jo kuitenkin ekumeeninen yhteys kasteen sakramentin perustalta käsin: heillä on yhteinen ja sama ymmärrys lapsikasteessa tapahtuvasta syntien anteeksisaamisesta.

Mikä siis todella erottaa heidät toisistaan, kasteopin suhteen. Ei mikään. Kasteoppi perustuu kirkko-isä Augustinuksen tulkintaan, jossa "sana" liittyy veteen ja näin antaa pelastuksen kastetulle.

Täten UT:n perhekuntakasteesta johdettu kirkollinen kasteoppi on johtanut myös ekumeeniseen yhteyteen, jossa uskonpuhdistuksessa tapahtunut ero katolisen ja luterilaisen kirkon välillä on jälleen umpeutumassa. Yhdistävänä tekijänä on kasteen sakramentti.

Tämäkin on mielestäni hyvä huomioida, kun arvioidaan lapsikasteen aikaan saamaa hedelmää.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 5284
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #215 : 14.06.18 - klo:22:10 »
Yksinkertaistan vähän tätä asiaa.

Pitäisi selvittää ensin se, miksi kastetaan. Siksikö, että kastettava on jo Jumalan lapsi vaiko siksi, että hänestä tulisi Jumalan lapsi? Jos löydämme tähän vastauksen, niin olemme jo aika pitkällä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #216 : 14.06.18 - klo:22:30 »
Yksinkertaistan vähän tätä asiaa.

Pitäisi selvittää ensin se, miksi kastetaan. Siksikö, että kastettava on jo Jumalan lapsi vaiko siksi, että hänestä tulisi Jumalan lapsi? Jos löydämme tähän vastauksen, niin olemme jo aika pitkällä.

Ei ainoastaan. Vaan mitä todellinen kaste merkitsee, mikä on sen hedelmä? Kuten edellä vajavaisesti yritin esittää, on kirkollinen kasteoppi johtanut harhaan - tietenkin joku voi sanoa ettei. Mutta hedelmä kirkollisesta lapsikasteesta on siis heikko, ellei todella huono.

Tulla vain kristityksi, joka ei merkitse mitään, ei muuta mitään - on melko tyhjää, vaikka kuuluisikin kirkkoon.

Edellä viittasin 1Kor.15 luvun alkuun, jossa Paavali kuvasi pelastavan Jumalan evankeliumin ja päätti sanoihin: näin me saarnaamme, ja näin te olette uskoon tulleet (j.11) Ei sanaakaan kasteesta, ei lapsi eikä aikuiskasteesta, vaan ristin evankeliumista.

Tämä kierretään heti sanomalla, että teet kasteen mitättömäksi. En. Vaan kohdistan asian pelastuksesta mielestäni juuri ytimeen, jota apostoli Paavali itse opetti/julisti.

1Kor.1:17 "Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan – ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi."

Kasteopilla on ristin evankeliumi mennyt mitättömäksi. Siitä tuli pelkkää pohdintaa "veden" ja "sanan" yhdistymisestä ja niin edelleen. Ja näissä ongelmissa kirkko edelleen soutaa ja huopaa. Tulisi palata ristin evankeliumin julistukseen, ei loputtomaan kasteteologian pyörittämiseen.


Poissa Tosikko

  • Viestejä: 543
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #217 : 14.06.18 - klo:22:37 »
Tulin uskoon 1983 - nyt siitä on 35 vuotta - ja usko on riittänyt tähän asti. Olen kokenut uudestisyntymisen, ja usko tuntuu kasvavan kaiken aikaa yhä enemmän tuottaen hedelmää. Uskoon tultuani menin uskovien kasteelle. Kokonaisvaltaisen edistymiseni huomaan, kun mietin itseäni esimerkiksi parikymmnentä vuotta sitten.

Toivon että tähän vastaavat Ev.Lut. Kirkon jäsenet, jotka uskovat että vain pyhässä kasteessa saa uskon armon: miten on mahdollista että tulin uskoon, vaikka minua ei ole vauvana kastettu?

Magda-sisko, olet saanut kasteen, joka luterilaisella lähetyskentälläkin on vallitseva käytäntö. Ja ihan raamatullinenkin se on, kts. Ap. t. 10. luku. Oma, käsitykseni on ainakin toistaiseksi, että perhekuntakasteiden myötä kastettiin lapsetkin.

Jos toisin olisi, niin todennäköisesti olisi jossain sanottu, että paitsi 10-vuotiaat, tai paitsi 3-vuotiaat, tai paitsi vauvat. Eivät perhekunnat silloinkaan koostuneet pelkästään aikuisista. Useammassakin kohdassa on selvästi sanottu, että hänet ja hänen koko perhekuntansa kastettiin. Totta ihmeessa olisi tarvittu jokin ohjeistus siitä, minkä ikäinen ei kuulu perhekuntaan.

Vaan saatanhan olla väärässäkin.  :D

Helluntailainen käsitys on että lapsi ei voi kastaa koska ne ei usko. Ja että lapsi pelastuu kiltteyden perusteella, siihen asti kunnes tietää tekevänsä syntiä sitten fifteen leiri ikäisenä, jolloin voidaan kastaa.

JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #218 : 14.06.18 - klo:22:42 »
Luterilaista teologiaa edustava Markku Särelä kirjoittaa asiaa, vaikka en yhdykkään muuten hänen luterilaiseen kasteoppiinsa:

"Jos kastamalla saadaan tulokseksi vain kastettuja, joita ei sitten opeteta, ei niissä oloissa voida lapsikastetta pitää yllä. Apostolinen seurakunta oli uskoaan tunnustavien yhteisö eikä sama kuin maailma. Vastaavissa oloissa lapsikaste on nytkin paikallaan ja Jeesuksen nimenomainen käsky. Mutta maailmaan se ei sovellu. Jeesus on käskenyt tehdä opetuslapsia eikä pelkkiä kastettuja."

lähde: http://www.luterilainen.com/files/kirjasia/MS_Lapsikaste.pdf

On tehtävä ero sillä, kuka on kristitty, kuka ei ole kristitty. Pelkkä kaste itsessään ei tee tätä, vaan tarvitaan todellinen Jumalan Sanan opetus, joka erottaa pelastuneet ulkojumalisista, joita todellinen usko Jeesukseen ei kiinnosta lainkaan, mutta ovat silti kirkon jäseniä.

Sama pätee helluntailaiseen uskovien kasteeseen. Jos tehdään vain upotuskastettuja, eikä ole todellista Jumalan Sanan opetusta, Jeesuksen seuraamista - ristin evankeliumin voimaa, tehdään vain upotuskastettuja helluntaiseurakunnan jäseniä, ei muuta.
« Viimeksi muokattu: 14.06.18 - klo:22:47 kirjoittanut JPK »

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 529
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #219 : 14.06.18 - klo:22:50 »
2. Piet. 3:18 ja kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa. Hänen olkoon kunnia sekä nyt että hamaan iankaikkisuuden päivään.
--------------
Matt. 28:19  Menkää siis ...
... *** ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, ***
-> kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

kaikki kansat kastetaan Jeesuksen opetuslapsiksi siis.
____________

Mark. 1615 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan
*) -> ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
Mark. 16:16
- Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu;
- mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
_____________

Joh. 12:47 Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata,
- niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan

Joh. 12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, ...
... hänellä on tuomitsijansa: ...

*) se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
________________

Jeesuksen omina, (häneen kastettuina, = Jumalalle synnytettyinä siis),  kasvetaan pikkuhiljaa. abaut 70 vuotta uskossa on jo kypsyttänyt jossakin määrin Jumalan lasta.

Hengelliset vouhkaajat uskovansa syntyneensä valmiiksi sepiksi, hengellisiksi ammatti-ihmisiksi, he alkavat oitis vouhkaamaan muille ohjeita, he luulevat olevansa jo vastasyntyneinä muiden opettajia ja Hengen JÄTTILÄISIÄ.

Voi näitä napero parkoja, kun kuuntelee heidän ylpeitä itsetietoisia turinoitaan. Ehdotan yleensä n. 50 vuoden odotusta, ennen kun ryhtyy opettamaan muita. Silloin on jo koettelemuksia, elämänkokemuksia joka puolelta elämää. ON lapset ja lastenlapset, voi mitata siinä kuinka suuri herra on.

- Pieneksi on tullut, jos Jumalan koulussa on 60-70 vuotta opiskellut elämää. ;)

Aivan kuin luonnollinenkin lapsi. Ei hän ole pitkään aikaan syntymänsä jälkeen edes tietoinen siitä, että hänet on synnytetty, hoivaaja ruokkii ja hoitaa häntä. Pikkuhiljaa hänen tietoisuutensa alkaa lisääntyä. Hänhän on hyvin pian syntymänsä jlkeen hyvin nälkäinen, äiti laittaa rintaa suuhun ja lapsi imee maitoa.



JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #220 : 14.06.18 - klo:22:52 »
Soveltaakseni apostoli Paavalin sanoja galatalaiskirjeessä - en suinkaan vääristääkseni niitä, voidaan mielestäni sanoa:

"Ei lapsikaste ole mitään, eikä uskovien kaste ole mitään, vaan uusi luomus Kristuksessa"

tähän liitän myös Paavalin sanat:

2Kor.13:5 "Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta."

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 529
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #221 : 14.06.18 - klo:22:54 »
Aamen JPK.  :)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 1652
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #222 : 15.06.18 - klo:00:15 »
Tulin uskoon 1983 - nyt siitä on 35 vuotta - ja usko on riittänyt tähän asti. Olen kokenut uudestisyntymisen, ja usko tuntuu kasvavan kaiken aikaa yhä enemmän tuottaen hedelmää. Uskoon tultuani menin uskovien kasteelle. Kokonaisvaltaisen edistymiseni huomaan, kun mietin itseäni esimerkiksi parikymmnentä vuotta sitten.

Toivon että tähän vastaavat Ev.Lut. Kirkon jäsenet, jotka uskovat että vain pyhässä kasteessa saa uskon armon: miten on mahdollista että tulin uskoon, vaikka minua ei ole vauvana kastettu?

Magda-sisko, olet saanut kasteen, joka luterilaisella lähetyskentälläkin on vallitseva käytäntö. Ja ihan raamatullinenkin se on, kts. Ap. t. 10. luku. Oma, käsitykseni on ainakin toistaiseksi, että perhekuntakasteiden myötä kastettiin lapsetkin.

Jos toisin olisi, niin todennäköisesti olisi jossain sanottu, että paitsi 10-vuotiaat, tai paitsi 3-vuotiaat, tai paitsi vauvat. Eivät perhekunnat silloinkaan koostuneet pelkästään aikuisista. Useammassakin kohdassa on selvästi sanottu, että hänet ja hänen koko perhekuntansa kastettiin. Totta ihmeessa olisi tarvittu jokin ohjeistus siitä, minkä ikäinen ei kuulu perhekuntaan.

Vaan saatanhan olla väärässäkin.  :D

Tämä oppi perhekuntien kastamisesta johti siihen, että nykyään jumalattomat papit kastavat jumalattomia, joilla ei ole omakohtaista uskoa, vaan suorittavat lapsikasteen yhteiskunnallisessa merkityksessä olla "kristitty". Tätä on suoritettu vuosisatojen ajan katolisessa, ortodoksisessa ja luterilaisessa kirkossa.

Täten perhekuntien kastaminen johti kirkon harhaan, tulkitsemaan - että kun kaikki kastetaan lapsena, syntyy kristillinen valtio, jossa kirkko ja valtio yhdessä toimivat. Hedelmä kuitenkin oli toinen. Syntyi uskonnollinen valtiokäsite, jossa monet väittivät olevan "kristittyjä" vaikka elivät ja uskoivat sen vastaisesti. Sama on tänäkin päivänä.

Nykyinen luterilainen kirkko myöntyy homoseksuaalien vihkimiseen, kuten arkkipiispa Tapio Luoma.

lähde: https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/583515-espoon-piispa-taipuu-homovihkimisiin-radio-dei-tama-asia-ei-ollut-minulle-helppo

Tämä johtaa että kirkon tulee kastaa myös loppujen lopuksi homoperheidenkin lapset, ja tehdä heistä kirkon jäseniä. Jälleen perhekuntapohjainen lapsikaste oppi vie kirkkoa yhä kauemmas todellisesta Jumalan evankeliumista. Todellisessa Jumalan evankeliumissa on apu ja pelastus pois homoudesta, ei sen salliminen ja hyväksyminen.

Perhekuntakasteen tulkinnalla on siis tehty väärä kirkollinen sakramentti oppi, jolla ihmisiä on kastettu kirkon jäseniksi (ilman todellista uskoon tulemista), ja hedelmä tästä on ollut huono, kuten tänään näemme.

Toki voin olla väärässä mitä tässä sanon (olen vajavainen ja erehtyväinen), mutta kirkon lapsikaste opin kehitys - eli sen konkreettinen hedelmä - on selvästi historiassa nähtävissä. Lapsikasteella ei tehtykään todellisia Jeesuksen opetuslapsia, vaan kirkko ja valtio pohjainen uskonnollisuus.
Näin asia minunkin mielestäni on.
Ev.lut. kirkko on menossa hyvin huonoon suuntaan,
ja vauhdikkaasti.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 348
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #223 : 15.06.18 - klo:07:15 »
1) Jeesus Kristus on SANA joka tuli lihaksi, ja ristiinnaulitseminen oli historiallinen tapahtuma - ei mikään taru, "uskomus", vaan todellinen tapahtuma. Samoin Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus oli historiallinen tapahtuma - ei mikään taru, tai kirkollinen myöhempi "uskomus".

2) Missään apostoli Paavali ei opeta, että kastevedessä on pelastus. Pelastus on ristiinnaulitun ja ylösnousseen Jeesuksen uskomisessa, kuten Kirjoitukset, eli Raamattu opettaa. Edelleen, kun tässä evankeliumissa pysytään, niin silloin pelastutaan - ellei olla turhaan uskottu (jotakin muuta tai luovuttu).

3) Jumalan SANA ei ole vedessä, vaan JUMALAN SANA on lihaan tullut SANA, eli Jeesus Kristus - ja joka Häneen uskoo, saa syntinsä anteeksi, sekä pelastuu - oli sitten kastettu tai ei kastettu.

4) Kaste ei siis automaattisesti pelasta ketään, eikä SANAAN uskominen ensisijaisesti ole uskoa kasteeseen, vaan Jeesukseen Jumalan SANANA, joka tuli lihaksi - ja joka antoi itsensä ristiinnaulituksi syntien anteeksisaamiseksi.

5) Uskollani on vahva pohja Kirjoituksista käsin (VT + UT), sekä pelastushistoriallisesta Jumalan teosta käsin, jonka keskipisteenä on lihaksi tullut SANA, ja tässä ristiinnaulittu ja ylösnoussut Jeesus Kristus.

6) En perusta uskoani katolisen kirkon kasteopille, enkä luterilaisen kirkon kasteopille, vaan raamatulliseen Jumalan evankeliumiin. Pidän kirkollista kasteoppia evankeliumista pois harhautumisena, joka on eksyttänyt ihmiset perustamaan uskonsa enemmän kasteveteen, kuin ristiinnaulittuun ja ylösnousseeseen Jeesukseen.

1) Totta. Aivan samaa mieltä.

2) Paavali opettaa, että pelastus perustuu yksin Jeesukseen ja Hänen ristin sovitustyöhönsä. Hän opettaa myös: "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,  - "Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet. ". "Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta". En rohkeinisi sivuuttaa noitakaan Paavalin sanoja. Tai selittää niitä pelkiksi vertauskuviksi. Niin vahvasti Paavali kirjoittaa. Ja muistuttaa jo kastettuja seurakuntalaisia heidnn kasteestaaan. Miksikähän?

3) Raamatusta näemme, että kastaminen kuului aina evankeliumin julistamisen yhteyteen, siellä missä se otettiin vastaan. Synnin hädässä olevia kehoitttiin tekemään parannus ja ottamaan kaste.

4) Oikein. Kaste ei automaattisesti pelasta. Jos uskotaan sanaan, niin mielestäni tulee uskoa myös kasteesta kertoviin sanoihin. Minut on kastettu kahdesti. Voisin sanoa näin jälkeenpäin, etten ymmärtänyt toisellakaan kerralla siitä sen enempää kuin muutaman viikon ikäisenä n. 30 vuotta aiemmin.

Voisiko kasteen sisältö muuttua sen mukaan, mitä siitä kastehetkellä ymmärrämme?

5) Samaa mieltä. Minulle iso kysymys on ollut, miten minä pääsisin tuosta pelastuksesta osalliseksi. Kun omat ratkaisut tuntuivat niin heikoilta, vajavaisilta, itsekkäiltä, riittämättömiltä. Mistä tietää, että ratkaisuni olisi riittävä, vilpitön, kelpaisi Jumalan edessä? Että on todella saanut syntinsä anteeksi? Mistä minäkin saisin varmuuden uskoa Jeesuksen sovitustyön omalle kohdalleni? Miten päästä yhteyteen Jeesuksen kanssa? Siihen, heikoimmista heikoimpia varten Jeesus on säätänyt kasteen. Siinä meidät on liitetty Jeesuksen kuoleman osallisuuteen henkilökohtaisesti. Minin ei tarivtse koettaa kurottautua, yrittää puristaa itsestäni jotain, koettaa saada yhteys. Jumalan on sen tehnyt ja luvannut. Saa uskoa.

6) Ei kannatakaan perustaa minkään kirkkokunnan kasteopille, ellei sille ole perusteita Raamatussa.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Jopo

  • Viestejä: 348
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #224 : 15.06.18 - klo:07:23 »
Olen erehtynyt. Luulin, että täällä koetetaan selvittää mitä Raamattu opettaa uskosta ja kasteesta. Joillekin näyttää olevan tähdellisempää arvostella ja morkata toisia seurakuntia.

Uskoisin, että me luterilaiset ollaan vähintään ja enemmänkin huolissaan kirkomme tilanteesta, kuin ulkopuoliset. Sydän vereslihalla. Se ei paljoa helpota, että vielä ulkopuolelta haavoitettuja lyödään.

"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)