Mutta enemmän yleisellä tasolla rohkenen kommentoida teemaa hieman enemmän.
Trumpilla on ilmeisesti ollut jo vuosikymmeniä ajatus, että USAta johdetaan hölmösti ja muut maat käyttävät sitä hyväkseen. Lieneekö Suomessa vastaavanlainen ajatus oikeistopuolueissa? Joskus jutut näyttäisivät viittaavaan siihen. Siis Suomen kohdalla.
Minun oli helpompi ottaa selvää asioista kun Trump vuonna 2020 paikkeilla päätti, että USA eroaa Pariisin ympäristösopimuksesta.
Syy oli se, että USA oli sopimuksen mukaan velvoitettu maksamaan suhteettoman suuri prosentuaalinen osuus tämän puljun kassaan. Kun taas Kiina oli täysin koko homman ulkopuolella. Trump sanoi, että hän on valmis neuvottelemaan kohtuullisemmasta sopimuksesta, mutta että sellaisenaan USA ei ole enää siinä mukana.
Eli silloin sain tietoja Pariisin sopimuksen yksityiskohdista ja se osoitti, että Trumpin puheet pitivät paikkansa.
Vähän sama kuin puolustusmenoissa. Euroopassa lienee tuudittauduttu ajatukseen, että tuli mikä tuli USA suojelee sitä. Ja näyttää olevan yleisesti todettu asiat, että joiden eurooppalaisten ja myös kanadalaisten oma puolustuskyky on ihan retuperällä.
USAlaisena minua todella suututti, että eurooppalaiset sitten kauhistuivat kun Trump pitikin ääntä, että keitä me ollaan aina pelastamaan teitä. Eurooppa älähti tuosta kovasti, myös suomalaiset, vaikka sinänsä Suomi on pitänyt hyvän huolen puolustuskyvystään.
Trump on ottanut myös huomioon sen mahdollisuuden, että näin globaalisuuden aikakaudella Grönlanti ei ole sinänsä puolustuskykyinen, jos Venäjä tai Kiina päättää hyödyntää sen alueita tai ottaa sen valtaansa. Tulisikohan Tanska ja muut Euroopan maat vapauttamaan Grönlantia, mikä on siis strategisesti hyvin lähellä Kanadaa (minkä puolustuskyky on heikko) ja USAta.
Koska näyttää ilmeiseltä että näissä asioissa on tuo dynamiikka nähtävillä, missä USA kantaa enemmän taloudellista vastuuta, olen kai sitten mennyt helppoon olettaen että näin ehkä on myös tapahtunut taloudessa.