Tuo Ilmestyskirjan luku 20 on UT:n sekä VT:n ainoa luku, jossa käytetään lukua 1000, kuvakielisesti, puhuttaessa kristillisestä seurakunnasta, joka JO NYT HALLITSEE KRISTUKSEN KANSSA.
1.Piet.2:9 Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;
Ilm.20:3 ja heitti hänet syvyyteen ja sulki ja lukitsi sen sinetillä hänen jälkeensä, ettei hän enää kansoja villitsisi, siihen asti kuin ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet; sen jälkeen hänet pitää päästettämän irti vähäksi aikaa
Ilm.20:7 Ja kun ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet, päästetään saatana vankeudestaan,
Tuo tapahtuu kristillisen seurakunta-aikakauden aivan lopussa, johon liittyy Paavalin 2.kirje Tessalonikian seurakunnalle 2:3-4 jakeet ;
Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,
tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.
-------------- kronologisesti ;
1.kristillinen seurakunta maan päällä, joka alkoi 1.helluntaina, kun Jeesus tuli Pyhänä Henkenä omiinsa. Tätä ajanjaksoa kuvaa Ilm.20:ssa oleva "1000 vuotta".
2.Kun seurakunnan ( "1000 vuotta") tehtävä maan päällä on tehty, evankeliumi levinnyt "maan kaikkiin ääriin", päästetään/vapautetaan saatana leikkimään leikkinsä loppuun, sen minkä saatana aikoinaan aloitti kun halusi nousta Jumalan vertaiseksi......"ja julistaa olevansa jumala"(2.Tess.2:4)
Jes.14:12-15 Kuinka olet taivaalta pudonnut, sinä kointähti, aamuruskon poika! Kuinka olet maahan syösty, sinä kansojen kukistaja! Sinä sanoit sydämessäsi: 'Minä nousen taivaaseen, korkeammalle Jumalan tähtiä minä istuimeni korotan ja istun ilmestysvuorelle, pohjimmaiseen Pohjolaan. Minä nousen pilvien kukkuloille, teen itseni Korkeimman vertaiseksi.'
Mutta sinut heitettiin alas tuonelaan, pohjimmaiseen hautaan.