Kirjoittaja Aihe: Yleinen raamatunlukuketju  (Luettu 53384 kertaa)

Poissa Korpima

Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #405 : 18.10.24 - klo:11:44 »
Lempeydestä tuli mieleen, että se ei ole ehkä suomalaisessa kulttuurissa kaikkein miehekkäin sana. Mutta eiköhän mieskin voi olla lempeä. Jossain englanninkielisessä käännöksessä oli käytetty sanaa naismainen/epämiehekäs (effeminate) siitä minkälainen ei pitäisi olla. Miten olla miehekkäästi lempeä?

Poissa HelenaM

« Vastaus #406 : 18.10.24 - klo:11:54 »
Sitä se on. Moni on voinut kokea arjessaan kohtuuttomasti lyöviä sanoja ja kenties uhkavaatimuksia ehtoineen. Lapsena ja/tai aikuisena. Se aiheuttaa kauaskantoista pelkoa ja ahdistusta. Kohdatessaan Jumalan rakkauden voiman ja vapautumisen näistä, entiset väärinkohtelut eivät enää vaikuta ja ne ymmärtää jättää kyseisen henkilön omiksi ongelmiksi.

Jumalan kohtaamisessa on myös se puoli, että alkaakin rakastaa heitä, jotka kohtelivat väärin. Usein puhutaankin Jumalan rakkauden voimasta ja siitä todella on kyse. Tähän yhdistyy myös viisaus, tästä puhutaan Raamatussa ylhäältä tulevana viisautena. Sen ominaisuuksia kun lukee, ne eivät voi olla erillään rakkaudesta.

Poissa Kahvipapu

• Kristuksen tähden houkka
« Vastaus #407 : 18.10.24 - klo:13:52 »
Ehkä lempeä huolehtii heikoista ja on myötätuntoinen? Se on minusta hyvinkin suoraselkäistä ja miehekästä, Kristuksenkin esimerkin mukaista.
Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi (1. Kor. 1: 25).

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #408 : 18.10.24 - klo:15:50 »
Ihmisen omassa olemuksessaan on tosi vaikea uskoa ja luottaa siihen, etta Jumalan rakkaus Jeesuksessa on todellakin lempeä.
Pyhä Henki voi kuitenkin ilmaista Jeesuksen rakkautta hyvinkin selvästi ja uskottavasti jopa kokemustasolla. Jostain syystä Herra salli minulle eräässä tilanteessa kauan sitten todella konkreettisen kokemuksen siitä. Ja ihmeellisintä oli, että kanssani oleva eiuskova hyvinkin "maailmallinen" ihminenkin koki sen siinä tilanteessa. Olimme ikäänkuin ymmällämme sen armon ja rauhan laskeutumista meidän tasolle.

Olen joskus miettinyt, että onko se ihminen tullut uskoon. Tai olen miettinyt sitä melko useasti.

Meissä siis asuu se Aatamilta peritty taipumus juosta Jumalaa piiloon häpeässämme. Ja Jumala etsii meitä kuten etsi Aatamiakin.
« Viimeksi muokattu: 18.10.24 - klo:15:56 kirjoittanut sandia »

Poissa HelenaM

« Vastaus #409 : 18.10.24 - klo:17:23 »
Jaak. 3
17 Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele.

Fil. 4
5 Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä.

Jaakob kirjoittaa, millaista on ylhäältä tuleva viisaus, siinä on rakkauden tunnusmerkit. Rakkaus ja viisaus ilmenevät yhdessä ja ovat Jumalan aikaansaamia. Viisaudestakin sanotaan erikseen mainiten, että se on mm. lempeä.

Näiden Raamatun jakeiden ja asioiden äärellä koen todellakin olevani rauhan satamassa. Jeesus sanoo, että maailmassa vallitsee ahdistus, mutta "olkaa turvallisella mielellä, minä olen voittanut maailman." Hänen rauhansa on yli ymmärryksen käyvää, ei-maallista. Siksi Jumalasta lähtöisin oleva lempeyskin voi levitä ja tulla toistenkin tietoon.

Poissa HelenaM

« Vastaus #410 : 19.10.24 - klo:21:26 »
Jatkumona edellisiin viesteihini, Raamatun sana "viisas voittaa sieluja", on niin totta. Se on mahdollista, koska Jumalalle kaikki on mahdollista, myös tehdä uskovasta ihmisestä astia, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut.

Tämä kaikki puhuttelee mua valtavan paljon.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #411 : 19.10.24 - klo:21:51 »
Kiitos, että jaat sen täällä. Itse ajattelen, että  uskovan on todella hyvä tavalla tai toisella jakaa, mitä on Herralta saanut

Poissa pax

« Vastaus #412 : 23.10.24 - klo:20:00 »

Kun Jeesus kehoitti meitä rakastamaan toinen toisiamme, hän tykkää siitä että mekin rakastamme niitä joita hänkin rakastaa, samoin meistä on ihanaa kun muutkin rakastavat meidän lapsiamme.

Poissa Korpima

« Vastaus #413 : 23.10.24 - klo:20:58 »
Kiehtova ajatus!

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #414 : 26.10.24 - klo:17:39 »
Kun luin 2. Timoteuksen kirjettä, siellä tuli vastaan tämä jae:
4:1-4
Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta:
2. saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.
3. Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
4. ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin
.

Olisin halunnut laittaa tuon ketjuun missä oltiin puhuttu piispojen kannasta homoseksuaalisuuteen jne., mutta en muista missä ketjussa tai ketjuissa siitä ollaan puhuttu, joten laitan tähän.

Eli tuo on minusta juuri sitä. Etsitään "opettajia", jotka opettavat jotain muuta kuin mitä Raamatussa on.

Poissa Malakia

« Vastaus #415 : 26.10.24 - klo:18:26 »
Kun luin 2. Timoteuksen kirjettä, siellä tuli vastaan tämä jae:
4:1-4
Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta:
2. saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.
3. Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
4. ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin
.

Olisin halunnut laittaa tuon ketjuun missä oltiin puhuttu piispojen kannasta homoseksuaalisuuteen jne., mutta en muista missä ketjussa tai ketjuissa siitä ollaan puhuttu, joten laitan tähän.

Eli tuo on minusta juuri sitä. Etsitään "opettajia", jotka opettavat jotain muuta kuin mitä Raamatussa on.

Olisiko tarkoittamasi ketju ollut tämä ;  https://puimatanner.net/index.php?topic=1489.msg67462#msg67462

..tai tämä ; https://puimatanner.net/index.php?topic=957.msg67292#msg67292

..myös ; https://puimatanner.net/index.php?topic=1560.30

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #416 : 26.10.24 - klo:20:20 »
Juu muistelen, että aihetta on käsitelty useammassa ketjussa.
Kiitos viitteistä.

Poissa Korpima

« Vastaus #417 : 05.11.24 - klo:14:45 »
En muistanutkaan, että tällainen kohta on Raamatussa (mainittu poliittisessa linkissä). Ja onhan se "monikulttuuriselle" nykyihmiselle aika epäkorrekti.

Lainaus
Muukalainen, joka asuu keskuudessasi, kohoaa sinun ylitsesi yhä ylemmäksi, mutta sinä painut aina alemmaksi. (5. Moos. 28:43.)

Tämä liittyy Israelin tottelemattomuudesta seuraaviin kirouksiin.

Monikulttuurinen nykyihminen ehkä voisi kommentoida jotain tyyliin, että muukalainenkin on omaa kansaa. Tai oma kansa on vain kuvitteellinen yhteisö.

Toki voihan optimistisesti ajatella, että hurskas muukalainen voi olla siunaus.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #418 : 05.11.24 - klo:17:03 »
Tuosta on hyvä tsekata konteksti. En oikein ymmärrä tuota jaetta sellaisenaan.
Mutta VTssa  on selvästi että muukalaista on kohdeltava kuten muitakin.

Olen joskus miettinyt, että olen muukalainen  USAssa ja minua ei ole aina kohdeltu kuten kaikkia muita. Muukalaisena ei ole kiva olla.

Poissa Korpima

« Vastaus #419 : 05.11.24 - klo:17:23 »
Itse ajattelisin, että tuo on kirous sen takia, mitä tuolla linkissäkin kommentoidaan. Eli muukalaisella ei ole välttämättä/usein siteitä uuteen maahan, vaan hän edustaa omia ja muukalaisen kansan etuja. Suomen presidentiksikään ei voida valita esim. Venäjän  kansalaista. Putin Stubbin sijaan ei kuulostaisi hyvältä. Tai Amerikan presidentiksi Xi Jinping.