Kirjoittaja Aihe: Yleinen raamatunlukuketju  (Luettu 53392 kertaa)

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #435 : 16.12.24 - klo:15:57 »
Luen vaihteeksi vanhaa Raamatunkäännöstä (1776) osaksi siitäkin syystä että kiinnostaa miten eri tekstit on muuttuneet käännöksien myötä, ja onko mahdollisesti jotain jäänyt pois uusista käänöksistä mitä vanhoissa on. En ole kyllä ollut kovin ahkera tässä hommassa, mutta periaatteen tasolla se kiinnostaa. Mutta kyllä se tuntuu välillä niinkuin vieraalta kieleltä.

"Minä vertaan sinun, ystäväni, ratsaskaluihini, Pharaon vaunuihin. Sinun sasupääs ovat ihanat pankkuin keskellä, ja sinun kaulas kultakäädyissä. Me teemme sinulle kultaiset pankut, hopianastoilla. " Korkia Veisu 1: 9-11

???
Juu. Melko vieraalta kuulostaa.
En tiedä sanaa pankku.

Poissa Korpima

« Vastaus #436 : 22.12.24 - klo:10:49 »
Huomasin, että jo ammoisina aikoina tarvittiin opettajia, jotka selittivät kirjoitusten sisältöä (Nehemia 8:8 ). Kaikki ei välttämättä mene heti kaaliin. Jukkanorvannoille siis on ollut ja on tarvetta.

Lainaus
Ja he lukivat Jumalan lain kirjaa kappale kappaleelta ja selittivät sen sisällyksen, niin että luettu ymmärrettiin.

Joulun ruokatapoihin liittyen osui silmiin seuraava kohta:

Lainaus
Menkää ja syökää rasvaisia ruokia ja juokaa makeita juomia ja lähettäkää maistiaisia niille, joilla ei ole mitään valmistettuna, sillä tämä päivä on pyhitetty meidän Herrallemme.

Ruoalla voi juhlistaa pyhitettyjä päiviä tai Jeesuksen syntymää.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #437 : 22.12.24 - klo:20:19 »
Juu opettajia on aina tarvittu.

Minä olisin yksi noista, joiden pitäisi saada maistiaisia. :D

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #438 : 28.01.25 - klo:15:44 »
Alan lukea 5. Mooseksen kirjaa. Oli tosi opettavaista tuo 4. Mooseksen kirja.
Pari päällimmäistä ajatusta.
Ihmisellä ei ole mitään pätevää syytä olla tottelematta Herraa.
Herra kaikesta huolimatta oli israelilaisten kanssa eikä hylännyt heitä.

Mutta tuli mieleen, että missähän kohden Vanha Liitto ikäänkuin loppui? Käytännössä se ikäänkuin jäi pois israelilaisten tottelemattomuuden takia jo VTn aikoina. Se vaan jotenkin liukeni.
Tosin nykyaikanakin on olemassa juutalaisten uskonto ilmeisesti synagoogineen yms. Mutta ei se kyllä näytä yhtään sellaiselta kuin Vanhan Testamentin aikoina.
Tietty Jumalan puolelta se lakkasi olemasta Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen seurauksena.

Poissa Natanael

• Matkalla
« Vastaus #439 : 28.01.25 - klo:21:57 »
Kun Salomon temppeli hajotettiin, se oli yksi käännekohta.

Liiton arkkia hävisi siinä rytäkässä.
Pakkosiirtolaisuudesta palaamisen jälkeen rakennetussa temppelissä ei ollut enää liiton arkkia.

Ei  siis ollut enää sitä minkä luokse vietiin sovitusverta.

Uhraamiset jatkuivat, mutta jotain jäi puuttumaan.

Suuren sovituspäivän sanoma kannattaa opetella tarkkaan.
3.Moos.16

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #440 : 29.01.25 - klo:16:51 »
Eli mitenköhän nykyään selitetään juutalaisen uskonnon "pätevyys" Jumalan edessä?
Lienee aika paljon erilainen kuin se mitä VTssä Jumala määrittelee sen.

Täytyy palata tuohon Natanaelin viittaamaan lukuun.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #441 : 01.02.25 - klo:17:41 »
Mikä on Asasel tai Asaseli 3. Mooseksen kirjan 16. luvussa?

Jae 10:8. "Ja Aaron heittäköön arpaa niistä kahdesta kauriista: toisen arvan Herralle ja toisen Asaselille.
9. Ja Aaron tuokoon sen kauriin, jonka arpa määräsi Herralle, ja uhratkoon sen syntiuhriksi.
10. Mutta se kauris, jonka arpa määräsi Asaselille, asetettakoon elävänä Herran eteen, että sille toimitettaisiin sovitus ja se sitten päästettäisiin erämaahan Asaselille."
« Viimeksi muokattu: 01.02.25 - klo:17:57 kirjoittanut sandia »

Poissa Korpima

« Vastaus #442 : 01.02.25 - klo:18:38 »
Muistelin jotain, mutta tarkistin Wikipediasta. Suomeksi on lyhyesti ja kenties yksikertaistaen vain yksi selitys (linkki), englanniksi pidemmälti ja monimutkaisemmin (https://en.wikipedia.org/wiki/Azazel). Tuntuu, että selityksiä on monenlaisia ja tähänkin voisi perehtyä ja aikaa käyttää.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #443 : 04.02.25 - klo:16:35 »
Juu noita samoja linkkejä olen tavaillut, mutta en ole oikein saanut selvyyttä. Mutta syntipukkikäsitteesee viitannee, tosin termiä on käytetty hieman eri merkityksissä.

Lieneekö tämä kuitenkin yhteydessä jakeisiin: 20. Ja kun hän on loppuun toimittanut pyhäkön ja ilmestysmajan ja alttarin sovittamisen, tuokoon hän sen elävän kauriin.
21. Ja Aaron laskekoon molemmat kätensä elävän kauriin pään päälle ja tunnustakoon siinä kaikki israelilaisten pahat teot ja kaikki heidän rikkomuksensa, olipa heillä mitä syntejä tahansa, ja pankoon ne kauriin pään päälle ja lähettäköön sen, sitä varten varatun miehen viemänä, erämaahan.
22. Näin kauris kantakoon kaikki heidän pahat tekonsa autioon seutuun; ja kauris päästettäköön erämaahan.

Siis tää on 3. Mooseksen kirjan 16. luvussa. Suuri sovituspäivä

Eli oliko tämä juuri se toinen kauris, mihin viitattiin jakeessa 10?

Tuossa joka tapauksessa kiinnitin huomiota tähän: 20. Ja kun hän on loppuun toimittanut pyhäkön ja ilmestysmajan ja alttarin sovittamisen, tuokoon hän sen elävän kauriin.
 tunnustakoon siinä kaikki israelilaisten pahat teot ja kaikki heidän rikkomuksensa, olipa heillä mitä syntejä tahansa,

22. Näin kauris kantakoon kaikki heidän pahat tekonsa autioon seutuun; ja kauris päästettäköön erämaahan.

Muissa kohdin puhutaan joistain tietyistä synneistä ja niiden takia uhraamisesta. Suurena sovituspäivänä puhutaan tuolla tavalla ihan kaikista synneistä.

Eli tuon huomasin ensimmäistä kertaa. En tullut kovin paljon viisaammaksi vaikka yritin lukea lukua huolellisesti Natanaelin kehotuksesta.
Sitten tuli mieleen Kirje heprealaisille, mistä olen aina pitänyt.

Itse asiassa Heprealaiskirja alkaa näin:

Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta,
2. on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut
3. ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa,

Siinä on ikäänkuin sama teema, Jeesus toimitti puhdistuksen synneistä!

Eli onneksi on Kirje heprealaisille, se auttaa ymmärtämään Vanhaa Testamenttia.

Poissa Korpima

« Vastaus #444 : 22.03.25 - klo:18:42 »
Lueskelin heprealaiskirjettä, jossa lopussa on kohta (13:6):

Lainaus
niin että me turvallisin mielin sanomme: "Herra on minun auttajani, en minä pelkää; mitä voi ihminen minulle tehdä?"

Tämän elämisessä todeksi on tosin välillä tekemistä ja muistamista. Herra on auttajani, totta. Mutta pelkoa voi valitettavasti olla ja onkin. Monenlaista. Ja ihminen ja paholainen voi tehdä kaikenlaista pahaa, omista virheistä puhumattakaan.

"Jumala ompi linnamme" on silti hyvä ja tärkeä ohje, siihen voi yrittää pyrkiä.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #445 : 25.03.25 - klo:14:40 »
Juu nuo Raamatun kohdat missä puhutaan Jumalan avusta ja siitä, että ei tule pelätä ihmistä ovat minulle tärkeitä.
Ja vastaavalla tavalla psalmi 25 jae: "Ei kukaan joka Herraa odottaa, joudu häpeään".
Se on ehkä se jae mitä olen toistanut itselleni useimmiten vuosien varrella.

Poissa Opo

« Vastaus #446 : 25.03.25 - klo:14:45 »
Tuo on niin totta. Olisi pitänyt joutua häpeänurkkaan monesti, muttei olekaan tarvinnut. Odota Herraa, minun sieluni!

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #447 : 04.06.25 - klo:18:24 »
Kas minulta on jäänyt tuo opon viesti lukematta. Kiva kuulla, että muillakin uskovilla on kokemuksia, missä Jumala nostaa jostain tilanteesta minkä on pelännyt tuottavan tavalla tai toisea tuhoa tai häpeään. Se on todella hieno, uskova vahvistava kokemus.

Satuin jostain syystä lukemaan nämä Jeesuksen sanat, Matteus 24:15 : " Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa - joka tämän lukee, se tarkatkoon -"

Tajusin, että ei minulla ole tiedossa mitä Danielin kautta on puhuttu.  :(
Onko minulla uskoa ajatella, että VTn profeetta puhuu niin perusteltua asiaa, että Jeesus viittaa siihen noin selvästi?

Luin sitten Danielin kirjasta näitä asioita. Vaikeatahan se on seurata, mutta selvästi huomaa Ilmestyskirjan ja Danielin kirjan kirjoitusten samankaltaisuuden.

Siis tässä lähinnä se, että Jeesus otti näin vakavasti VTn kirjoitukset. Ikäänkuin mallina meille.

Poissa Korpima

« Vastaus #448 : 10.06.25 - klo:19:09 »
Olen lukenut Jesajaa ja täytyy sanoa, että huonosti on avautunut. Jotenkin tuollainen melko "runollinen" teksti johon liittyy tuntemattomia paikkoja ja käsitteitä ei ole mennyt hyvin perille. Samoin vauhdikkaasti mennään esim. Egyptistä Etiopiaan. Otsikot ymmärtää paremmin.  :)

Mutta varmaan esim. Norvannon selityksillä voi jotain ymmärtää.  Onneksi ei kenties kaikkein keskeisintä Raamatun sisältöä, ilman tämän ymmärrystäkin voinee pärjätä (vrt. Jeesukseen, evankeliumeihin ja UT:hen).

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #449 : 11.06.25 - klo:19:43 »
Jesaja oli profeetta jonka kautta Jumala varoitti Israelia siitä että jatkuvasti kääntyvät pois Jumalasta. Jumala ilmoittaa että jos luopumus jatkuu, hän sallii ympäröivien kansojen vallata Israelin . Samalla kuitenkin Jumala antaa lopulta tuomion näille muille kansoille. Ja samalla lupaa armahtaa ja uudistaa oman kansansa.

Siellä on myös viittauksia Messiaaseen
Händelin oratorio Messias on lainannut Jesajan sanoja.
https://youtu.be/MS3vpAWW2Zc?si=-IfbWDQAXV6UgQ8_
« Viimeksi muokattu: 11.06.25 - klo:19:53 kirjoittanut sandia »