Kirjoittaja Aihe: Yleinen raamatunlukuketju  (Luettu 53383 kertaa)

Poissa Korpima

Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #495 : 31.12.25 - klo:11:19 »
Koin tänään Psalmeja 17 ja 18 lukiessani hyvin vahvan jumalallisen siunauksen.  Herra oli niin lähellä, että ikään kuin melkein olisin voinut katsoa Häntä kasvoista kasvoihin.  Sen aika ei vaan ole aivan vielä.

Kiitos myös Solterolle ajatuksista ja kerronnasta.

Poissa Soltero

« Vastaus #496 : 01.01.26 - klo:10:28 »
Aika ihmeellinen asia on tapahtunut.  Toissapäivänä soitti eräs kaveri ja muiden asioiden jälkeen hän sanoi:
”Olisi eräs asia, josta haluaisin puhua.  Olen nimittäin…niinku…sillai rukoillut…tota siis Jeesusta.”
Jeesuksen nimen mainitseminen oli hankalaa, mutta onnistui lopulta.
Kaveri on vähän alle 50, taustalla kauan sitten ollut alkoholi- ja lääkeriippuvuus. 
Nyt vuosia raittiina AA:ssa,
mutta kärsinyt mm. vaikeasta masennuksesta.
Olimme aikanaan Thaimaassa, jossa hän kiinnostui buddhalaisuudesta.  Hän kävi myöhemmin jopa suomalaisen
buddhalais-yhteisön tilaisuuksissa.  Kaveri oli myös melko kova kiroilemaan.
Nyt hän sanoi, että Jeesus on tullut tärkeäksi ja hän rukoilee ja lukee myös päivittäin Raamattua.
Hän on mielestään kokenut, että häntä on kuljetettu monien vaiheiden kautta uskoon.
Kerroin kaverille, että olen rukoillut kauan ja hyvin paljon hänen puolestaan.
Hän kertoi joistakin ihmisistä, joita hän on tavannut vuosien varrella ja jotka ovat välittäneet hänelle uskoa Jumalaan.
Kerroin puhelimessa joitakin perusasioita kristinuskosta.  Hän tuntui olevan onneksi tietoinen monesta asiasta,
kuten siitä, että Isän Jumalan luo voi päästä vain Pojan, Jeesuksen Kristuksen kautta.

Ihmisiä tulee siis Jumalan armosta edelleen uskoon!
Esirukoukset kaverin puolesta olisivat toivottavia.
”Jumalan virta on vettä täynnä.”  (Ps. 65:10)

Poissa xyz

« Vastaus #497 : 01.01.26 - klo:11:41 »
🙏🏻

Poissa Malakia

« Vastaus #498 : 01.01.26 - klo:18:02 »
Aika ihmeellinen asia on tapahtunut.  Toissapäivänä soitti eräs kaveri ja muiden asioiden jälkeen hän sanoi:
”Olisi eräs asia, josta haluaisin puhua.  Olen nimittäin…niinku…sillai rukoillut…tota siis Jeesusta.”
Jeesuksen nimen mainitseminen oli hankalaa, mutta onnistui lopulta.
Kaveri on vähän alle 50, taustalla kauan sitten ollut alkoholi- ja lääkeriippuvuus. 
Nyt vuosia raittiina AA:ssa,
mutta kärsinyt mm. vaikeasta masennuksesta.
Olimme aikanaan Thaimaassa, jossa hän kiinnostui buddhalaisuudesta.  Hän kävi myöhemmin jopa suomalaisen
buddhalais-yhteisön tilaisuuksissa.  Kaveri oli myös melko kova kiroilemaan.
Nyt hän sanoi, että Jeesus on tullut tärkeäksi ja hän rukoilee ja lukee myös päivittäin Raamattua.
Hän on mielestään kokenut, että häntä on kuljetettu monien vaiheiden kautta uskoon.
Kerroin kaverille, että olen rukoillut kauan ja hyvin paljon hänen puolestaan.
Hän kertoi joistakin ihmisistä, joita hän on tavannut vuosien varrella ja jotka ovat välittäneet hänelle uskoa Jumalaan.
Kerroin puhelimessa joitakin perusasioita kristinuskosta.  Hän tuntui olevan onneksi tietoinen monesta asiasta,
kuten siitä, että Isän Jumalan luo voi päästä vain Pojan, Jeesuksen Kristuksen kautta.

Ihmisiä tulee siis Jumalan armosta edelleen uskoon!
Esirukoukset kaverin puolesta olisivat toivottavia.

Aamen.

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #499 : 01.01.26 - klo:21:19 »
Kiitos, Soltero, että kerroit tuon. Oli todella kaunista ja rohkaisevaa kuulla tuo.  Kiitos Herralle !

Minullekin tapahtui jotain ihmeellistä tänään.
Meillä täällä uudessa talossa oli iso ongelma kun traktori ei lähtenyt liikkelle ja todella tarvitsimme sitä ajotiemme huoltoon tänään!
Mies oli hyvin turhautunut ja surullinen.
Minulle tuli mieleen, että nyt meidän pitää antaa kaikki Herralle ja sanoin miehelle, että rukoillaan.

Pyysin Herralta anteeksi sitä, että emme olleet ollenkaan kivoja toisillemme eilen ja minäkin oli vihainen ja kiukkuinen.
Pyysin sitä rukouksessa miehen kanssa anteeksi ja kiitin Herraa, että hän on antanut tämän kauniin haasteen tämän talon ja maaston suhteen. Ajattelen että Herra antoi meille tämän "seikkailun" ja se on niinkuin Herralta haaste meille oppia olemaan kunnolla toistemme kanssa ja yhdessä ratkaisemaan Herran kanssa tilanteita.
Pyysin myös apua niissä haasteissa missä koimme avuttomuutta.

Mies ilahtuneena kiitti yhteisestä rukouksesta. Mutta kysyi mitä tarkoitin kiukuttelusta eilen illalla. Sanoin, että tarkoitin itse asiassa kun iltapäivällä tänne ajaessamme olimme vihaisia toisillemme. Ahaa, sanoi mies, ja ehdotti, että ehkä minun pitäisi lähettää selventävä memo Jumalallekin, että mihin viittasin. ;D

Traktori lähti käyntiin ja siellä mies nyt siivoaa jyrkkää ajotietä. 

https://youtube.com/shorts/okaNGgk3D9Q?si=ZHPat7ovW4fiTF-l

Siinä rukousvastaus  :)
« Viimeksi muokattu: 01.01.26 - klo:21:30 kirjoittanut sandia »

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #500 : 02.01.26 - klo:16:27 »
Siis varmaan ensimmäistä kertaa rukoilin vapaasti uskovana mieheni edessä. Olemme joskus rukoilleet lyhyesti  jonkin tietyn asian puolesta, mutta nyt koin, että en piiloittanut uskoani.
Ja koen, että Jumala on antanut minulle uskon, että Hän on meidän kanssa näissä kuvioissa, mitkä ovat melko haasteellisia ajatellen ikäämme.  Meillä on kai hieman tapana tehdä jotain mitä muut eivät ehkä tekisi tai urkenisi tehdä.
Koko avioliittomme on yksi sellainen asia. Mutta Herra on meidän kanssamma ja näyttänyt paljon huolenpitoaan meille muissakin tilanteissa kuin tuossa minkä eilen kerroin. Mutta koin, että se oli tavallaan hengellinen läpimurto sen takia, että en yhtään piiloittanut uskoani.

Vähän kuin Solteron ystävän tapauksessa. Kesti kauan ennenkuin hän rohkeni mainita Jeesuksen nimen.

Sellaisia me ihmiset olemme.

Olen myös paljon kamppaillut Jumalan edessä oman pahuuteni kanssa. Olen surullinen ja harmissani siitä, että yhä kaikkien näiden vuosikymmenien jälkeen ihon alta löytyy suuttumusta miestäni kohtaan menneisyydestä.
Koen, että Jumala haluaa että uskallan laittaa sen syrjään ja olla juuri avoin uskosta hänenkin kanssaan.
Muuten saatan jopa olla esteenä hänen hengelliselle kasvamiselleen.

Herra antoi minulle tämän hengellisen vastuun vuonna 1980. Ollut aikamoinen oppimiskokemus.                                                               
« Viimeksi muokattu: 03.01.26 - klo:20:08 kirjoittanut sandia »

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #501 : 03.01.26 - klo:20:12 »
Tai en minä kyllä enää menneisyyttä murehdi tai ole suuttunut.
Mutta olen muuttunut sellaiseksi, että en anna kenenkään astua enää varpailleni ja se johtaa joskus siihen, että itse olen hieman liian nopeasti reagoiva.

Poissa Soltero

« Vastaus #502 : 03.01.26 - klo:21:10 »
Silloin kun ihminen alkaa tulla uskoon, ovat valtavat voimat liikkeellä.
Saatanan vallassa olevaa yksilöä ollaan siirtämässä Jumalan pelastavaan vaikutuspiiriin.
Uskoon tuleva on tekemässä elämänsä tärkeintä ratkaisua.
Hän on luovuttamassa itsensä, ruumiinsa ja psyykensä, Jeesuksen Kristuksen hallittavaksi.

Mahdollisilla esirukoilijoilla on tärkeä tehtävänsä ja uskoon tulevan oma tahto on välttämätöntä.
Mutta uudestisyntyminen tapahtuu kuitenkin Kaikkivaltiaan Jumalan aloitteesta ja Hänen voimallaan.

Jumala kutsuu ihmistä muutaman kerran tämän elämän aikana.
Torjumisia on ehkä tapahtunut aikaisemmin, mutta kun uskoontulo sitten tapahtuu, siinä yhtyvät
Jumalan ja ihmisen tahdot.  Ihminen vastaa myöntävästi hyvän Jumalan rakkaudelliseen kutsuun.
Pyhä Henki tekee vanhurskauttavaa työtään ja Saatanan valta väistyy.

Muutos entiseen elämään on valtava, vaikka se ei aina näy ulkonaisesti.
Uusi uskova alkaa rukoilla ja lukea Jumalan Sanaa Pyhän Hengen innoittamana.
Ajatusmaailma ja kielenkäyttö muuttuvat.
Arvomaailmassa tapahtuu suuri muutos.
Jumalan tahto ihmisen elämässä alkaa vähitellen selkiytyä ja 
vaellus uskovana Jumalan lapsena alkaa.

”Jumalan virta on vettä täynnä.”  (Ps. 65:10)

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #503 : 04.01.26 - klo:16:36 »
Juu, suuri muutos tapahtuu kun ihminen uudestisyntyy. Solteron viesti kuvaa sitä kokemusta hyvin. Minä koin tuon 16-vuotiaana.
Tuon kokemuksen jälkeen ainakin minä tein sen implisiittisen oletuksen, että minulla on ymmärrys kohdata tilanne kuin tilanne elämässä.
Elämä voi heittää eteen tilanteita, joihin minulla ei ole minkäänlaisia valmiuksia vastata ja sitten toimin hyvinkin naivien totuttujen ajatuskuvioidan mukaan. Ja kun sitten maailma ei vastaa siihen odottamallani tavalla, voin tehdä oletuksia kuten, että Jumalalla ei olekaan hyvä tahto minua kohtaan. Silloin ainakin minä loukkaannuin sydämeni pohjasta, koska minulle ei ollut kykyä selittää itselleni, miksi niin ja niin kävi.

Ajattelen, että Jobin kirja kuvaa tuota tosi hyvin. Job luuli voivansa ikäänkuin ennakoida, että koska hän elää jumalista elämää, maailma ja muut ihmiset reagoivat hänen olettamallaan avalla. Job loukkaantui Jumalalle, koska tämän sääntö ei pitänyt.
Kesti kauan ennenkuin hän vapautui tuosta totutusta automaattisesta oletuksesta, millä hän oli siihen asti navikoinut omaa elämäänsä.
« Viimeksi muokattu: 04.01.26 - klo:16:49 kirjoittanut sandia »

Poissa Korpima

« Vastaus #504 : 12.01.26 - klo:17:57 »
Mietin tänään Vanhan testamentin kuvausta, jossa Jumalan aiheuttama nälänhätä aiheutui verivelasta (2. Sam. 21: https://www.raamattu.fi/raamattu/KR92/2SA.21). Mietin, että siinä on kovin vaikeasti ymmärrettävä kuvaus oikeudenmukaisuudesta nykymaailmaan.

Tässä tapettiin verivelasta vastineeksi muutama ymmärtääkseni viaton tyyppi vastineena, jolloin nälänhätä loppui. Tätä oikeutta ei varmaan toteuteta mitenkään enää missään. Ei ainakaan Suomessa valtavirran kulttuurissa.

Mietin myös toteuttaako nykyinen suomalainen oikeusjärjestelmä ja kansainvälinen oikeus tällaista Jumalan oikeutta. Tajuanko koko asiasta mitään - nyt tai silloin? Onko jossain maksamattomia verivelkoja tms., joista sitten aiheutuisi nälänhätiä tai muuta ikävää?

Paikalla sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #505 : 13.01.26 - klo:20:01 »
Tuossa ei liene olut kyse oikeusjärjestelmästä sinänsä.
Oletan, että tilanne liittyy Saulin ja hänen sukunsa kohtaloon. Israelilaiset alkoivat kinuamaan Jumalalta kuningasta, koska kaikill muillakin kansoilla oli kuningas.
Jostain syystä Jumala salli sen sillä varoituksella, että inhimillinen kuningas tulee sortamaan kansaa. Kansa silti halusin kunkun.
Jumala sitten valitsi komean nuoren miehen Saulin ja hänestä tuli ensimmäinen kuningas.
Mutta Saulille tuli vallanhimo ja hän teki asioita oman mielensä mukaan eikä kysynyt Herralta.
Tuo tilanne missä hän oli tappanut tuota etnistä ryhmää siitä huolimatta, että Israel ja gibeonilaiset olivat tehneet "hyökkäämättämyyssopimuksen". Sauli vähät välitti siitä ja alkoi tappamaan heitä.

Saulin suku sai sitten Jumalalta Daavidin kautta rangaistuksen omavaltaisesta kuninkuudesta.
Raamatussa sanottiin, että Jumala oli hylännyt Saulin hänen omapäisyyden takia.

Varma on se, että taivassa ei tapeta ketään eikä kenelläkään ole verivelkoja. Joten kaikki tuo kuuluu tähän syntiseen ihmisyyteen.
Jumalan vallassa on elämä ja kuolema.

Ihmiset syyllistyivät kauheaan oikeusmurhaan tappaessaan Jeesuksen, joka oli synnitön.
He olivat raakoja, aggressiivisia, halveksivia ihmisiä, jotka innoissaan halusivat Jeesuksen tulevan lynkatuksi.
Ihminen kykenee tuollaiseen törkeyteen.
Sitäkään ei tosin olisi tapahtunut ilman Jumalan sallimusta. Jeesuksen kuolema oli osa Jumalan suunnitelmaa.

Poissa Korpima

« Vastaus #506 : 13.01.26 - klo:20:51 »
Hyvä kirjoitus. Kuuntelin myös Norvannon selitystä ja siitä jäi mieleen sopimusten noudattaminen ja oikeudenmukaisuus.

Varmaan verivelatkin ovat mennyttä aikaa, mutta vaikea mieltää näitä vanhoja asioita. Kukaan tuskin näkee olevansa enää vastuussa sukulaisensa puolesta heidän jutuistaan. Yksilökeskeistä on. Tai että joutuisi tapettavaksi tästä syystä, jonkun muiden teoista tai sopimusrikkomuksista. Tai että se kuulostaisi oikeudenmukaiselta.

Vähän hankalaa siis muinaiset asiat nykyihmiselle.

Poissa HelenaM

« Vastaus #507 : 19.01.26 - klo:20:11 »
Ajattelen tätä:

Room. 1:17
Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta".

Tarkoitetaanko tuolla "uskosta uskoon" sitä, että usko vähitellen pienin askelin lisääntyy, kasvaa tai vahvistuu koko ajan?

Poissa pax

« Vastaus #508 : 19.01.26 - klo:23:02 »
Enpä ole ennen tuota ajatellut, mielenkiintoinen ja mikä siinä on ollut ajatus, uskosta uskoon.

Poissa Opo

« Vastaus #509 : 20.01.26 - klo:11:51 »
Tuli mieleen virren 560:4 säkeistön alku: “Aamusta aamuun herään ja ilta illan perään käyn rauhaas nukkumaan.” Tai toinen:”joka aamu on armo uus.” Usko on kuin manna, jota aamulla heti herättyä syödään. Illalla ihminen nukahtaa ja aamulla herää, uskoo että taas tämänkin päivän voin elää ja kulkea taivastiellä Jumalan lapsena. Päivä toisensa jälkeen, uskosta uskoon.