Kirjoittaja Aihe: Erityisiä opetuksia Raamatusta  (Luettu 37805 kertaa)

Poissa Zubu

Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #135 : 03.08.21 - klo:17:56 »
Keskustelufoorumilla todennäköisesti saa enemmän palauttaa, jos vaan kertoo omin sanoin miten itse ymmärtää asiat Raamatun valossa. Se on lähempänä aitoa vuorovaikutusta.

Asia on juurikin näin.  ;)

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #136 : 03.08.21 - klo:18:07 »
:-* Ihanaa, lohduttavaa, arvostamaani Lutheria! (Vaikka kumarrammekin yksin Jumalaa!)

”Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella. Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä. Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa; kun Kristus, meidän elämämme, ilmestyy, silloin tekin hänen kanssaan ilmestytte kirkkaudessa.” Kol.3.1-4

Jos sinä, Herra, pidät mielessäsi synnit, Herra, kuka silloin kestää? Ps. 130:3.

Luther jatkaa:

Ydin on tämä, että me kaikki synnymme syntisinä, elämme syntisinä, pysymme ja kuolemme syntisinä. Ylpeytemme, pelastuksemme ja autuutemme aihe on siinä, että me olemme evankeliumin kautta oppineet tuntemaan Jumalan laupeuden Kristuksen ansion tähden ja uskomaan siihen. Näin kohoamme lain ja omien tekojemme yläpuolelle ikään kuin toiseen maailmaan, oppiin ja valoon ja saamme sanoa Jumalalle luottavasti: Rakas Herra, emme voi riidellä tai käydä oikeutta sinun kanssasi, emmekä tahdo sinun edessäsi edes mainita vanhurskauttamme tai syntiämme, sillä jos sinä, Herra, syytät synnistä ja oikeuden edessä kysyt, olemmeko vanhurskaat, olemme hukassa. Sen tähden tahdomme paeta tästä tuomioistuimesta sinun laupeutesi istuimen luo ja turvautua sinun hyvyyteesi. Jos olemme tehneet jotakin hyvää, se on tapahtunut sinun armostasi. Käännä sen tähden meihin jumalallisen laupeutesi silmät äläkä ankaran lakivanhurskauden silmiä. Jos sinä luet meille synnit tai katsot niitä, ei kukaan meistä tule autuaaksi.

Joka nyt ei luota pelkästään siihen, että synti on poistettu Kristuksen kuoleman kautta ja että Jumalan silmät sen tähden ovat aivan kuin suljetut, niin ettei hän voi eikä tahdo katsoa meidän syntiämme, on varmasti hukassa. Pyhä Raamattu esittää meille tämän varman totuuden, että meidän elämämme riippuu ainoastaan syntien anteeksiantamuksesta ja Jumalan hyvyydestä. Meidän ei siis tarvitse tietää mistään muusta kuin Kristuksen vanhurskaudesta, sillä Jumala on luvannut olla katsomatta meidän pahoja tekojamme, jos vain uskomme hänen rakkaaseen Poikaansa, Jeesukseen Kristukseen. M Luther

Olemme siis saaneet Uskon Lahjan, tuon Siemenen, Jumalan Sanan, joka on kylvetty meihin ja olemme sen tähden jo uusi Luomus. Tämä on maailmalle ihmetys ja outo asia. ”Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.” 2.Kor.5:17 Nyt odotamme Hänen Lupaustensa täyttymistä, emme ole toivottomat vaan varmasti Pelastetut."

https://www.kotimaa.fi/blogit/ylosnousemus/comment-page-2/

Tosin Lutherinkin opetuksen arvoa voimme yksinomaan arvioida Raamatun perusteella. :)

Poissa Zubu

« Vastaus #137 : 03.08.21 - klo:18:15 »
Mutta siis uudelleenavioituminen ymmärtääkseni on Raamatussa yhtä vakava synti kuin homoseksuaalisuus.

Itse asiassa tuossa on mielestäni ihan tärkeä pontti. Raamatussa on varsin tiukat siveysmoraaliset rajat sille, mikä on niillä alueilla oikein ja mikä väärin.

Toinen asia on sitten se, kuinka syntisiin tulee suhtautua. Ja kuvittelenko minä kykeneväni olemaan synnitön. Ja onko oma onnistumiseni synnin välttämisessä pelastuksen ehtona.

Olisi hyvä, jos emme kuitenkaan asettaisi tuomioita hauraiden lähimmäistemme päälle, sillä Jeesuksen Kristuksen ristin tähden usko yksin tuottaa syntisille täydellisen pelastuksen. Sovintoveri riittää kaikkien kohdalla. Varmasti.

"Toisiaa armahtakaa pelolla, inhoten lihan tahraamaa ihokastakin." (Juud 1:23)
"Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi." (Jes 1:18)

Poissa Stiina

« Vastaus #138 : 04.08.21 - klo:13:59 »
 :) Keskusteltavia kysymyksiä!  :-*

Zubu näin on varmasti, kuin laitoit. Aluksi sanoisin mielipiteenäni ja kokemuksenani, että teoriassa on kaikki siis helppoa ja raamatullista, mutta käytännössä usein vaikeaa ja jopa mahdotonta.
Lutherin raamatullisuutta ei tarvitse enää pohtia, se on varmasti Raamatulla perusteltu moneen kertaan. On kuitenkin kohtia, joissa aina joutuu tarkistamaan suuntaa, mutta Pääasian tulee aina olla kaikille sama ja pysyvä. Täydellinen Sovitus on aina suurempi ja täydellisempi kuin mikään Laki. Sen on oltava selvä ja on osattava erottaa Laki oikein. Lakia saa ja tulee pyrkiä noudattamaan, mutta sillä ei ole mitään voimaa pelastaa, ei koskaan. Kukaan ei ole Jeesusta lukuunottamatta pystynyt sitä täyttämään. Siksihän Jeesus vapaaehtoisesti tuli maailmaan sovittamaan kärsimisellään ja viattomalla kuolemallaan meidät kaikki lopullisesti ja täydellisesti.
On raamatullista, että emme millään lainnoudattamisella pysty ansaitsemaan mitään Jumalan edessä, ei totisesti. Mikään ei riitä ja olemme loppuun saakka syntisiä, emmekä enää pysty todellakaan sitä täyttämään kukaan. Jeesus ei tullut meille sillälailla esimerkiksi ja kaveriksi. Raamatullinen totuus on, että Laista tulee synnintunto. Epäraamatullisesti (muut) tässä luterilaisuus eroaa monesta muista kirkkokunnista ja sisäisesti ev.lutitkin ja joutunevat ehkäpä kadotukseen.
Tämä Lutherin löytö (Uskonvanhurskaus; saanut löytää) on ainoa, oikea tulkinta Jeesuksesta Kristuksesta ja Raamatun pääsanoma, josta muu lähtee. Jeesus siis todellakin sovitti joka ikisen ihmisen ja kaikki mahdolliset synnit kertakaikkisesti ja ikuisesti. Siitä merkkinä hänellä on Taivaassakin haavat näkyvissä ja siitä me erotamme Pyhän Hengen muista hengistä, joita siis on Raamatunkin mukaan.
Uskovalle Laki on totuuden tähden velvoittava ja sitä tulee noudattaa niin hyvin kuin pystyy. Ihminen on luotu sellaiseksi ja Laki on myös hyvä ja oikein. Kun uskova tekee, mitä Jumala pyytää, se ei jää palkitsematta, vaikka ei vaikuta itse pelastukseen millään tavalla.
Jos ei synnintuntoa ole (Pyhä Henki vaikuttaa) ei myöskään ole sovitusta henkilökohtaisesti. Se on järjestys.
Luterilainen saa joka päivä palata kasteensa välittämään Armoon Kristuksessa, koska totinen kilvoittelu näyttää, että tarvitsemme Kristusta. Armosta lankeaminen on siis kuoleman synti.
Meillä ei ole oikeutta tuomita ketään, saamme vain huomauttaa synnistä ja julistaa Evankeliumia, koska me emme ole koskaan sen parempia kuin ne, joita sormemme osoittaa, vaan teemme yhtälailla erilaisia syntejä, koska olemme syntisiä. Vain Jumala näkee sydämeen.

Jos kirkot siunaavat homoseksuaalisen synnin, niin heiltä saattaa mennä mahdollisuus synnintuntoon asiasta ja eivät usko armoon ja sovitukseen, mutta jos se julistetaan synniksi niin kuin on raamatullista, Pyhä Henki ehkä saa annettua heille terveen synnintunnon ja Armon Kristuksessa.
Antinomismi on kuitenkin harhaoppi ja syntiä ei tule säilyttää omatunnossamme, vaan se tulee laittaa pois ja siten kuolettaa lihaamme. Ongelma on, että täällä synnin maailmassa emme edes siihen aina pysty. Homojen halveksunta ja pilkka on kova synti. Tänään melko varmasti tiedämme, että homous ei ole "korvien välissä", eivätkä monet pysty mitään parannusta siitä itse tekemään. Armo ja synnintunto kuuluu heillekin ja Armo on aina suurempi kuin synti ja Laki. Armo koskee synnissä eläviäkin, jos he eivät sitä ehdoin tahdoin tee, mikä taas on luopumista. Sydämen asenne ratkaisee eikä se, että joka lankeemuksen jälkeen muistamme mennä "katumuspenkkiin".
Uudelleen naimisiinmeno heteroilla on eri asia ja siinä voidaan armahtaa uskoviakin jo täällä ajassa. Näin ymmärrän. Senkin saa anteeksi, jos myöhemmin huomaa, että on itsepetoksessa väärin käyttänyt armoa. Tämä nyt tällä kertaa tähän. (Jo hieman seniilinä, sairaana vanhuksena minun on vaikea ja raskas kirjoittaa, osaisin keskustella paremmin, uskoisin.)

Poissa Paulus

• "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
« Vastaus #139 : 04.08.21 - klo:14:17 »
(Jo hieman seniilinä, sairaana vanhuksena minun on vaikea ja raskas kirjoittaa, osaisin keskustella paremmin, uskoisin.)

En siis olekaan ainoa. mutta edellä taidan olla. Yhdeksäs vuosikymmen menossa…  ;) ;) ;)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Zubu

« Vastaus #140 : 04.08.21 - klo:19:24 »
Tämä Lutherin löytö (Uskonvanhurskaus; saanut löytää) on ainoa, oikea tulkinta Jeesuksesta Kristuksesta ja Raamatun pääsanoma, josta muu lähtee.

Tästä olen vahvasti samaa mieltä. Ilman uskonvanhurskautta ja täydellistä armoa koko evankeliumi uhkaa kadota.

Jos ei synnintuntoa ole (Pyhä Henki vaikuttaa) ei myöskään ole sovitusta henkilökohtaisesti.

Tästä olen vahvasti eri mieltä, koska tuo tekisi tyhjäksi uskonvanhurskauden eli sen, että usko on ainoa mitä edellytetään. Eikä sitä uskoa edes voi itse valita, vaan se joko syntyy tai ei synny.

Armo on aina suurempi kuin synti ja Laki.

Tuosta taas samaa mieltä.

"Missä synti on suureksi tullut, siellä armo suurempi on."

Uudelleen naimisiinmeno heteroilla on eri asia ja siinä voidaan armahtaa uskoviakin jo täällä ajassa.

Minusta on johdonmukaisempaa ajatella, että siveyssäännöksiä siinäkin rikotaan. Mutta kaikkea on tarkasteltava sovituksen valossa.

Poissa Stiina

« Vastaus #141 : 05.08.21 - klo:14:11 »
 :)  Kiitos keskustelusta! Peukutan!

Ymmärrän tuon missä olet vahvasti erimieltä myös oikeaksi ja pelkkänä luterilaisena itsekin olen uskonut ja uskon noin.
Olen vaan nyt huomannut suvussani ja perheessäni, että vaikka ovat kastettuja ja rippikoulun käyneitä, ovat maallistuneet, menestyneet ja myös luulevat olevansa riittävän synnittömiä ja muita parempia, joten eivät tarvitse Jeesusta K., vaan Jumala ilman muuta hyväksyy heidät eivätkä edes mieti asioita enää.
Mikään ei myöskää heitä enää herätä muuta kuin synnintunto aitona ja oikeana (PH). Voi olla ettei koskaan enää herätä, koska lain saarnaa ei juuri enää oikeana kuulla. (Pelkästään syyllistävänä ja vihaa herättävänä.)
Ihminen on luonnostaan itseensä tyytyväinen, omahyväinen pakana, eikä huoli Kristuksen täytettyä työtä omalle kohdalleen.
Aikamoinen työ se on ollut PH:lla minunkin kovapäisen ihmisen kohdalla. Tämä on myös vaikea, vaikea asia, josta on raskasta puhua, kun kaikki ovat niin erinomaisa ja "luuserit" ovat mukamas asia erikseen. Eikä se oikeastaan ole ihmisen asia syvällisessä mielessä se uskon syntyminen ja koska se syntyy. Sakramenetit sen sitten konkreettisesti välittävät jo uskovalle (pikkulapset uskovat ja uskon syntyminen on kokonaan Jumalan lahja ja työ). Luther tämän osaa parhaiten selittää (Vähä Katekismus). Näin on minulla enkä muuta osaa.

Poissa Paulus

• "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
« Vastaus #142 : 06.08.21 - klo:11:24 »
Joku (Olikohan Stiina?) suositteli täällä Juhani Aitomaan kirjoitusta: "Saitteko Pyhän Hengen?" En enää löytänyt suositusta, mutta löysin JA:n kirjoituksen. Se on hieman pitkähkö, mutta toivon, että mahdollisimman moni jaksaa sen silti lukea:
https://kristitynfoorumi.fi/saittekoph.pdf
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #143 : 06.08.21 - klo:19:12 »
Joku (Olikohan Stiina?) suositteli täällä Juhani Aitomaan kirjoitusta: "Saitteko Pyhän Hengen?" En enää löytänyt suositusta, mutta löysin JA:n kirjoituksen. Se on hieman pitkähkö, mutta toivon, että mahdollisimman moni jaksaa sen silti lukea:
https://kristitynfoorumi.fi/saittekoph.pdf

Kyllä se "Suuri Talousihme" tapahtuikin tavallaan.
Niiden kohdalla, jotka syöttivät sitä ihmisille, saivat heidät uskomaan ja antamaan rahansa näille Talousihmeprofeetoille.

Poissa Stiina

« Vastaus #144 : 07.08.21 - klo:12:10 »
 :)  Päivän Sanat

Älkää maksako kenellekään pahaa pahalla, vaan pyrkikää siihen, mikä on hyvää kaikkien silmissä. Jos on mahdollista ja jos teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien kanssa. Room. 12:17–18.

Meistä saatetaan antaa väärä todistus, joka mustaa maineemme. Silloin hyvä päänalus on puhdas omatunto. Muistella voi myös Lutherin sarkastista, mutta sellaisena varsin lohdullista ajatusta: ”Kukaan ei voi haukkua minua niin paljon, ettenkö todellisuudessa olisi vielä paljon pahempi.” Mikäli itsestä riippuu, on hyvä elää rauhassa kaikkien kanssa. Jos se ei ole mahdollista, saa asiansa jättää Herran voimallisiin käsiin ja luottaa hänen apuunsa. Rehellinen itsetutkistelu on tärkeää kristityn perusleipää. Rehellisyys tarkoittaa rehellistä itsensä näkemistä, mutta samalla myös oman persoonan arvon tunnistamista. Jumalan käskyt suojelevat lähimmäisiämme meidän pahuudeltamme. Ja ne suojelevat meitä omalta ja toisten pahuudelta. Pysyäksemme nöyrinä, itseä ja toisia kunnioittavina kristittyinä me tarvitsemme Jumalan sanan peilin. Sen edessä ylpeys katoaa ja anteeksiantamuksen lupaus puhdistaa mielen.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy

------------------------
Sananl. 9:1–11
1 Viisaus on rakentanut itselleen talon, seitsenpylväisen rakennuksen. 2 Hän on teuraansa teurastanut, maustanut viinin, kattanut pöydän 3 ja lähettänyt palvelustyttönsä kaupunkiin kuuluttamaan sen kukkuloilta: 4 "Oletko kokematon? Tule silloin tänne!" Ja ymmärtämättömille hän sanoo: 5 "Tulkaa, syökää pöytäni antimia, juokaa viiniä, jonka olen itse maustanut. 6 Jättäkää haihattelu, niin menestytte, kulkekaa vakaasti viisauden tietä." 7 Jos omahyväistä ojennat, hän pilkkaa sinua, jos jumalatonta nuhtelet, saat solvauksen. 8 Omahyväistä älä nuhtele, hän vihastuu sinuun, nuhtele viisasta, niin hän rakastaa sinua. 9 Neuvo viisasta, ja hän viisastuu yhä, opeta hurskasta, ja hän oppii lisää. 10 Herran pelko on viisauden alku, Pyhän tunteminen on ymmärryksen perusta. 11 "Minä, viisaus, lisään elinpäiviäsi, kartutan elämäsi vuosia."

Fil. 2:5–11
5 Olkoon teilläkin sellainen mieli, joka Kristuksella Jeesuksella oli. 6 Hänellä oli Jumalan muoto, mutta hän ei pitänyt kiinni oikeudestaan olla Jumalan vertainen 7 vaan luopui omastaan. Hän otti orjan muodon ja tuli ihmisten kaltaiseksi. Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa, 8 hän alensi itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, ristinkuolemaan asti. 9 Sen tähden Jumala on korottanut hänet yli kaiken ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman. 10 Jeesuksen nimeä kunnioittaen on kaikkien polvistuttava, kaikkien niin taivaassa kuin maan päällä ja maan alla, 11 ja jokaisen kielen on tunnustettava Isän Jumalan kunniaksi: "Jeesus Kristus on Herra."

1. Kor. 1:3–9
3 Jumalan, meidän Isämme, ja Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja rauha teille. 4 Minä kiitän aina teidän tähtenne Jumalaani siitä armosta, joka teille on annettu Kristuksessa Jeesuksessa. 5 Hänen yhteydessään te olette saaneet kaikkea rikkautta, niin tietoa kuin puhetaitoakin. 6 Sanoma Kristuksesta on juurtunut lujasti teihin, 7 ja teillä on armolahjojen koko rikkaus odottaessanne Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestymistä. 8 Jumala on myös vahvistava teitä loppuun saakka, niin ettei teissä ole moitteen sijaa Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemisen päivänä. 9 Jumala on kutsunut teidät Poikansa Kristuksen Jeesuksen, meidän Herramme, yhteyteen, ja hän pysyy sanassaan.

Luuk. 10:38–42, 11:27–28
38 Siihen aikaan Jeesus vaelsi eteenpäin opetuslastensa kanssa ja tuli erääseen kylään. Siellä muuan nainen, jonka nimi oli Martta, otti hänet vieraakseen. 39 Martalla oli sisar, Maria. Tämä asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettaan. 40 Martalla oli kädet täynnä työtä vieraita palvellessaan, ja siksi hän tuli sanomaan: "Herra, etkö lainkaan välitä siitä, että sisareni jättää kaikki työt minun tehtäväkseni? Sano hänelle, että hän auttaisi minua." 41 Mutta Herra vastasi: "Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista. 42 Vain yksi on tarpeen. Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois." 11:27 Jeesuksen näin puhuessa eräs nainen väkijoukosta sanoi kuuluvalla äänellä: "Autuas se kohtu, joka on sinua kantanut! Autuaat ne rinnat, joita sinä olet imenyt!" 28 Siihen Jeesus sanoi: "Niin, autuaita ovat kaikki, jotka kuulevat Jumalan sanan ja noudattavat sitä."

7.8.2021
Matt. 19:3–12
Siihen aikaan 3 Jeesuksen luokse tuli fariseuksia, jotka halusivat panna hänet koetukselle ja kysyivät: "Saako mies hylätä vaimonsa mistä syystä tahansa?" 4 Hän vastasi heille: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja alun perin teki ihmisen mieheksi ja naiseksi?" 5 Ja hän jatkoi: "Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. 6 He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako." 7 Fariseukset kysyivät häneltä: "Miksi sitten Mooses on säätänyt, että jos mies hylkää vaimonsa, hänen on annettava tälle erokirja?" 8 Hän vastasi: "Mooses antoi teille luvan hylätä vaimonne, koska te olette niin kovasydämisiä. Mutta alun perin ei ollut niin. 9 Minä sanon teille: se, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden ja menee naimisiin toisen kanssa, tekee aviorikoksen. Aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen." 10 Opetuslapset sanoivat: "Jos avioliitto merkitsee miehelle tätä, on parempi olla menemättä naimisiin." 11 Mutta hän sanoi heille: "Se ratkaisu ei sovellu kaikille, ainoastaan niille, joille se osa on annettu. 12 On sellaisia, jotka äitinsä kohdusta saakka ovat avioliittoon kelpaamattomia, on toisia, joista ihmiset ovat tehneet sellaisia, ja on niitä, jotka itse, taivasten valtakunnan tähden, ovat ottaneet osakseen naimattomuuden. Joka voi valita tämän ratkaisun, valitkoon."

https://www.hos.fi/paivan-sana/

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #145 : 08.08.21 - klo:14:58 »
Tämä on ikävä kyllä englanniksi,mutta laitan kuitenkin, koska niin moni suomalainen kuuntelee englantia sujuvasti.
Täkäläisen uskovan tuttavani raamattutunti. Laitan taas vähän erilaista kuin se kama mitä Suomeen tavalla tai toisella tuodan tai lähetetään USAsta.

Henkilö oli lähes ainoa tuntemani uskova täällä alkuvuosinani USAssa. Silloinen työkaveri. Hänen hengellinen vakaus on aina ollut silmiinpistävä, on tosi helppo seurata hänen ajatuksenjuoksuaan, koska se on niin Jumalan sanan ikäänkuin lävistämä.

https://www.bgcworcester.com/2021/07.25.21_Ron_Dermarderosian_Eschatology.mp3

Saattaa olla, että kaikki eivät ole samaa mieltä hänen eskatologisesta tulkinnastaan.
Se tosin on sama kuin minkä itse olen Raamatusta löytänyt, mutta en ota siihen sinänsä kantaa.
Enkä halua sinänsä sitä tuoda esille, vaan hänen vakavuutensa Jumalan sanan suhteen.

Evankeliumi on selvästi esillä.

Tuossa linkki seurakuntaan.
http://www.bgcworcester.com/

Sieltä pääsee myös sille sivulla missä on nauhoitetut opetukset.

Poissa Stiina

« Vastaus #146 : 08.08.21 - klo:18:24 »
 :) Uskon, että ovat kristittyjä ja uusia muotoja on maailman muuttuessa haettava, koska ihminen on mikä on parantumattomasti. Minun puolestani voit USA:ssa liittyä heihin, jos ei uutta kastetta vaadita.

Edelleen pidän kiinni kuitenkin luterilaisesta opista pääasiassa. (Luther oli myös syntinen itsessään ja vain noin 80 % oikeassa. Kukaan muu kuin Jumala ei ole 100 %).

Tällaisia järjestöjä "lahkoja" on pilvin pimein ja niistäkin pelastutaan, koska Jumala puhuu sydämelle Sanan kautta, niin riippumatta ulkoisesta menosta, ihmisiä pelastuu. Mitään metodia ei tarvita välttämättä, mutta ihmiset joutuvat niitä näköjään kehittelemään, koska eivät ymmärrä toisiaan ja ovat erilaisia. Asia on kuitenkin Jumalan eikä meidän.
USA:ssa voi olla helpompi saada rahaa käyttöönsä kuin Suomessa. Missään ei pysty toimimaan ilman rahaa. Vapaissa suunnissa on ongelmana järjestyksen puute, opittomuus ja monet muut asiat, mitä vanhoissa kirkoissa ei ole. Meillä on nyt kuitenkin syvenevä kriisi ev.lut. kirkossa, on ollut ennenkin. Katolisessa kirkossa on myös vakavat ongelmansa synnin kanssa. Ortodokseja on osittain vaikea ymmärtää ja heidän meitä.
En voi taaskaan sanoa muuta kuin Lutherin sanoin: "Pääasia on että pääasia saa olla pääasia".

(Pääasia on syntien anteeksisaaminen Kristuksen täytetyn työn takia. Kristitty on velvollinen pyrkimään pyhitykseen, varsinkin elämänvanhurskaudessa, vaikka se ei aina onnistu, eikä täydellisesti koskaan. Muutenhan Kristus Jeesus olisi turhaan kuollut ja kärsinyt tähtemme ja Jumala olisi muka valehtelija HUH!)

Ulkoiset käytännöt ja korostukset eivät ole Jumalan edessä minkään arvoisia. Pelastumme yksin Kristuksen tähden uskon kautta ja vain armosta. Jumala yksin näkee sydämeen.

Yst. kaikille

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #147 : 09.08.21 - klo:16:31 »
USAssa luterilainen kirkko on melko merkityksetön. Se on marginaaliryhmä.
En ole ikinä kuullut luterilaisesta kirkosta, missä olisi hengellistä herätystä.
En ole koskaan tavannut yhtäkään uskovaa luterilaista.

Jostain statistiikasta luin, että USAn kristityistä, siis kirkkoihin kuuluvista 5% on luterilaisia.

Kl:n, KRSn tapaista herätyskristillistä suuntaa en ole ikinä löytänyt USAsta.
Ja olen asunut täällä 35 vuotta.

Poissa Stiina

« Vastaus #148 : 10.08.21 - klo:01:44 »
Näin varmaan on ikävä kyllä. Lähetyshiippakunnalla on yhteyksiä tietääkseni Amerikan luterilaisen kirkon kanssa, joka on ymmärtääkseni jakaantunut vanhoillisten ja liberaalien suuntausten kesken. Vielä n. 50 vuotta siiten oli paremmin ja uskovia oli. Tunnen vielä yhden luterilaisen perheen Connecticutista Brookfield Center. Uskosta en tiedä vaimon suku on mennoniitteja ja miehen Viron luterilaisia, vaikka äitinsä oli venäläinen lääkäri. Ovat nyt jo yli 80 v. Lapsensa ovat yli ja ali 50 v. Tytär n. 55 v. Tärkeää olisi saada uskovia tietenkin liittymään. Amerikka on vissiin nykyisin helluntailais evankeelikaalista suurelta osin.
Aikoinaan oltuani Au Pairina n. 54 vuotta sitten, oikeita uskovia oli luterilaiset ja pappikin. Tämä on se kirkko kai uusittuna nyt ja silloinen pappi jo perillä, hurskaan vaimonsa Florencen myötä.
(Minä menisin kyllä vielä luterilaisiin, presbyteerit voisivat olla yksi mahdollisuus, miehesi on katolinen, ehkä pystyisit; onhan heissäkin eri tapoja uskoa, ehkä mahtuisi pietistikin, elokuvan Isä Camillo olisi hyväksytty uskovaiseksi. Ihan tapani on tällaista pohtia. Ei tarvitse ottaa kovin vakavasti.)

https://www.newcomeralbany.com/obituary/79514/Rev.%20Gordon%20E.-Johnston/-

https://fi.wikipedia.org/wiki/Amerikan_evankelisluterilainen_kirkko

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #149 : 10.08.21 - klo:05:21 »
Ei Amerikassa luterilainen kirkko ole hajonnut. Taalla on useita luterilaisia kirkkokuntia, jotka on perustettu aivan toisistaan riippumatta historian eri vaiheissa. Ymmartaakseni. Nama sitten yhdessa koostavat sen 5% kaikista kristillisista ynteisoista.