Kirjoittaja Aihe: Israelin rooli Jumalan pelastussuunnitelmassa kristillisen kirkon rinnalla  (Luettu 9786 kertaa)

Poissa Pökkelö

Jumala teki liiton Israelin kanssa, ja Israel rikkoi sen monin tavoin.

Jumala ei riko eikä petä lupauksiaan. Kurittaa kyllä lapsiaan.

Huolimatta villeistä tulkinnoista (monennenko kerran sanon tämän), Jumala ei petä eikä muuta suunnitelmiaan uskommepa tai emme.

Itselleni on vaikeampi uskoa esim. tämän kirjan jota suosittelit vääntämisiin kaiken jo tapahtuneen.
Se on myös yksi tapa "tehdä villejä tulkintoja".

Natanael. Olet mennyt valtavasti viime vuosina eteenpäin, kun olet heittänyt tarpeetonta lastia ylilaidan.
Lapsen heittäminen pesuveden mukana tai tässä tapauksessa jo veneen reunalaitojenkin heittäminen tuo huonon lopputuloksen. :)

Poissa Natanael

• Ylläpitäjä
  • Matkalla
Raamatussa on kerrottu useista liitosta, joita Jumala on tehnyt ihmisen kanssa.
Osa niistä yksipuolisia niin, ettei ihmisellä ole kuin vastaanottajan rooli.

Tässä listausta liitoista:

Liitto Aadamin kanssa
Liitto Nooan kanssa
Liitto Abramin kanssa
Liitto Mooseksen kanssa Siinailla
Liitto Mooabin maassa 5.Moos.29
Liitto Pinehaksen kanssa
Liitto Daavidin kanssa
Uusi liitto Kristuksessa

Lisäksi on ainakin suolaliitto.

Dispensationalismille vastakohtana nähdään usein ns. liittoteologiat. En käsittele sitä tässä.
Dispensationalismissakin on versiot. Siihen kuuluu väistämättömästi oppi tempauksesta ennen ns. vaivan aikaa tai vaivan ajan jälkeen ennen vihan aikaa. Edes nuo opit dispensionationallsmin esittämässä muodossa eivät saa kunnollista tukea Raamatusta.

Jos ajatellaan niin, että Jumala ei peru tai muuta lupauksiaan eikä liitolle ole loppua, kannattaa hetki ajatella mihin se johtaa.

Nooalle Jumala lupasi olla hävittämistä tätä maata uudelleen vedellä. Merkkinä tästä on sateenkaari. Tuon liitto jatkuessaan koskettaa kaikkia maailman ihmisiä.
Tämä liitto oli yksipuolinen. Jumalan lupaus pitää.

Aabramille Jumala lupasi kansan, maan ja siunauksen.
Aabramin sai jälkeläisiä Haagarin, Saaran ja Keturan kanssa.
Tuo liitto koskettaa juutalaisten lisäksi arabikansoja.
Liiton merkki on ympärileikkaus.

Jos tuo(kin) liitto on voimassa, se on sitä myös ismaelilaisille ja mm. midianilaisille. Midianin maa on Saudi-Arabia. Muiden Keturan jälkeläisiä ja heidän asuinsijojaan voi tutkia alkaen 1. Aik. 1:32

Siinain liiton määräykset ja ehdot kerrotaan luvuissa 2.Moos.19-24
Liiton merkkinä oli vihmottu veri 2.Moos.24:8 ja siihen liittyy myös sapatin pitäminen 2. Moos. 31:16
Israelilaiset (10 heimoa) ovat sekoittuneet ajat sitten arabikansoihin. Itse asiassa jo Egyptistä lähdettäessä mukana oli paljon sekakansaa.
Nykyisissä juutalaisissa on mukana hyvin paljon muita kansoja, jotka ovat ottaneet uskonnokseen juutalaisuuden.

Eipä taida moni nykyisistä juutalaista uskoa harjottavista olla osallinen vihmotusta verestä Siinain liiton merkkinä.

Jos haikaillaan Aabramin liiton perään, siihen kuuluu myös arabit ym.
Jos taas kysymys on Siinain liitosta, tarvitaan vihmontaveri.

Jer. 31:31-34 profetoi uudesta liitosta.
Siihen viittaa heprealaiskirjeen kirjoittaja:

7 Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
9 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

Tuossa liitossa ei ole enään mitään maalupauksia eikä lupauksia viedä liiton kohteena olevia ihmisiä maasta toiseen.

Mikä sitten on kaiken aiemman merkitys nykyisin?

1.Kor.10:11
Tämä, mikä tapahtui heille, on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille maailmanaikojen loppukausi on tullut.