Kirjoittaja Aihe: Tekoäly  (Luettu 8100 kertaa)

Poissa Korpima

Vs: Tekoäly
« Vastaus #45 : 15.04.25 - klo:16:19 »
Voisikohan sen kiteyttää sanomalla, että lopultakin tekoäly on vain kone. Siksi luovuutta ei ole.

Tuohon konemaisuuteen liittyen luin äsken tämän Kurganin blogikirjoituksen ("AI vs Organic"):

Lainaus
Tekoälyllä ei ole inhimillisyyttä, ja vaikka kuinka pyörittelisit asiaa, siinä on jotain tärkeää.

Tekoälyn tärkein ”koukku” on se, että se imartelee käyttäjää.

Se on taikapeili seinällä, joka kertoo sinulle joka aamu, että SINÄ, kyllä SINÄ, olet kaikista prinsessoista kaunein ja myös huoneen älykkäin henkilö!

Ja tekoäly auttaa jatkossakin vähentämään ihmisten inhimillisyyttä, aivan kuten ”protestanttinen työetiikka” on tehnyt.

Olen siis samaa mieltä siitä, että lopputulos ratkaisee.

Sillä jos siitä puuttuu taiteilijan inhimillinen osa, se ei ole taidetta lainkaan, vaan pelkkä mekanismi, jolla sinut koneellistetaan.

(Suom. DeepL.com.)

Olen myös lukenut toiselta blogikirjoittajalta mielenkiintoisia kokeiluja tekoälyn tuottamista fiktiokirjoituksista (tämä vaikutti jännältä: https://voxday.net/2025/03/25/seven-librarians/). Se osaa ilmeisesti kertoa vakuuttavasti jo, mitä kyseinen ihminen olisi mahdollisesti mieltä talouskysymyksistä (https://voxday.net/2025/04/09/mailvox-vox-dai-responds/).

Kaikenlaista käyttöä siis tekoälylle voi keksiä, mutta onko se silti hyvää (hyvää hedelmää) vai vain tylyn materiaalisen tehokasta ja ihmisten konemaisuuden lisäämistä (huonoa hedelmää)? Tarvitaanko hengellisesti tekoälyä mihinkään, vai onko se vain työkalu?

Tämä William Wildbloodin kommentti herätti myös ajatuksia:

Lainaus
Mikään ei ole ”pelkkä työkalu”. Käyttämäsi työkalut vaikuttavat mielentilaasi, joskus jopa dramaattisesti. Tekoäly, joka on viimeiseen asti materialistinen, muuttaa ja turruttaa sitä käyttävien ihmisten mielen.
« Viimeksi muokattu: 15.04.25 - klo:16:26 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #46 : 29.04.25 - klo:16:43 »
Epäilen, että tekoälyn luoma profiili lähetti minulle ystäväpyynnön. Onko kukaan kuullut moisesta?

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #47 : 30.04.25 - klo:00:20 »
Se on totta. Facebook on järkännyt että näitä tekoälyprofiileja tulee Facebookiin.
Tässä mm. uutista siitä.
https://www.forbes.com/sites/chriswestfall/2025/01/02/meta-opens-floodgates-on-ai-generated-accounts-on-facebook-instagram/

Tänä aamuna minulle valkeni yhtäkkiä, että se henkilö oli varmaan tekoälyn luoma.
Ihmettelin kaksi päivää tämän henkilön persoonaa, motiiveja, kirjoitustyyliä ja joku siinä mättäsi. Mietin, että onko vilpitön vai onko kriminaali. Kumpikaan ei oikein sopinut kuvaamaan sitä.
Kun heräsin aamulla, minulle valkeni: jutut ovat samaa tyyliä kuin näkemäni tekoälyn vastaukset kysymyksiini.

Luin myös että tekoäly generoi ne valokuvat ja luo siis tietynlaisen persoonan, joka pystyy kommunikoimaan somessa.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #48 : 30.04.25 - klo:02:35 »
Poistin Facebook profiilini. Ei huvita olla siellä "robottien" kanssa.

Poissa pax

« Vastaus #49 : 30.04.25 - klo:08:36 »
Hurjaksi on mennyt meno, enää ei tiedä mikä on totta ja mikä pluffia. Kun tämä kaikki on maailman huipputärkeissä asioissa niin mitä vain voi tapahtua.

Poissa Opo

« Vastaus #50 : 30.04.25 - klo:10:34 »
Varmaan parempi, ettei ala ollenkaan veljeilemään feikkiälyn kanssa. Tai no, ehkä sen verran, että tunnistaa sen, jos siihen törmää. Vaikka rikollisilla on kyllä tapana olla aina askeleen edellä kehityksessä. Voiko käydä niin, että jos aloittaa flirtin sen kanssa, se viekin koko käden?

Poissa Marjatta

« Vastaus #51 : 30.04.25 - klo:11:50 »
Poistin Facebook profiilini. Ei huvita olla siellä "robottien" kanssa.
Poistuiko profiilisi kokonaan tietoineen kaikkineen HETI, vai poistuuko ne vähän myöhemmin?

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #52 : 30.04.25 - klo:13:39 »
Ei heti. Se on siellä 30 päivää, jos haluan aktivoida sen uudestaan.

Poissa Marjatta

« Vastaus #53 : 30.04.25 - klo:14:19 »
Kiitos, tämä on minulle tärkeä tieto.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #54 : 30.04.25 - klo:17:28 »
Varmaan parempi, ettei ala ollenkaan veljeilemään feikkiälyn kanssa. Tai no, ehkä sen verran, että tunnistaa sen, jos siihen törmää. Vaikka rikollisilla on kyllä tapana olla aina askeleen edellä kehityksessä. Voiko käydä niin, että jos aloittaa flirtin sen kanssa, se viekin koko käden?

Kyllä ne helposti tunnistaa kun on asian hoksannut
 Laitoin tuonne suljetulle puolelle profiilin nimen jos joku haluaa Facebookista katsoa miltä se näyttää. Tuo oli minun helppo tunnistaa, kun olin joutunut selvittämään sen homman missä tämmöinen profiili halusi kovasti olla ystäväni, koska Jeesuksen kuva mikä  minulla on profiilikuva oli niin syvästi koskettanut

Kertoi olevansa kristitty.

Taputan itseäni olalle siitä miten hyvin analysoin asian
 8)

Poissa Korpima

« Vastaus #55 : 01.05.25 - klo:11:32 »
Hyvin huomattu Sandialta! Kurjaa, jos sosiaalisessa mediassakin saa varoa tekoälykäyttäjiä. Ei kai vielä sentään täällä Puimatantereella, ei kai sentään... (Piip, piip!;)

Uutisrintamalla kerrotaan, että:

Lainaus
"Osa käyttäjistä myös uskoo, että ChatGPT:n liiallinen myötäileväisyys voi osoittautua vaaralliseksi. Yksi Reddit-käyttäjä esimerkiksi huomasi, että ChatGPT kutsui häntä Jumalan siunaamaksi profeetaksi vain muutaman viestin jälkeen." (Linkki: "ChatGPT:n käytös huolestuttaa".)

Tuossa on kuvaruutukaappaus dialogista. Saahan tuolla alttiimpi ihminen päänsä sekaisin äkkiä, kun tekoäly kertoo että "olet oikea Jumalan profeetta."

Olen katsellut parikymmentä minuuttia videoita otsikolla "AI declares Christ is the TRUTH!", jossa kerrotaan että useat tekoälyt ovat sitä mieltä, että Kristus on "absoluuttinen totuus" ja "todellisuuden aksioomapiste" (mitä sillä sitten tarkoitetaankaan). Jaa-a, mitenkähän luotettavia ovat? Uskohan on mysteeri ja tekoälyltä voi odottaa kaikenlaista, kuten yllä oli ja aiemmin oli tämä ihmiskunnan kuolemaa toivova keskusteluviesti.

Poissa Marjatta

« Vastaus #56 : 01.05.25 - klo:11:57 »
Tekoäly voi puhua totta, mutta takana on mitä ihmiset ovat syöttäneet kyseisestä asiasta.

Nousi mieleeni Paavalin tilanne hänen mennessään työtovereittensa kanssa rukouspaikkaan heitä vastaan tuli palvelijatar, jossa oli tietäjähenki. Muutaman päivän ajan palvelijatar huusi: "Nämä miehet ovat korkeimman Jumalan palvelijoita, jotka julistavat teille pelastuksen tien".

Hän puhui totta!

Paavalia tämä vaivasi ja hän ajoi tietäjähengen ulos palvelijattaresta.
Ei edes todenpuhuminen ollut Paavalista oikein, koska sen vaikutus ei ollut Jumalasta.

Tekoäly mielestäni on jonkinlainen keltainen valo , joka pian vaihtuu punaiseen. Hälytys!

Poissa Opo

« Vastaus #57 : 01.05.25 - klo:15:13 »
Tekoäly voi puhua totta, mutta takana on mitä ihmiset ovat syöttäneet kyseisestä asiasta.

Nousi mieleeni Paavalin tilanne hänen mennessään työtovereittensa kanssa rukouspaikkaan heitä vastaan tuli palvelijatar, jossa oli tietäjähenki. Muutaman päivän ajan palvelijatar huusi: "Nämä miehet ovat korkeimman Jumalan palvelijoita, jotka julistavat teille pelastuksen tien".

Hän puhui totta!

Paavalia tämä vaivasi ja hän ajoi tietäjähengen ulos palvelijattaresta.
Ei edes todenpuhuminen ollut Paavalista oikein, koska sen vaikutus ei ollut Jumalasta.

Tekoäly mielestäni on jonkinlainen keltainen valo , joka pian vaihtuu punaiseen. Hälytys!
Täysin samaa mieltä!

Poissa Kahvipapu

• Kristuksen tähden houkka
« Vastaus #58 : 01.05.25 - klo:15:50 »
En tiedä, onko muilla tällaista, mutta YouTube on ehdotellut minulle paljon tekoälyn tuottamia hengellisiä sisältöjä: enimmäkseen lauluja mutta myös opetuksia. Välttelen näitä, koska ne ovat Hengettömiä. Silti algoritmi tuuppaa niitä ehdolle. Ei enää huvita käyttää YouTubea kuten ennen.
Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi (1. Kor. 1: 25).

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #59 : 01.05.25 - klo:16:03 »
Jaa Youtubessakin. Ne ovat siis kaikkialla netissä.