Kirjoittaja Aihe: Kommunikointi  (Luettu 794 kertaa)

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Kommunikointi
« : 24.08.24 - klo:17:32 »
En tiedä osaanko ilmaista sen mitä on mielessä, mutta yritän.

Minua on häirinnyt itsessäni se miten pirstalainen fokukseni on. En ole kunnolla hiljentynyt lukemaan Raamattua kun on ollut olevinaan niin kiire. Ja kun alan lukea, en oikein tiedä mihin keskittyisin Raamatussa.

Eilen päätin, että jatkan siitä mihin olin jäänyt Vanhan Testamentin läpi lukemisessa.

Joten luin 2. Mooseksen kirjan luvusta 25 eteenpäin liitonarkin rakentamisesta.
Minua on jo useamman vuoden ajan kiehtonut ajatus, että Jumala antoi yksityiskohtaisen mallin siitä, miten se piti tehdä. Eli siinä ei ollut yhtään inhimillisen ideoinnin makua. Heprealaiskirjeen mukaan VTn jutut ovat kuva taivaallisesta. Siis jotain mikä on täysin ihmisestä riippumatonta.

Ihmisen tehtävä oli vain ottaa vastaa se mitä Jumalan ilmaisi ja tehdä sen mallin mukaisesti.

Kun ihminen lähestyy Jumalaa, homma on täysin Jumalan piirustusten mukaista, emme voi sanella minkäänlaisia ehtoja Jumalalle.

Tämä ei ole tosin se pääasia vaikka tästä aloin tutkimaan juttua.
Jatkan lisää toisessa viestissä, ettei tule niin pitkäksi.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Vs: Kommunikointi
« Vastaus #1 : 24.08.24 - klo:17:50 »
Siis 2. Mooses 25.
Jae 22: "Ja siinä minä ilmestyn sinulle ja puhun sinulle armoistuimelta, niiden kahden kerubin välistä, jota ovat lain arkin päällä, kaiken sen, minkä minä sinun kauttasi israelilaisille säädän."

Sitten luku 29:42-46:
42. Tämä olkoon teillä jokapäiväinen polttouhri sukupolvesta sukupolveen ilmestysmajan ovella Herran edessä, jossa minä ilmestyn teille puhuakseni sinun kanssasi.
43. Siinä minä ilmestyn israelilaisille, ja se on oleva minun kirkkauteni pyhittämä.
44. Ja minä pyhitän ilmestysmajan ja alttarin; ja minä pyhitän Aaronin poikinensa pappeina palvelemaan minua.
45. Ja minä asun israelilaisten keskellä ja olen heidän Jumalansa.
46. Ja he tulevat tietämään, että minä olen Herra, heidän Jumalansa, joka vein heidät pois Egyptin maasta, asuakseni heidän keskellään. Minä olen Herra, heidän Jumalansa."

Siis oleellinen juttu on, että Jumala osoittaa itsensä ihmiselle ja puhuu hänen kanssaan.

Eli kommunikoi.

Jumala loi ihmisen sellaiseksi, että hän puheen ja kielen kautta kykenee yhteyteen toisten ihmisten ja Luojansa kanssa.

Uudestisyntyminen aiheuttaa sen, että olemme yhteydessä elävään Jumalaan.
Synnin kautta se yhteys oli katkennut.

Jo Vanhassa Liitossa näkyy se, että Jumala mahdollistaa yhteyden ihmisen ja Jumalan välillä.

Kun tästä vinkkelistä sitten ajattelin koko Raamatun sisältöä, tämä asia käy hyvin selväksi.
Käytännössä se tarkoittanee osaksi sitäkin, että ketä ihminen kuuntelee , sen kaltaiseksi hän tulee.
Jopa uskovakin.

Ei tässäkään ole koko juttu, mutta teema lienee selvä.

Ai joo, tuo että liitonarkissa oli armoistuin on mielenkiintoinen.
Siis sana armo esiintyi vanhassa liitossakin.

Minulle paljon kohtia Raamatusta, kun mietin tätä. Ihan ihmisen luomisesta asti.
Mutta nämä Jeesuksen sanat jotenkin sopivat tähän tosi hyvin. Joh. 11. luku
Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä.
5. Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä."

Tämä laulu tuli taas mieleen. :)
Olen saanut syntini anteeksi.
https://www.youtube.com/watch?v=Ftwjhjqg9Zw

« Viimeksi muokattu: 24.08.24 - klo:18:06 kirjoittanut sandia »

Poissa Korpima

« Vastaus #2 : 24.08.24 - klo:20:39 »
Kommunikoinnista tuli mieleen lukemani Toisen Samuelin kirjan kohta (2. Sam 21), jossa nälänhädän syyksi paljastui Saulin verivelka (gibeonilaisia oli tuhottu). Jonka johdosta sitten vastineeksi tapettiin ihmisiä ja nälänhätä lakkasi.

Tuli mieleen, miten hyvin - tai huonosti - ymmärrämme hengellisiä tekijöitä. Ja mitkä asiat voivat johtua jostain toisista asioista, joista emme tiedä mitään. En ymmärrä tuota verivelka-asiaa, mutta onneksi tuolloin Daavid etsi Herran kasvoja ja vastaus löytyi. Kommunikaatio oli avain, että edes tajuttiin koko asia.

Poissa pax

« Vastaus #3 : 25.08.24 - klo:06:56 »
Jumala puhuu sanansa kautta, ilmaisee tahtonsa ja rakkautensa. Ihminen vaan on kuin pieni lapsi jota vanhemmat parhaansa mukaan paimentavat, lapsii juoksee ja ryntäilee kuin villivarsa.
Jos on Raamatun sana saatavilla niin Jumala ei koskaan ole hiljaa.On vaan niin vaikeaa olla kuulolla.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #4 : 25.08.24 - klo:17:42 »
Pax kiteytti hyvin mitä yritin sanoa. :)

Ajattelen sitä informaation ja jonkun asteen kommunikoinnin määrää mitä on saatavilla 24/7 netistä ja ainakin minulle se on helppo mahdollisuus täyttää aivoni kaikenlaisella. Olen melko pitkälti luopunut fabebookista siinä mielessä, että etsisin yhteyttä toisiin ihmisiin.
Mutta sosiaalinen media on aikamoinen koukku ihmiselle saada vastakaikua sille, mitä itse on.

Tuo kaikki voi viedä mennessään peloittavan suuressa määrin.
Ihmisen tarve olla yhteydessä ja kommunikoida jotenkin korostuu sosiaalisessa mediassa, ja eilen aamulla minulle valkeni, että Jumala on ensinnäkin luonut meidät sellaiseksi, että kaipaamme yhteyttä ja kommunikaatioita. Ja uudestisyntymässä ihminen Pyhän Hengen kautta voi olla yhteydessä Luojaansa ja koko uskonelämä paljolti juuri on yhteydessä olemista Jumalan kanssa ja sitten myös ihmisten kanssa.

Ilman uskoa ihminen lopulta jää todella yksin.
Ja elämän lopussa sitten kohtaamme Jumalan olemme siihen valmiita tai emme.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #5 : 25.08.24 - klo:18:03 »
Kommunikoinnista tuli mieleen lukemani Toisen Samuelin kirjan kohta (2. Sam 21), jossa nälänhädän syyksi paljastui Saulin verivelka (gibeonilaisia oli tuhottu). Jonka johdosta sitten vastineeksi tapettiin ihmisiä ja nälänhätä lakkasi.

Tuli mieleen, miten hyvin - tai huonosti - ymmärrämme hengellisiä tekijöitä. Ja mitkä asiat voivat johtua jostain toisista asioista, joista emme tiedä mitään. En ymmärrä tuota verivelka-asiaa, mutta onneksi tuolloin Daavid etsi Herran kasvoja ja vastaus löytyi. Kommunikaatio oli avain, että edes tajuttiin koko asia.

Juu luvun alussa oli, että Daavidin aikana oli nälänhätä ja sanottiin, että silloin Daavid etsi Jumalan kasvoja.
Sanonta "etsiä Jumalan kasvoja" jotenkin myös viittaa, että yhteys oli ehkä Daavidilla vähän herpaantunut ( en tiedä onko tulkintani oikein!), ja Daavid juuri etsi läheistä yhteyttä Herraan saadakseen ymmärrystä missä mennään.

Eli kun ollut elämässä aikoja, jolloin Herra on opettanut meille paljon hengellisesti ja ihminen on kokenut Jumalan läsnäoloa, sen muistaa ja sitten voi todeta, että ohhoh, olenpa puuhaillut omiani viime aikoina. ::)

En minäkään ymmärrä Vanhan Testamentin juttuja kovinkaan paljon, mutta kun mitä huolellisemmin lukee, sieltä löytyy teemoja.

Tässä luvussa tuli mieleen, miten Jumalan oli hylännyt Saulin, jonka oli aiemmin valinnut Israelin ensimmäiseksi kuninkaaksi.
Tästä voi lukea 1. Samuelin kirjan 13. ja 15 luvuissa. Tää näyttäisi olevan kaiken sen jatkoa tai jotain....

Ehkä jollakulla on enemmän viisautta tähän asiaan...........?

Lisähuomio

2. Sam. 21:1 menee näin: "1. Daavidin aikana oli nälänhätä, jota kesti kolme vuotta peräkkäin;
silloin Daavid etsi Herran kasvoja.

Eli kesti 3 vuotta ennenkuin Daavid päätti kysyä Herralta?
Niin inhimillistä!!
« Viimeksi muokattu: 25.08.24 - klo:19:04 kirjoittanut sandia »

Poissa pax

« Vastaus #6 : 25.08.24 - klo:21:30 »
Pax kiteytti hyvin mitä yritin sanoa. :)

Ajattelen sitä informaation ja jonkun asteen kommunikoinnin määrää mitä on saatavilla 24/7 netistä ja ainakin minulle se on helppo mahdollisuus täyttää aivoni kaikenlaisella. Olen melko pitkälti luopunut fabebookista siinä mielessä, että etsisin yhteyttä toisiin ihmisiin.
Mutta sosiaalinen media on aikamoinen koukku ihmiselle saada vastakaikua sille, mitä itse on.

Tuo kaikki voi viedä mennessään peloittavan suuressa määrin.
Ihmisen tarve olla yhteydessä ja kommunikoida jotenkin korostuu sosiaalisessa mediassa, ja eilen aamulla minulle valkeni, että Jumala on ensinnäkin luonut meidät sellaiseksi, että kaipaamme yhteyttä ja kommunikaatioita. Ja uudestisyntymässä ihminen Pyhän Hengen kautta voi olla yhteydessä Luojaansa ja koko uskonelämä paljolti juuri on yhteydessä olemista Jumalan kanssa ja sitten myös ihmisten kanssa.

Ilman uskoa ihminen lopulta jää todella yksin.
Ja elämän lopussa sitten kohtaamme Jumalan olemme siihen valmiita tai emme.

Tänän päivänä on helppoa kommunikoida juuri sen verran kuin pystyy ottamaan vastaan ja aika paljon ja pelottavan paljon pystyy mitä netti tarjoaa.

Mutta ennen kun naapuri tuli kutsumatta kylään ja istui ja istui, oli sitten sopiva aika tai ei 😜
« Viimeksi muokattu: 25.08.24 - klo:22:01 kirjoittanut pax »