Pohdintani lähtökohta on se, että Jeesus on Jumala. Lapsena ollessaan hän oli alamainen vanhemmilleen, vaikka ihan varmasti hekin tekivät syntiä ja vanhemmuteensa oli vajavaista.
Temppeli kuului Isälle ja ihmiset olivat halveksineet sitä tekemällä torin. Hänellä oli siis isännän oikeus häätää heidät pois.
Jeesus "unmanageable"? Sehän olisi helposti syntiä.
Hänhän harrasti puusepän ammattia. Ei ainakaan missä ole kerrottu, että olisi rettelöinut töissä.
Ja jos hän niin olisi tehnyt, hän olisi syntinen eikä olisi voinut olla täydellinen syntiuhri pelastaakseen ihmiskunnan.
Korpiman viestistä:
Tosin Jeesushan ei yrittänyt itse kivuta perinteisten auktoriteettien paikalle (kuten kuningas tai esim. fariseusten hengellinen johtaja), vaan oli ikään kuin "vapaa toimija" suhteessa maailman hierarkioihin. Ei uudistanut vanhoja, vaan perusti uuden kirkon. Siis keskittyi näkymättömiin hengellisiin ja uudistamiseen enemmän kuin ihmisten hierarkioihin ja vanhoihin sosiaalisiin systeemeihin.
Juu näin on. Jeesus ei ollut sosiaalinen uudistaja tai yhteiskunnallinen uudistaja. Hän toimi täällä taivaan valtakunnan edustajana.
Ja tuli tuomaan meille tuikitärkeän viestin.
Mutta hän rikkoi mm. fariseusten laatimia sääntöjä, koska he näennäisesti Jumalan palvelijoina olivat luoneet erilaisia säännöstöjä,mistä oli tullut tavallaan taakka ihmisille samalla kun itse elivät monella tavalla valheellisesti.
Jeesushan näki ja yhä näkee jokaisen ihmisen ajatukset. Hän ilmeisesti vastasi ensisijaisesti siihen kommunikoidessaan ihmisten kanssa.
Näkisin Jeesuksen hallitsemattomana vaikka jos hän olisi kapinoidut vangitsemisensa yhteydessä, mutta hän alistui siihen, koska tiesi sen Jumalan tahdoksi. Hänen vangitsijoillaan siis oli täysin hukassa ja pimeän peitossa, mitä itse asiassa oli tapahtumassa,