Kirjoittaja Aihe: Uutiset, plokien kommentointia, lehtijutut ym.  (Luettu 40805 kertaa)

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Vs: Uutiset, plokien kommentointia, lehtijutut ym.
« Vastaus #480 : 01.11.25 - klo:14:48 »
Juu ymmärsin jakeen noin. Ihminen riitelee Jumalaa vastaan. Eli vaikka ihminen kieltäisi Jumalan olemassaolon, tuo asenne on silti Jumalaa vastaan riitelemista.

Poissa pax

« Vastaus #481 : 01.11.25 - klo:16:24 »
Ihminen joka lähtee sukupuolevaihdoshoitoihin ei taida tajuta että sen jälkeen ei ole mies eikä nainen.
Jos naiselta poistetaan munasarjat ja rinnat, saa hormonilääkkeen ja ääni muuttuu, ei hän ole mies.
Voi yksinkertaisuutta tässä maailmassa.

Poissa Opo

« Vastaus #482 : 01.11.25 - klo:18:46 »
Roomalaiskirjeen ensimmäinen luku liittyy tähän myös. Suosittelen iltalukemiseksi näin pyhäinpäivänä.

Poissa HelenaM

« Vastaus #483 : 02.11.25 - klo:11:16 »
Väärän sukuolen kokemisesta tuli mieleen, että psykiatrian puolella puhutaan kehodysforiasta, joka ilmenee esim ahdistuksena ja inhona omia sukupuolitettuja piirteitä kohtaan. Olettaisin, että psykiatria ja lääketiede yleensä määrittävät sen psyykkisen puolen ongelmaksi tai sairaudeksi.

Ajattelen, että seurakunnissa tällaisen ihmisen kohtaamisessa tarvitaan erityistä viisautta Jumalalta.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #484 : 02.11.25 - klo:18:37 »
Olen tavannut nuoria aikuisia, joilla on tuo diagnoosi, täällä se on "gender dysforia", käännettynä se olisi sukupuoli-identiteetti dysforia.
Kaksi henkilöä, jotka olen tuntenut olivat hyvin erikoisia henkilöitä. Heidän identiteettinsä näytti muuttuvan monelle tavoin eri tilanteissa muutenkin. Joskus he olivat korostetun feminiinisiä, joskus näyttivät unohtavan sen.
He käyttivät olemustaan tekemään tietyn vaikutuksen toisiin ja olivat hyvin tietoisia siitä, missä kohden voivat syyttää toisia siitä, että heidän identiteettiään ei otettu vakavasti.

Ainakin toinen heistä oli jatkuvasti kuulolla, milloin voisi tehdä valituksen ihmisten sanoista. Minuakin vastaan teki valituksen siitä,että juttelin vaan siitä, että suomen kielessä kansanomaisesti käytetään jopa se "se" henkilöistä, vaikka se ei ole kieliopin mukaista.
Hän syytti minua siitä, että käytin sanaa "it" hänestä.
Toisin sanoin hänen valehteli minusta.
Tietty tuollaiset tilanteet tekevät hyvin varovaiseksi tällaisten ihmisten kohdalla.
« Viimeksi muokattu: 02.11.25 - klo:18:48 kirjoittanut sandia »

Poissa HelenaM

« Vastaus #485 : 02.11.25 - klo:20:58 »
En ole koskaan kuullut seurakunnan keskellä puhuttavan, saati opetettavan ns. sateenkaari-ihmisten kohtaamisesta. Eikä yleensäkään koko aihealueesta.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #486 : 02.11.25 - klo:21:46 »
En minäkään.
Tosin minulla on homoja asiakkaina ja suhtaudun heihin aivan samoin kuin muihinkin ihmisiin. Olihan minulla myös asiakas, joka näki itsensä tyttönä.  En ala kyseenalaistamaan heidän ajatteluaan, kukin saa ajatella itsestään niinkuin tahtoo.

Poissa HelenaM

« Vastaus #487 : 02.11.25 - klo:22:15 »
Mielessä on lähinnä keskustelut heidän kanssaan, kun he haluavat jutella ja kysellä aiheeseen liittyen. Voi vain rukoilla ymmärrystä ja oikeita sanoja niissä tilanteissa, ja kun ei ole sanottavaa, senkin voi heille sanoa.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #488 : 03.11.25 - klo:16:49 »
Niin ei minullakaan ole mitään kokemusta uskovana kohdata heitä. Mutta ajattelen, että kahdesta periaatteesta varmaankin pitäisin kiinni.
En siis ottaisi heidänkään mitään elämänaluetta silmätikukseni ja yrittäisi selittää, että se ja se ovat syntiä.
Eipä tuolla tavalla taideta kohdeta muitakaan ihmisiä. Tätä tarkoitin, kun sanoin, että suhtaudun heihin aivan samoin kuin keneen muuhun tahansa.

Mutta sitten jos minulta suoraan kysyisivät mitä ajattelen heidän tilanteestaan hengelliseltä kannalta, kyllä minusta silloin on tärkeä selittää, miten asian itse Raamatusta ymmärtää. Eihän meillä ole oikeutta pimittää Jumalan sanaa heidänkään kohdallaan.

Ongelma on siinä, että uskovat "pimittävät" Jumalan sanaa hyvin usein käytännössä monista asioista. Siinä on iso riski olla tekohurskas heidän suhteensa.   

Vähän vain koko asian ajatuksiani asian tiimoilta. Mutta minulla ei ole ollenkaan käytännön kokemusta.

Terapeuttina ajattelin, kun yksi kaveri tuli tapaamaan minua seksuaalisen rikoksen takia ja hän kertoi olevansa tyttö, silloin ajattelin, että okei joo, kuka minä olen väittämään toisin, jos niin ajattelet. Siis päätin hyväksyä hänet ajatuksineen siinä tilanteessa.
En tietenkään kertonut omaa mielipidettänyt asiasta, koska se ei siinä yhteydessä ollut oleellinen.
Kukin ajattelee mitä ajattelee. 

Vankilan nuori miespuolinen räväkkä sairaanhoitaja sanoi asiasta kun juteltiin lounastauolla: "saat minun puolestani samastua ihan miksi vain, vaikkapa leivänpaahtimeksi, muttä älä yritä vaatia, että minä pitäisi ajatella samoin"   

Nämä ovat vain omia hajanaisia ajatuksiani. 
« Viimeksi muokattu: 03.11.25 - klo:16:57 kirjoittanut sandia »

Poissa HelenaM

« Vastaus #489 : 03.11.25 - klo:19:15 »
Joo siis ajattelen ja tarkoitan heitä, jotka tulevat seurakuntaan ja ovat tulleet uskoon. He kyllä tietävät tullessaan ainakin sen seurakunnan kannan näihin asioihin ja tulevat siksi, että saisivat jutella. Lähtökohta on jo se, että keskustelijat ovat uskovia. Tyypillisesti näillä ihmisillä on paljon kysymyksiä ja muutenkin tarvitsevat rinnallakulkijoita.

Nyt tämä Martikainen on lähettänyt kirjeen myös piispa Mari Leppäselle. Ovat kumpikin kirjeensä kyllä niin tulista tekstiä, etten ihmettele, jos vihapuhesyytökset nousevat niistä. Martikainen on teologian asiantuntija ja lähestyy kirjeen vastaanottajia rautaisella tietämyksellään juuri teologisesta näkökulmasta. Eikä säästele sanoissaan.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #490 : 03.11.25 - klo:21:18 »
Kuka tämä Martikainen on?

Tuosta uskoon tulleen kanssa juttelemisesta. Minun kokemukseni on, että jos ihminen on  uudestisyntynyt, Pyhä Henki hänen sydämessään väistämättä tuo asioita valkeuteen ja alkaa johtaa ihmistä terveempään suuntaan.
Olen hieman skeptinen jos joku sanoo olevansa uskova ja sanoo, että näin ei ole.
Eli uskova mielestäni suureksi osaksi vaistoaa toisen , uudestisyntyneen uskovan. Silloinhan voi turvallisesti luottaa siihen, että Pyhä Henki tekee työtä tässä ihmisessä.

Poissa HelenaM

« Vastaus #491 : 03.11.25 - klo:22:37 »
Tämä Martikainen mainitaan Korpiman laittamassa linkissä. Youtuben tekijä on pappi, joka lukee molemmat Martikaisen kirjeet omissa julkaisuissaan, näin olin katsovinani.

Kommenttina keskusteluista. Moni uskova nuori kokee hämmennystä esim siitä, kun kiinnostus kohdistuukin samaan sukupuoleen ja jopa säikähtää sitä. Siksi ajattelen, että tarvitaan rinnallakulkijoita.

Poissa Korpima

« Vastaus #492 : 03.11.25 - klo:22:59 »

Ilmeisesti arvostettu professori. Itse olen sivistymätön, eli en tunne nimeä. Tai ole tuntenut.

"Jouko Nestori Martikainen (s. 21. huhtikuuta 1936 Valtimo) on suomalainen teologi, kirkkohistorioitsija ja professori emeritus. Hän toimi itämaisen kirkkohistorian professorina Göttingenin Georg-August-yliopistossa Saksassa." https://fi.wikipedia.org/wiki/Jouko_N._Martikainen

Jälkimmäinen avoin kirje Mari Leppäselle tekstinä: https://pauliselkee.substack.com/p/avoin-kirje-piispa-mari-leppaselle

Aiempi kirje arkkipiispalle: https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/emeritusprofessori-jouko-martikaisen-avoin-kirje-arkkipiispalle-en-voi-enaa-pitaa-sinua-pappis-ja-piispanvalaasi-sitoutuvana-suomen-evankelis-luterilaisen-kirkon-arkkipiispana/
« Viimeksi muokattu: 03.11.25 - klo:23:04 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #493 : 03.11.25 - klo:23:48 »

Ilmeisesti arvostettu professori. Itse olen sivistymätön, eli en tunne nimeä. Tai ole tuntenut.

"Jouko Nestori Martikainen (s. 21. huhtikuuta 1936 Valtimo) on suomalainen teologi, kirkkohistorioitsija ja professori emeritus. Hän toimi itämaisen kirkkohistorian professorina Göttingenin Georg-August-yliopistossa Saksassa." https://fi.wikipedia.org/wiki/Jouko_N._Martikainen

Jälkimmäinen avoin kirje Mari Leppäselle tekstinä: https://pauliselkee.substack.com/p/avoin-kirje-piispa-mari-leppaselle

Aiempi kirje arkkipiispalle: https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/emeritusprofessori-jouko-martikaisen-avoin-kirje-arkkipiispalle-en-voi-enaa-pitaa-sinua-pappis-ja-piispanvalaasi-sitoutuvana-suomen-evankelis-luterilaisen-kirkon-arkkipiispana/

Luin tuon lihavoimani linkin kirjeen Mari Leppäselle. Se on mahtava!!! Voi kun hieno juttu.
Minulla on kytenyt melko vihaisia ja närkästyneitä ajatuksia Mari Leppäsen suhteen ja jos minä olisi kirjoittanut avoimen kirjeen, se saattaisi kuulua melko vähän kristilliseltä, koska olisin sanonut todella suorat sanat.

Mutta tämä Nestori Martikainen hoiti homman hienosti. Tuollaisia ihmisiä pitäisi olla lisää, jotka uskaltavat sanoa juuri sen mitä ajattelevat.

Luin myös avoimen kirjeen arkkipiispalle. Samalla tavalla mahtava, osoittaa ihmisen, joka uskaltaa seisoa sen puolella minkä näkee totuudeksi välittämättä siitä, miten hänen sanomaansa suhtaudutaan.
« Viimeksi muokattu: 04.11.25 - klo:00:15 kirjoittanut sandia »

Poissa Korpima

« Vastaus #494 : 04.11.25 - klo:11:35 »
Olihan noissa kirjeissä jyrkkiä sanoja piispoille. Ja oppineita käsitteitä, joista ei hajua (dokeettinen, uusmarkionilainen).