Kirjoittaja Aihe: Uutiset, plokien kommentointia, lehtijutut ym.  (Luettu 40772 kertaa)

Poissa Marjatta

Vs: Uutiset, plokien kommentointia, lehtijutut ym.
« Vastaus #390 : 22.06.25 - klo:09:25 »
Kaikesta voi tehdä kiistakapulan ja alkaa rajata, miten on oikein. Ehtoollinen on Jeesukseen uskoville, jolloin ei voi jättää ketään ulkopuolelle kuului mihin kirkkokuntaan tahansa.

Joissakin rajataan ehtoollinen vain niille, jotka ovat saaneet uskovien kasteen.

Taidamme olla tässä asiassa tiukkapipoisempia kuin Jeesus, sulkea ehtoollisen mahdollisuus mielestämme oikeutetuilla raja-aidoilla. :(

Mietin onko minulla jotain asiaa, missä olen halukas sulkemaan toiselta uskovalta sellaista, missä näen, ettei hän ole oikeutettu, koska...koska...

Herra armahda minua, Herra armahda meitä.

Poissa Korpima

« Vastaus #391 : 22.06.25 - klo:19:15 »
Onhan "kirkkopolitiikka" ja "yhteensopivuusongelmat" yksi este kristittyjen yhteydelle. Toisaalta kai käytännön asiat täytyy järjestää jotenkin. En tiedä mitä tulisi, jos nyt poistettaisiin kaikki kirkkojen rajat tai opilliset erot?

**

Mukava juttu aiheena helluntailaisten 80. kertaa järjestetty Juhannuskonferenssi, Ylellä. Näin saman jutun myös tv-uutisissa eilen: https://yle.fi/a/74-20168284

Poissa Kahvipapu

• Kristuksen tähden houkka
« Vastaus #392 : 22.06.25 - klo:20:58 »
Mukava tuo konferenssijuttu. Paljon nuoria Jeesuksesta innostuneita ihmisiä. Ylekin joskus yllättää, ja tekee ihan tolkullisen jutun uskonasioista.
Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi (1. Kor. 1: 25).

Poissa Opo

« Vastaus #393 : 22.06.25 - klo:21:54 »
Ketunhäntä kainalossa tuolla yllättäjällä.

Poissa pax

« Vastaus #394 : 22.06.25 - klo:22:27 »
Minusta tuo on mahtava asia Yleltä.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #395 : 03.07.25 - klo:06:59 »
Näyttää että SLEY on jatkanut ehtoollisen jakamista.

Poissa Kahvipapu

• Kristuksen tähden houkka
« Vastaus #396 : 03.07.25 - klo:14:20 »
Joo, SLEY:ssä mennään nyt "kansalaistottelemattomuuden" mukaan. Piispahan siitä ei ole tykännyt, kuten voimme tästä uutisesta lukea: https://yle.fi/a/74-20169461 .

Ajattelen itse, että jos Jeesus kehottaa viettämään ehtoollista, niin sitten sitä vietetään kirkkoruhtinaidenkin toiveita vastaan, mutta voi olla luvassa potkut kirkon yhteydestä. Se supistaisi paljon SLEY:n lähetystyötä, mutta kotimaassa ei tarvitsisi kaikenmaailman ehtoollisluvista tapella. Samaan aikaan piispat antoivat avioliittoasiassa pastoraalisen ohjeen, joka on ristiriidassa kirkolliskokouksen päätöksen kanssa. Ihan villin lännen meininkiä.

Muutoksen aika on menossa.
Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi (1. Kor. 1: 25).

Poissa pax

« Vastaus #397 : 03.07.25 - klo:15:14 »
Muutos voi koitua suureksi siunaukseksi.

Poissa Opo

« Vastaus #398 : 03.07.25 - klo:17:02 »
Emme voi katsoa tulevaisuuteen. Ehtoollisen viettäminen kristittyjen keskuudessa ei saisi olla näin tiukasti säädeltyä, kuin ev.lut. kirkossa on.
Sairaan ehtoollista saa jakaa vapaasti. Kuka määrittelee sairauden laadun, missä raja kulkee terveen ja sairaan välillä? Eikö sanotakin, että seurakunta on kuin suuri sairaala?

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #399 : 03.07.25 - klo:17:57 »
Joo, SLEY:ssä mennään nyt "kansalaistottelemattomuuden" mukaan. Piispahan siitä ei ole tykännyt, kuten voimme tästä uutisesta lukea: https://yle.fi/a/74-20169461 .

Ajattelen itse, että jos Jeesus kehottaa viettämään ehtoollista, niin sitten sitä vietetään kirkkoruhtinaidenkin toiveita vastaan, mutta voi olla luvassa potkut kirkon yhteydestä. Se supistaisi paljon SLEY:n lähetystyötä, mutta kotimaassa ei tarvitsisi kaikenmaailman ehtoollisluvista tapella. Samaan aikaan piispat antoivat avioliittoasiassa pastoraalisen ohjeen, joka on ristiriidassa kirkolliskokouksen päätöksen kanssa. Ihan villin lännen meininkiä.

Muutoksen aika on menossa.

Minusta on hienoa, että SLEY ei alistu moiseen simputukseen. Aikamoista vallankäyttöä tältä piispalta.
Uskaltaisinko sanoa, että en ole varma, tekisikö mies samoin. Kuulostaa jotenkin naisten touhulta. ??? Miehet ovat usein hiukan rauhallisempia, tai jotain sinne päin.

Eihän tuollaiseen ehtoollisenviettokieltoon voi suostua. Yllättävää, että joku uskaltaa kääntyä mielestäni ikäänkuin Jeesusta itseään vastaan kieltämällä ehtoollisen viettämisen. Pakko ajatella, että tällaiselta ihmiseltä on hukassa ehtoollisen vieton sisältö.

Juu eihän Jumalan valtakunta ole mitään tuollaista.
Esimerkkinä voisin antaa täkäläisen seurakunnan missä olen käynyt jo lähes 10 vuotta.
Kaksi nuorta tahallisesti poltti kirkon. Heidät saatiin kyllä sitten kiinni.

Mutta kirkkorakennuksen täydellinen tuhoutuminen puolestaan johti selvästi hengelliseen herätykseen.
Pienen kylän peruskoulu antoi seurakunnan kokoontua koulun salissa ja uusien kävijöiden määrä on varmaan lähes tuplannut seurakuntalaisten luvun. Ihmisiä tulee uskoon ja he haluavat oppia Jumalan sanaa.

Poissa Opo

« Vastaus #400 : 03.07.25 - klo:19:12 »
Miespiispa kielsi taannoin Maata Näkyvissä festareilta ehtoollisen vieton festarin sleytaustan takia. Siis koska naisia ei ollut ehtoollista jakamassa nuorille. Järjesteltiin kait sitten ehtoollisen vietto lähialueen kirkkoihin, joihin osa nuorista meni, toiset lähtivät kotiin ilman ehtoollisen viettoa. Naispappeus ei ole todellakaan läpihuutojuttu.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #401 : 06.07.25 - klo:19:37 »
Eli siis miespappi myös oli ajamassa ehtoollisen viettämiskieltoa.
Hurjan aggressiivista toimintaa. SLEY ei ole minulle jostain syystä ollenkaan tuttu.
Olin KLn ja KRSn jutuisssa mukana, KL:n kanssa paljon enemmän. Olin yhden kesän heidän Ruotsin aktiossa. Koko tiimimme ole Mikkelistä seurakuntanuoria, eli tunsimme kaikki toisemme.

Uutisista. Surullinen ja kauhea tuo tulvaonnettomuus Texasissa. Ns. flashflood tapahtuu tosi nopeasti.
Pitäisi tietää, onko sadetta tulossa ja onko alue niille altis. Olen ollut sellaisilla alueilla ja varoituksia on kyllä hyvin paljon, että olet flasflood alueella. Viisainta on poistua sellaisilta alueilta hyvän sään aikana. Ihan kirjaimellisesti. ::)

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #402 : 06.07.25 - klo:19:49 »
En tiedä, onko tämä aihe vieras suomalaisille, mutta olen itsekseni ihmetellyt miten ne Los Angelesin hyvin väkivaltaiset mellakat tyrehtyivät kokonaan ihan yhtäkkiä?  ???

Kysyn jopa tekoäyltä, eikä sekään osannut sanoa oikein mitään selvää vastausta.

Poissa pax

« Vastaus #403 : 06.07.25 - klo:21:57 »
Vielä yksi episodi mun saagassa valtamediaa vastaan:

-60pv tulitauko Israelin ja Hamasin välillä (jos Hamas hyväksyy)
-Israelin ja Iranin sota päättyi 12 pv jälkeen
-Intianin ja Pakistanin konflikti päättyi lyhyeen

Trumpilla kahdessa ensimmäisessä suuri rooli, viimeisessä pienempi.

-Tariffit eli tullimaksut tuottaa jenkeillä 20-30 miljardia dollaria joka kk enemmän rahaa.
-Inflaatio laskee vauhdilla, vaikka media väitti tariffien nostavan inflaation taivaisiin.
-USA:ssa työpaikat lisääntyy, työttömyys laski

Kaikki kolme Trumpin tekosia isolta osalta.

Mistä media kirjoittaa?

Trump kaupittelee nyt hajuvesiä: ”Hyvää joulua”
https://yle.fi/a/74-20170589

Tälle Trump itkee: "Saa hänet todella tunteelliseksi"
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/20c5c8b0-6f8b-443b-8183-1ad47f92d7ed

Poikani kommentti😊

Poissa Korpima

« Vastaus #404 : 06.07.25 - klo:22:14 »
En tiedä, onko tämä aihe vieras suomalaisille, mutta olen itsekseni ihmetellyt miten ne Los Angelesin hyvin väkivaltaiset mellakat tyrehtyivät kokonaan ihan yhtäkkiä?  ???

Kysyn jopa tekoäyltä, eikä sekään osannut sanoa oikein mitään selvää vastausta.

Enpä tiedä paljoakaan. Joskus luin erään bloggarin kirjoituksia noista mellakoista. Hän oli paikan päällä tuolloin ja kirjoitteli hurjista kokemuksistaan, kun yhteiskunta sortuu. Selviytymis-, siis survival-"hengessä." Vaikutti ilmeisen syvästi, hän on sen jälkeen kirjoittanut käyttöjärjestelmän, jolla selvitä apokalypsin jälkeisessä bunkkerissa ja miettinyt noita asioita. Yhteen aikaan hänen bloginsa, jota seurasin, katosi täysin Googlesta ja myöhemmin se oli pakko sulkea. Nyt näemmä blogailee taas toisaalla Substackissa.
« Viimeksi muokattu: 07.07.25 - klo:10:30 kirjoittanut Korpima »