Kirjoittaja Aihe: Joulun odottelua ja siihen liittyviä ajatuksia ja musiikkiakin  (Luettu 2215 kertaa)

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Juu minullekin tuli mieleen paxin liittämä joululaulu, Mary did you know.

Eilinen päivä  meni kuusen vierellä nukkuessa tv-tuolissa. Sunnuntain päivälliskutsut ja tiistain 11 tunnin työpäivä veti ihan piippuun. Nytkään eivät silmät tahdo pysyä auki. TV-tuoli kutsuu...

Tuli mieleen kun varmaan eka- tai tokaluokkalaisena olin mummin luona  joululomalla ja katsoin telkkarista jotain usalaista sarjaa missä heillä oli joulukuusi. Laittoivat valot pois huoneesta ja kuusen sähkökynttilät näyttivät tosi näteiltä.

Hieman ihmetellen kysyin mummilta, että näyttääkö joulukuusi tuolta jos vain laitan valot pois huoneesta. Mummi ei varmaan ollut aivan tietoinen mihin viittasin ja vastasi myöntävästi. En tuntenyt sähkökynttilöitä silloin, joten oletin, että se valoisuus tulee yksinomaan kiiltävistä koristenauhoista. Joten päätin luoda saman vaikutelman mummin olohuonessa, missä joulukuusi oli. Sammutin valot ja totesin, että on säkkipimeää. ::)

Olin todella vasta 7 tai 8 vuotias, mutta jollain tavalla tiedostin tyhmyyteni, että ei valoa voi olla ilman valolähdettä ja purskahdin nauramaan omaa tyhmyyttäni niin, että mummi tuli katsomaan, että mitä minulle tapahtui.

Kuva tv tuolista otettuna.
« Viimeksi muokattu: 02.01.25 - klo:18:31 kirjoittanut sandia »

Poissa Opo

Hieno on teidän joulupuunne. Meillä on ollut myös erittäin hieno, koska oksat olivat kauniisti taipuneet ylöspäin. Se kasvoi ojanpenkalla. Tytär kaatoi sen ja yhdessä rahtasimme sen pulkan avulla pihaan. Joulukuusen kynttilät eivät syttyneet, sellaiset muinaiset sähköiset, mutta onneksi oli patterikynttilöitä. Nyt niihin pitäisi jo vaihtaa pattereita, mutta annamme olla. Ne palavat vielä, joiden pattereissa on virtaa. Ylihuomenna loppiainen. Pian se joulu jälleen kerran meni.

Poissa Korpima

Tyylikäs joulupuu Sandialla! Itse en ole hankkinut sellaista, mutta olin koristelemassa vanhempieni puuta. Sähkökynttilöistä on pari kynttilää pimeänä, mutta ei haittaa menoa.

Kohta on jo joulunaika ohi, ja puu siirtyy pois.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Onko Suomessa nykyään myös joulukuusifarmeja ja viljeltyjä joulukuusia?
Kuten taisin mainita, tämä puu, ns. concolour fir on entiseltä joulukuusifarmilta, joten sen on annettu kasvaa omineen.
Maan omistaja siis omistaa myös ne lehmät mistä otin kuvan ja muistaakseni laitoin sen tänne johonkin.

Se on vain ehkä noin 5km päässä kotoamme.

Poissa Korpima

Onko Suomessa nykyään myös joulukuusifarmeja ja viljeltyjä joulukuusia?

Näyttää olevan, esim. https://www.kuusifarmi.fi/. Tosin esim. vanhempieni tämän joulun puu oli tontilta kaadetun ison puun latvaosa.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Latvakuuset oli Suomessa kovassa huudossa muistaakseni. Niistä saa hyviä joulukuusia.
Tämän maanomistaja oli ikäänkuin prosessoinut useita liian isoiksi kasvaneita joulukuusia siten, että oli katkonut oksat alhaalta joten oli helpompi nähdä minkälainen se latva on kuusena. Tosin hän oli tehnyt ne latvakuuset liian piemiksi ja sitten löysin tämän ison puun, mitä ei oltul katkottu.

Itse piti sitä kyllä sitten sahata että mahtui sisään. ;D

Poissa Korpima

Voisihan sitä pitää ulkokuustakin.  :) Koristeet voivat vain kärsiä.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Kyllä se kuusi on sisälle saatava vaikka miten.  ;D
Oli kyllä melko tiukassa, kun ei tahtonut mahtua oven läpi leveyden suhteen.
Tosin ainakin joskus Suomessa oli myös tapana laittaa joulukuusen parvekkeelle kerrostalossa. Vanhempani taisivat tehdä niin kerran tai pari.