Kirjoittaja Aihe: Yleinen raamatunlukuketju  (Luettu 53359 kertaa)

Poissa Malakia

Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #270 : 12.01.24 - klo:16:25 »
Tuli mieleen, että mitenkähän Pyhä Henki toimi jo Vanhan testamentin puolella? Ainakin kuningas Daavid oli saanut Pyhän Hengen ja oletettavasti profeetat, mutta miten muuten? Eli ehkä ei muuten? Vai miten?

Muistaakseni VT:n puolella ei mainintoja kovin paljon ollut Pyhää Henkeen liittyen (voin olla väärässäkin; mutta ainakin taisi olla että Pyhä Henki oli luomistyön yhteydessä vetten yllä tai jotenkin sinnepäin).

Helluntainahan tapahtui sitten vasta UT:n puolella laajempi Pyhä Hengen vuodattaminen ymmärtääkseni.

VT:ssa mainitaan termi "Pyhä Henki" vain 3 kertaa !

Mutta, UT:ssa "Pyhä Henki" mainitaan peräti 90 kertaa !!

Näin ainakin itse joskus laskin nuo lukumäärät..
.

Tämä  on hyvä todistus kuinka suuri ero on Vanhalla liitolla ja Uudella liitolla.

Vanha liitto oli määräaikainen, "lihallinen", jonka sovittava voima oli eläinten veri.

Uusi liitto on Iankakkinen, hengellinen, jossa sovittavana/vanhurskauttavana/pyhittävänä Voimana on JUMALAN VERI !

2.Kor.3:7-11

Mutta jos jo kuoleman virka, joka oli kirjaimin kaiverrettu kiviin, ilmestyi kirkkaudessa, niin etteivät Israelin lapset kärsineet katsella Mooseksen kasvoja hänen kasvojensa kirkkauden tähden, joka kuitenkin oli katoavaista,

kuinka paljoa enemmän onkaan Hengen virka oleva kirkkaudessa!

Sillä jos kadotustuomion virka jo oli kirkkautta, niin on vanhurskauden virka vielä paljoa runsaammassa määrin kirkkautta.

Sillä se, millä ennen oli kirkkaus, on tämän rinnalla kirkkautta vailla, tämän ylenpalttisen kirkkauden tähden.

Jos sillä, mikä on katoavaista, oli kirkkaus, niin vielä paljoa enemmän on sillä, mikä on pysyväistä, oleva kirkkautta.

Poissa Natanael

• Matkalla
« Vastaus #271 : 12.01.24 - klo:17:12 »
Pyhä Henki mainitaan lähes jokaisessa Vanhan Testamentin kirjassa.

Siellä käytetään esim. sanoja

Pyhä Henki, Jumalan Henki, Herran Henki, minun Henkeni, alttiuden henki, armon ja rukouksen henki jne.

Tässä esimerkkejä

Tuom.6:34 Silloin Herran henki täytti Gideonin; hän puhalsi pasunaan, ja niin abieserilaiset kutsuttiin koolle seuraamaan häntä.
Neh. 9:20 Hyvän Henkesi sinä annoit heitä opettamaan, mannaasi et kieltänyt heidän suustansa, ja vettä sinä annoit heille heidän janoonsa.
Sananl. 1:23 Kääntykää minun nuhdeltavikseni. Katso, minä vuodatan teille henkeäni, saatan sanani tiedoksenne.
Jes. 40:13 Kuka on Herran Henkeä ohjannut, ollut hänen neuvonantajansa ja opettajansa?
Hes. 36:27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.
Hagg. 2:5 Sen liiton sana, jonka minä tein teidän kanssanne, kun te läksitte Egyptistä, ja minun Henkeni pysyy teidän keskellänne. Älkää peljätkö.
Sak. 7:12 Ja he tekivät sydämensä kovaksi kuin timantti, etteivät kuulisi lakia eikä niitä sanoja, mitkä Herra Sebaot on lähettänyt Henkensä voimalla entisten profeettain kautta; ja niin on Herralta Sebaotilta tullut suuri vihastus.

Poissa Natanael

• Matkalla
« Vastaus #272 : 12.01.24 - klo:17:14 »
Kirjasuositus, vaikka olenkin kirjoittajan tietyistä johtopäätöksistä eri mieltä.

https://www.liekkikustannus.fi/Mita-Raamattu-sanoo-Pyhasta-Hengesta-Stanley-M-Horton

Poissa Korpima

« Vastaus #273 : 12.01.24 - klo:17:35 »
Luen tässä 1. Mooseksen kirjaa ja jakeessa 41:38 tulee myös esille Pyhä Henki, kun Joosef selitti unet hyvistä ja nälkävuosista:

Lainaus
Ja farao sanoi palvelijoilleen: 'Voisimmeko löytää ketään, jossa on Jumalan henki niinkuin tässä?'

Jotenkin nämä VT:n kohdat eivät oikein ole rekisteröityneet. Kiitokset vastauksista!
« Viimeksi muokattu: 12.01.24 - klo:17:41 kirjoittanut Korpima »

Poissa pax

« Vastaus #274 : 12.01.24 - klo:18:01 »
Tämä on mielenkiintoinen Danielin 3 luvusta kun pätsiin oli heitetty kolme miestä ja siellä oli neljäs kuin Jumalan Poika. Tässä nyt ei mainita Pyhää Henkeä mutta ehkä hän vaikutti nämä sanat ja totuuden neljännestä miehestä.

Poissa Malakia

« Vastaus #275 : 12.01.24 - klo:19:08 »
Pyhä Henki mainitaan lähes jokaisessa Vanhan Testamentin kirjassa.

Mutta, nimikettä "Pyhä Henki" ei käytetä. Kuin muutaman kerran.

Poissa Korpima

« Vastaus #276 : 13.01.24 - klo:00:30 »
Tämä kysymys ja vastaus löytyi Raamatunlukijain liiton sivuilta: MAINITAANKO PYHÄ HENKI VANHASSA TESTAMENTISSA? https://rll.fi/2015/01/mainitaanko-pyha-henki-vanhassa-testamentissa/

Poissa Malakia

« Vastaus #277 : 13.01.24 - klo:09:50 »
Tämä kysymys ja vastaus löytyi Raamatunlukijain liiton sivuilta: MAINITAANKO PYHÄ HENKI VANHASSA TESTAMENTISSA? https://rll.fi/2015/01/mainitaanko-pyha-henki-vanhassa-testamentissa/

Kiitos linkistä.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #278 : 13.01.24 - klo:16:37 »
Juu tuossa linkissä asia on selvästi ilmaistu.

Ilmeisestikin Raamattu ilmoittaa, että Jumala on muuttumaton, eli sillä perusteella voi pitää itsestäänselvyytenä, että Pyhä Henki on myös aina.

Mutta se miten Jumala on ilmaissut itsensä ihmiskunnalle kautta aikojen, näyttää vaihtelevan.
Tuli siitä mieleen, että juu 2. Mooseksen kirjan alussa, mitä olen lueskellut oli tämä kohta:
Luku 6
1. Mutta Herra vastasi Moosekselle: "Nyt saat nähdä, mitä minä faraolle
teen; sillä väkevän käden pakottamana hän on päästävä heidät, ja väkevän käden pakottamana hän on ajava heidät maastansa".
2. Ja Jumala puhui Moosekselle ja sanoi hänelle: "Minä olen Herra.
3. Ja minä olen ilmestynyt Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille 'Jumalana Kaikkivaltiaana', mutta nimelläni 'Herra' en minä ole tehnyt itseäni heille tunnetuksi.

Poissa Malakia

« Vastaus #279 : 14.01.24 - klo:11:09 »

3 Ja minä olen ilmestynyt Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille 'Jumalana Kaikkivaltiaana', mutta nimelläni 'Herra' en minä ole tehnyt itseäni heille tunnetuksi.

1.Moos.24:3 

Minä vannotan sinua Herran, taivaan ja maan Jumalan, kautta, ettet ota pojalleni vaimoa kanaanilaisten tyttäristä, joiden keskuudessa minä asun,

Kiinnitän nyt vasta tuohon huomioni, 2.Moos.6:3 ,sillä kyllähän Jumalan nimi "Herra" on manittu VT:ssa monta kertaa ennen tuota Jumalan puhetta Moosekselle.

Mitäköhän Jumala tarkoittaa tuolla puheellaan, "ettei ole tehnyt Itseään tunnetuksi nimellään "Herra" ?

"Herra", eli YHWH, mainitaan VT:ssa 6521 kertaa 5522 jakeessa.

Poissa Natanael

• Matkalla
« Vastaus #280 : 14.01.24 - klo:19:41 »
Jumalan nimistä

Suomen teologinen instituutti
https://sti.fi › luennot › filesPDF
”Mikä Hänen nimensä on"

Poissa Korpima

« Vastaus #281 : 14.01.24 - klo:20:04 »
Lueskelin tai ehkä lähinnä selailin tuon opetuksen (Henrik Perret, Mikä Hänen nimensä on?, https://sti.fi/luennot/files/HP310107.pdf) läpi pikaisesti. Ihan mielenkiintoista, vaikka hieman vaikeaselkoista.

Lainaus
Tekstistä saa sen käsityksen, etteivät patriarkat tunteneet Jahve-nimeä. Siten kaikki 1. Mooseksen kirjan Jahve-tekstit ovat nuorempaa kerrostumaa. Jumalan eri nimien käyttö on myös ollut eräs syy siihen, että monet tutkijat edellyttävät, että Pentateukin syntyhistoriaan liittyy useita lähteitä, mm. Jumalan nimen perusteella.

Ymmärtäisin tämän siis niin, että tätä ongelmaa on selitetty siten, että aiemmat nimitykset on lisätty jälkikäteen. Eli siis kaikkia tekstejä ei ole kirjoitettu suoraviivaisesti aikajärjestyksessä tai niitä on muuteltu/yhdistelty/tms. myöhemmin.

Lisäys: myöhemmin linkissä sanotaan "Päinvastoin voidaan todeta, että Aabraham, Iisak ja Jaakob tunsivat Jahven, mutta nimen merkitystä he eivät tunteneet." Myös: "Ilmaisu 'tulette tietämään, että minä olen JHWH', tarkoittaa, että ihmiset oppivat tuntemaan Herran (JHWH) ja millainen hän on."

En nyt oikein saanut kaikkea ymmärretyksi. Tarvitsee lisää pohdintaa - tai rautalankaa tai ratakiskoa.
« Viimeksi muokattu: 15.01.24 - klo:16:53 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #282 : 15.01.24 - klo:16:28 »
Niin, pohtisin itse sitä, että mitä Jumala 2. Mooseksen kirjan 6:3:ssa sanoi.
"nimelläni 'Herra' en minä ole tehnyt itseäni tunnetuksi"

Onko olemassa inhimillisessä kielessä sanaa, mikä täysin kuvaisi sen mitä/kuka Jumala on?

Melko varmasti voimme lukea pois sen mahdollisuuden, että Jumala olisi unohtanut jo käyttäneensä itsestään nimea Herra.

Minulle tulee mieleen, on aina tullut, että yksi Herra päämäärä oli mikä on ilmaistu 2. Mooses 14:18:ssa

18. Ja egyptiläiset tulevat tietämään, että minä olen Herra, kun minä näytän kunniani tuhoamalla faraon, hänen sotavaununsa ja ratsumiehensä."

Paavali ottaa tämän esille ja opettaa siitä hyvin selvästi Kirjeessä Roomalaisille.

17. Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä".

Eli Jumalan auktoriteetti oli selvästi faaraon yläpuolella.

Tuli myös mieleen Jesajan kohtia siitä miten Messiaasta käytettiin erilaisia nimiä kun

14 Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.

Tuossakin nimi ilmaisee jotain hänen olemuksestaan. Sen, että hän on Jumala, joka on tullut ihmisten keskelle.

Myös Jesajan profetia Messiaasta ja hänen eri nimistään. Händelin oratorio kuorolaulu listaa ne nimet.  :)

https://www.youtube.com/watch?v=MS3vpAWW2Zc

Tuli ekaks vaan tuo laulu mieleen, mutta ilmeisesti kohta on Jesaja 9:6.

5 Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.

« Viimeksi muokattu: 15.01.24 - klo:16:51 kirjoittanut sandia »

Poissa Natanael

• Matkalla
« Vastaus #283 : 15.01.24 - klo:16:54 »
Niin, pohtisin itse sitä, että mitä Jumala 2. Mooseksen kirjan 6:3:ssa sanoi.
"nimelläni 'Herra' en minä ole tehnyt itseäni tunnetuksi"

Mooseksen kirjoittajalle nimi Herra oli tullut tunnetuksi jä hän kirjoittaessaan tekstejä aiemmista ajoista pystyi sitä käyttämään, vaikka aiemmat sukupolvet eivät sitä vielä tienneet.

Poissa Korpima

« Vastaus #284 : 16.01.24 - klo:15:57 »
Tuohon nimikysymykseen löytyy erilaisia vastauksia Quorasta: Exodus 6:3​—In what way had God’s name not been made known to Abraham, Isaac, and Jacob? (https://www.quora.com/Exodus-6-3-In-what-way-had-God-s-name-not-been-made-known-to-Abraham-Isaac-and-Jacob).

Tuon "All related" -kohdan voi klikata vaihtoehdoksi "Answers", niin ei tule sekalaista muuta materiaalia.