Kirjoittaja Aihe: Puitua Puhetta ja Ajatusta Herättäviä Sanontoja  (Luettu 30836 kertaa)

Poissa Korpima

Vs: Ajatusta herättäviä sanontoja
« Vastaus #60 : 19.05.24 - klo:19:39 »
Tuli mieleen aiempi ketju "Punnittua puhetta", jossa vähän samanlaista sisältöä (http://puimatanner.net/index.php?topic=829.0).

Itsekin olen kerännyt yhteen tiedostoon lainauksia muilta ihmisiltä. Pitäisikin joskus lukea ne läpi...

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #61 : 20.05.24 - klo:15:41 »
Tuli mieleen aiempi ketju "Punnittua puhetta", jossa vähän samanlaista sisältöä (http://puimatanner.net/index.php?topic=829.0).

Itsekin olen kerännyt yhteen tiedostoon lainauksia muilta ihmisiltä. Pitäisikin joskus lukea ne läpi...

Hyvä idea  :) Ajattelinkin etsiä aiemman vastaavan ketjun, mutta sitten ajattelin, että mitä todennäköisimmin se oli suljetussa osioissa, mutta olin siinä väärässä. Joten nämä voi yhdistää yhdeksi ketjuksi.

Eli Pauluksen aiemmpin aloittama ketju "Punnittua puhetta" on tämän yhdistetty uudemman ketjun "Ajatusta herättäviä sanontoja"
kanssa.

Eli aion lukea mitä ennen on aiheesta kirjoitettu.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #62 : 20.05.24 - klo:15:49 »
Tämä presidentti Aabraham Lincoln'in lause on ihan mahtava työni takia, koska se kiteyttää sen mitä yritän rikollisille ja epäsosiaalisille nuorille kavereille opettamaan:

The way for a young man to rise is to improve himself every way he can, never suspecting that anybody wishes to hinder him.

Suomeksi: Voidakseen nousta omille jaloilleen nuori mies  voi vapaasti kohentaa itseään kaikin tavoin ilman, että epäilisi on joku haluaisi estää häntä sitä tekemästä.

Kömpelö käännös, varmaan yritin kääntää liian kirjaimellisesti.

Mutta se on mahtava lause minkä esitän työssäni kun käydään läpi kognitiivisen terapian ohella erilaisia omia ajatuksia, mitkä saattavat olla esteenä sille, että uskaltaa tavallaan elää omaa elämäänsä. Tai paremminkin, että ei etsi verukkeita.

« Viimeksi muokattu: 20.05.24 - klo:16:00 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Vs: Puita Puhetta ja Ajatusta Herättäviä Sanontoja
« Vastaus #63 : 20.05.24 - klo:17:39 »
Muutin otsikkoa sisältämään molemmat aloitukset .
En ole ollenkaan varma että ainakaan minun tuomani siteeraukset olisi välttämättä kovin punnittuja
« Viimeksi muokattu: 20.05.24 - klo:17:45 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Vs: Puitua Puhetta ja Ajatusta Herättäviä Sanontoja
« Vastaus #64 : 21.05.24 - klo:13:53 »
Tuil taas mieleen yksi, mitä lainasin FBssä.
Se on kuulumma C.S. Lewis'lta.
Hän on kristitty.

"Ihmisellä ei ole sielua. Ihminen on sielu. Ihmisellä on ruumis."

Olen huomannut, että Raamatussa viitataan ihmisen joissakin kohdissa juuri sieluina.
Kuten "heitä pelastui niin ja niin monta sielua" . Jotenkin noin Apostolien teoissa.

Poissa Korpima

« Vastaus #65 : 21.05.24 - klo:14:48 »
Tässä muutama ajatuksia herättävä lainaus, joita olen keräillyt itse. Huomasin, että useimmat itse keräämät kohtani ovat kyllä enemmän pitkiä kappaleita kuin sukkelia sanontoja.

Heidän (erityisesti perheenisien) olisi parempi nähdä itsensä tuhansien vuosien kirkkohistorian, auktoriteetin ja perinteen kautta jo vakiintuneen totuuden jakajina kuin painostaa itseään ”selvittämään se itse”.

Tekstissä ei ole mitään uutta opittavaa. Ainoastaan löytää uudelleen se, mitä meitä viisaammat, pyhemmät ja kurinalaisemmat ihmiset jo tekivät. (Suom. DeepL.com.)

Ole hyvin varovainen oletusten ja odotusten suhteen. Kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä. Muilla ihmisillä on erilaisia asioita, jotka ovat tärkeitä elämässä. He eivät pidä siitä, että heitä oikaistaan, eivätkä he halua tuntea itseään uhatuksi. (Suom. DeepL.com.)

Ihmisen yleisenä taipumuksena on yrittää olla, kuten Eedenin puutarhan tarinassa sanotaan, ”Jumalan kaltainen” (1. Moos. 3:5), korottaen itsensä ylivertaiseksi, joka kuuluu oikeutetusti vain Jumalalle. Ylpeys on siis perussynti. Jotkut lisäisivät vielä, että synti juontaa juurensa ahdistuksesta ja ihmisen rajallisuuden aiheuttamasta turhautumisesta, kun ego yrittää kapinoida olemassaolomme asettamia rajoja vastaan.

Lunastus myönnetään, kun ihminen tulee tietoiseksi omasta ylimielisyydestään ja omahyväisyydestään, tekee nöyrästi parannuksen ja kääntyy uskossa Kristuksen puoleen. Silti synti jatkuu, sillä vaikka sen taakkaa kevennetään, sen ote ei koskaan hellitä. Ulkoisesti ihminen voi elää erittäin moraalista elämää, mutta sisäisesti hän jatkaa kapinointia Jumalaa vastaan ja pyrkii korottamaan itseään. Tämä kapinallinen ja tottelematon itsensä korottaminen on synnin ydin.

- https://www.religion-online.org/book-chapter/chapter-5-god-sin-and-christian-character/ (Suom. DeepL.com.)

Hengellinen ilmapiiri, jossa elämme, vaikuttaa lähes kaikkeen, mitä ajattelemme tai teemme. Miten esimerkiksi puhumme toisillemme? Sarkastisesti ja ivallisesti, kuten ihmiset televisiokomedioissa puhuvat toisilleen, vai välittyykö sanoistamme rakkautta, rohkaisua ja myötätuntoa? Pukeudummeko vaikuttaaksemme (usein seksuaalisesti) vai pukeudummeko tarkoituksenamme antaa Kristuksen meissä loistaa elämässämme? [...]

Mikä on meille tärkeää? Onko se asioita, joilla on vankka juurensa Raamatussa, kuten toisten auttaminen ja siunaaminen, vai onko se sitä, että eristäydymme tuntikausiksi kerrallaan katsomaan televisiota tai pelaamaan videopelejä, jolloin loppujen lopuksi emme anna mitään merkityksellistä itsellemme tai yhteiskunnallemme?

Ristiriita arvoliberalismin ja kirkon välillä syntyy siitä, että uskonto on yksilön täydellistä vapautta rajoittava tekijä. Kristinusko rajoittaa yksilön identiteettiä täydellisesti, se rajaa sitä, määrittelee sitä ja antaa sille jopa täydellisesti uuden sisällön, muodon ja merkityksen. Kristinusko myös mielivaltaisesti määrittelee, milloin, miten ja missä (kenessä) ihminen on sen mukaan vapaa. Lisäksi kristinusko antaa vain yhden tien sen sijaan, että ihannoisi minun tietäni kaikkien muiden ”minun teiden” kanssa (vrt. Joh. 14:6).
- https://hulluinhuonelainen.com/2018/11/11/minunkirkkoni-eiko-kirkko-olekaan-kristuksen/

Vaikka omasta mielestäni olen kaikesta oikeassa, pidän erittäin, erittäin epätodennäköisenä sitä, että koko universumin luojalla olisi tismalleen samat arvot kuin minulla pienellä, keskeneräisellä ja kompleksisella simpanssilla.

[...]  Uskonnossa ei pidäkään olla mitään loogista. Uskonto liittää ihmisen vuosituhansien ketjuun tässä monimutkaisessa maailmassa, jossa ei enää tiedä saako joogata tai pitää rastoja vai loukkaako se kenties jotakuta. Uskonnon rituaalien pointti on pysyvyys ja jatkuvuus. Onhan se helvetin absurdi ajatus, että Luoja kaikkivaltias muuttaisi arvojaan aina viimeisten vasemmistolaisten muotihömpötysten mukaan. Ja vielä jollain kansanäänestyksellä.
- https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d0e8d915-4b48-438f-b78c-5eeda6fb400a

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #66 : 22.05.24 - klo:14:03 »
Juu siinä on erilaisia ajatusta herättäviä sanontoja.

Paljon asiaa.

Tämän nyt jostain syystä nostin esille siitä
"Ristiriita arvoliberalismin ja kirkon välillä syntyy siitä, että uskonto on yksilön täydellistä vapautta rajoittava tekijä. Kristinusko rajoittaa yksilön identiteettiä täydellisesti, se rajaa sitä, määrittelee sitä ja antaa sille jopa täydellisesti uuden sisällön, muodon ja merkityksen. Kristinusko myös mielivaltaisesti määrittelee, milloin, miten ja missä (kenessä) ihminen on sen mukaan vapaa. Lisäksi kristinusko antaa vain yhden tien sen sijaan, että ihannoisi minun tietäni kaikkien muiden ”minun teiden” kanssa (vrt. Joh. 14:6)."

Ihmisen ajatukset vapaudesta ovat mielenkiintoisia. Raamattu sanoo, että joka tekee syntiä, on synnin orja.
Eli synti itse asiassa orjuuttaa. Ei vapauttaa.

"Kristinusko rajoittaa yksilön identiteettiä' tuon mielipiteen mukaan.

Tietty ajatus lähtee oletuksesta, että ihminen on täysin autonominen yksilö.
Ihmisen autonomisuus sinänsä on hyvin kyseenalainen oletus, kun on realistinen.

Poissa Korpima

« Vastaus #67 : 22.05.24 - klo:16:43 »
Rajoittaahan uskonto monella tavalla - mutta totuudellisesti ja esimerkiksi synnin käsitteen kautta (huonot jutut vs hyvät jutut).

Ei kristitty voi uskoa ihan mitä tahansa - tai että mikä tahansa on Jumalan tahto. Tai ihminen on mitä tahansa - vaan luotu Jumalan kuva. Ei pidä olla esim. epätotuudellinen.

Paljon vapautta on, mutta oikein ymmärrettyä vapautta, johon ei kuulu synti ja pahuus. Maallisesti ymmärretty "täydellinen vapaus" kattaisi kaikki mahdolliset synnitkin, joita siis uskonto pyrkii rajoittamaan. (No, kyllähän maalliset laitkin jo rajoittavat aika paljon.)

Onhan ihminen aina sijoittunut aikaan, kulttuuriin ja tapoihin, jotka vaikuttavat väistämättä. Kristinuskon yksi tavoitteita ymmärtääkseni on kuitenkin uskovan pyrkimys pelastua tästä kamalasta maailmanajasta. Ei siis mukautua kaikkeen, vaan valita kaikista mahdollisuuksista niitä parempia. Eli Jumalan tahtoa noudattavia.

Mahdollisuuksia on monia, mutta kristinuskon mukaan pitäisi noudattaa Jumalan tahtoa ja hyvyyttä (ei esim. omaa itsekästä tahtoa). Eikä välttämättä kulloisiakin maallisia ideologioita.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #68 : 22.05.24 - klo:17:41 »
Niin. Olisi mielenkiintoista tietaa miten elama etenisi ihmisten valilla jos kaikilla olisi vapaus tehda juuri mita tahtoo.

Mutta siis ajattelen, etta ihminen ei itseasiassa ole niin vapaa ja suvereeninen kuin tahtoo ajatella olevansa.
Eras nuori kaveri nuorten vankilassa sanoi, etta varastaminen ei ole vaarin, kun mina varastan, mutta on vaarin jos minulta varastetaan. ::)
Taisi kayttaa itseironiaa tuon sanoessaan. Han tiedosti tykkaavansa varastaa ja eika ajatellut, etta tulisi koskaan lopettamaan sita.
Ja oli ylpea etta SIITA ei ollut jaanyt kiinni (viela)

Tosin uutisten mukaan jai hyvin pahasti kiinni sitten hieman vanhempana. :(

Mutta idea taydellisesta henkilokohtaisesta vapaudesta tuntuu kiehtovalta.

Oletan, etta ihminen ei hoksaa ottaa huomioon sita surullista seikkaa, etta tuohon pyrkiessaan on sielunvihollisen koukussa.  :(

Poissa Korpima

« Vastaus #69 : 22.05.24 - klo:18:16 »
Niin, onhan käytännössä teoilla aina seurauksia. Ja kun valo valaisee, niin se näyttää huonot teot huonoiksi. Siksi pahuutta ja syntiä piilotellaan.

"Olen maailman pahin mies, äänestäkää minut johtajaksenne! Varastan teiltä kaiken."

Jos tekee huonoja tekoja toisille, niin he vastaavat huonoilla teoilla. Tai panevat vankilaan. Tit for tat tai potut pottuina (vaihtokauppastrategia).

Muutama aforismi lisää:

”Jos haluat hyviä yhteyksiä, sinun on oltava hyvä yhteys.”
Lainaus
“If you want good connections, you have to be a good connection.” (linkki)

“Kaikki on mysteeri ihmiselle, joka pyrkii välttämään totuutta.”
Lainaus
”Everything is a mystery to the man who seeks to avoid the truth.” (linkki)

”Älä koskaan odota kenenkään kiinnostuvan sinusta, kiinnostuksen kohteistasi tai mielipiteistäsi yhtään enempää kuin sinä olet kiinnostunut heistä.”
Lainaus
"Never expect anyone to show any more interest in you, your interests, or your opinions than you have in theirs."  (linkki)

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #70 : 23.05.24 - klo:13:49 »
Tuo viimeinen on hauska. :D

Mutta totta.

Vielä tuosta täydellisestä vapaudesta.
Joskus katselen ihmeissäniä moottoriteillä  raskaassa liikenteessä ajajaa, joka puikkelehtii ihan kuin lystää kaistoilta toiselle välttämättä säännöistä, kuinka lähellä on toisia autoja yms. yms.
Totean, että ainoa mihin he perustuvat oman (ja toisten) turvallisuuden on se, että kaikki muut ajavat sääntöjen puitteissa.  ???

Tuota heidän logiikkaansa olen usein ihmetellyt.

Poissa Korpima

« Vastaus #71 : 23.05.24 - klo:14:19 »
Tuo puikkelehtiminen ja riskinotto muistuttaa filosofi Kantin kategorisesta imperatiivista (https://fi.wikipedia.org/wiki/Kategorinen_imperatiivi):

"Toimi aina siten, että toimintatavastasi voitaisiin tehdä yleinen moraalilaki."

Toisesta lähteestä:

Lainaus
Kantin imperatiivi eli käskylause on muunnelma monesta uskonnosta löytyvästä kultaisesta säännöstä: “Älä tee toiselle sitä, mitä et haluaisi itsellesi tehtävän”. Toisin sanoen, aina tulisi toimia niin, että mitä ikinä teet, voisit elää sen kanssa, että myös muut tekevät niin. (https://ajattelunammattilainen.fi/tag/kategorinen-imperatiivi/)

Itse olen joskus miettinyt, miten kristinuskon periaatteet ja tuo Kantin muotoilu sopivat yhteen, mutta tuossa yllä sanotaan, että samoilla alueilla mennään.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #72 : 23.05.24 - klo:18:39 »
En ole kuullut tuota Kantin ajatusta. Tosin en tieda mitaan hanen muistakaan ajatuksista.
Mutta sinansa irrallisena hyvin jarkeva ajatus.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #73 : 24.05.24 - klo:16:36 »
Muistelen, että täällä on ollut aihe "Punnittua puhetta". Nyt en löydä sitä mistään, onko se jossain kun hakukaan ei tuonut apua? Ei näytä olevan, joten aloitan uuden keskustelun. Tarkoitus olisi, että tänne kirjoitettaisiin osuvia ja lyhyitä tiivistelmiä asoista, joista on ollut apua elämän eri tilanteissa.

Lainaus
"Ei se ole mikään ihme, jos Jumalan vanhurskauttaa sen, joka rukoilee - totta Jumala sellaisen vanhurskauttaa. Eikä se ole ihmeellistä, että Jumala vanhurskauttaa sen, joka uskoo - tietysti Jumala uskovan vanhurskauttaa. Eikä sekään ole ihme, jos Jumala vanhurskauttaa ihmisen, jossa on Pyhä Henki. Mutta se on ihme, että Jumala vanhurskauttaa jumalattoman" (Juho Malkamäki)

Tama pauluksen aloitus mika on nyt taman ketjun alussa oli jotenkin juuri sita mita minulle on ollut mielessa.
En tieda miksi,mutta jotenkin tajusin, etta kaikilla ihmisilla on se sama taakka kannettavana kuin itsella.

Jokaisena aamuna kukin ihminen kohtaa sen tilanteen missa juuri nyt elamassaan on.
Ajatella, juuri niissa tilanteissa Jeesus voi kohdata ihmista ja pelastaa taman sielun ja kantaa eteenpain.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #74 : 25.05.24 - klo:15:41 »
RUNO
(1960-luvulta)

Kylä kaunis autiona, jäljellä vain mummot, vaarit.
Pellot pitkät paketissa, tyhjää kolkkaa viljalaarit.

Kauppa kiinni, veroherrat ajoi miehen muille maille.
Yllättäen kylän vanhat jäivät palvelusta vaille.

Autiona uusi koulu, tyhjyys katsoo ikkunasta.
Taksi kuskaa kirkonkylään seutukunnan kuutta lasta.

Abortista uusi tapa, avun saa nyt kaikki naiset.
Kaikkialla Suomen maassa hiljaiset on hautajaiset.

Rakkaan kodin rauniolla lapset katsoo itkusilmin.
Murheelliset kuvat kulkee suomalaisen perhefilmin.

Tuhoon mennään, isäntänä jos on olut sekä viina.
Monen kodin katon alla vaivana on sielun piina.

Näin kun jatkuu, vähitellen Suomi sortuu, maassa makaa.
Vieras kerran kyntää pellot, tullut monen virran takaa.

Sammuu suku Kalevalan, maailmankuulu lakoistansa.
Hakata voi hautakiveen: “Tässä lepää hullu kansa”.

Past. kirjailija ja runoilija Vilho Rantanen (1899-1979)

Saa kopioida ja levittää

Runo tuntuu hyvin ajankohtaiselta nytkin.