Kirjoittaja Aihe: Puitua Puhetta ja Ajatusta Herättäviä Sanontoja  (Luettu 30815 kertaa)

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Vs: Puitua Puhetta ja Ajatusta Herättäviä Sanontoja
« Vastaus #120 : 07.10.24 - klo:16:15 »
Kai perinteisyys on tässä suvaitsematonta ja rakkaudetonta, kovasydämistä konservatiivisuutta. Asiat voidaan esittää eri tavoilla. Joutuu vastahankaan maailman kanssa - aivan kamalaa, kuinka sen voi kestää!

Niin ja taustalla lienee perusolettamus, että maailman ja kirkon kuuluu olla sopusoinnussa. Jos tuon tekee lähtökohtaolettamukseksi, niin tietty se sopusointu jää sitten johtotähdeksi ja enemmistön mielipide ratkaisee.  ???

Poissa Korpima

« Vastaus #121 : 07.10.24 - klo:16:21 »
Tavallaan yllättävän kauan ja pitkään Raamatun tämäkin avioliitto-opetus on ollutkin pääasiassa voimassa. Palttiarallaa 2000 vuotta.

Voisi kuvitella, että heti kättelyssä esim. Paavalin opetuksiin olisi vastapalloon tullut jotain tyyliin "onpas kauheaa opetusta, ei varmana oteta kuuleviin korviin! Mitenkäs Paavali on noin rakkaudeton?"

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #122 : 07.10.24 - klo:16:30 »
Tarkoitatko, että voi ihmetellä, miksi juuri näinä aikoina Paavalin opetukset on todettu rakkaudettomiksi? Miksi ei kauan sitten??

Poissa Korpima

« Vastaus #123 : 07.10.24 - klo:16:42 »
Juu, voisi kuvitella että nk. liberaaleja oli menneisyydessäkin (tai ei ollut, ainakaan vastaavasti?). Eli pitkään niitä on noudatettu ja otettu vakavasti, vasta nyt ei.

Luin Timo Eskolalta jonkin jutun, jossa oli mainittu jotain lundilaisuudesta ja vastaavasta. Varmaan tämä liittyy johonkin tulkintoihin, oppihistoriaan tms. Mutta en ole tarpeeksi sivistynyt.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #124 : 07.10.24 - klo:16:57 »
Mielenkiintoinen pointti Korpimalla.

Raamattu ikäänkuin kyllä näyttäisi antavan tähän selityksen.
Mutta asia on mielenkiintoinen ihan sosiologiseltakin kannalta.

Poissa HelenaM

« Vastaus #125 : 07.10.24 - klo:22:12 »
Korpima miettii viisaita minustakin. Että mistä nyt keksittiin, että Raamatun tekstiä on luettu tai tulkittu ihan väärin ties miten kauan. Sanotaan, että kirkon pitää uudistua eikä jähmettyä peloissaan jonnekin aikansa eläneisiin perinteisiin.

Matteus 24 sanoo lopunaikoihin viitaten, kun laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus. Laittomuus vaikuttaisi olevan lopun ajan tunnusmerkki. Ihmettelen vaan sitä, että missä näiden "uudistusmielisten" vakaumuksellisuus on, kun moni vuosikymmeniä kirkollista, yhä voimassa olevaa opetusta tunnustaneetkin ovat kääntäneet kelkkansa, papitkin.

Poissa Korpima

« Vastaus #126 : 14.10.24 - klo:14:11 »
Bruce Charlton käsittelee "netti-ilmiö" Miles Mathisia ja korostaa itse ajattelemisen tärkeyttä (https://charltonteaching.blogspot.com/2024/10/more-on-miles-mathis.html).

Lainaus
Siksi suurin osa siitä, mitä luulemme tietävämme (jopa ”faktojen” perustasolla), on joko täysin valheellista ja keksittyä, tai sitten valikoivuuden ja tukahduttamisen vuoksi niin syvästi (ja laskelmoivasti) vääristynyttä, että se on törkeän harhaanjohtavaa.   

Tämä viesti ei ole vain totta, vaan se on äärimmäisen tärkeä, mutta silti hyvin laajalti laiminlyöty.

[...] Kun joku on oppinut olemaan luottamatta virallisiin ja valtavirran lähteisiin ja ajattelemaan itse, hän on oppinut jotakin elintärkeää, eikä sillä ole suurta merkitystä, meneekö hän ”liian pitkälle” ja esittää tiettyjä väitteitä, joita useimmat ihmiset pitävät (tai tietävät niiden olevan) vääriä.

(Suom. DeepL.com.)

Hän on sitä mieltä, ettei tulisi välittää siitä, mitä muut meistä (ja ajatuksistamme) ajattelevat. Etenkään media. Pitäisi ottaa omaa vastuuta omasta ymmärryksestämme.

Pitäähän tämä evankeliuminkin suhteen paikkansa. Ei pitäisi välittää siitä, että joku toinen ei usko - omalla tavallaan (voihan hän uskoa myöhemmin). Vaikka kukaan toinen ei uskoisi maailmassa, voisi - ja pitäisi - silti uskoa Kristukseen. Siis siinä mielessä, että voi uskoa vailla huolta ja pitää esim. maallistuneen median käsityksiä kristinuskosta ja "yliluonnollisesta maailmankuvasta" usein väärinä.

Poissa Kahvipapu

• Kristuksen tähden houkka
« Vastaus #127 : 14.10.24 - klo:17:32 »
Tässä Eskola kirjoittaa lundilaisuudesta, jonka kuuluisin sovellus on ns. kahden korin teologia: rakkauden piiriin kuuluvat asiat voivat muuttua, vaikka uskonasiat ovatkin ikuisia. Sovitusopinkin kanssa on sählätty. https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kant-kummittelee-sovitusopin-kieltajien-ajattelussa-lundilainen-teologia-vaikuttaa-suomessa-edelleen/

Joskus tuntuu, että kukaan ei väistele Raamattua niin ketterin askelin kuin teologi. Ehkä tämä on vain maallikon purnausta, mutta monet hienot uskovat ovat menneet piloille opiskeltuaan lipastolla. Jotkut onnistuvat välttämään tiedekunnan hapatteen, mutta he todellakin välttelevät sitä - tekevät pakolliset tentit, mutteivät omaksu tenttimäänsä. Mutta onhan tämä Eskolakin teologi. STI onkin toisaalta tunnustuksellista oppositiota.

Joskus olen ajatellut, että olisi pitänyt alkaa papiksi. Joskus tuntuu, että säästyin paljolta, kun en ruvennut. Nyt tosiaan jo eläkkeellä ja ihan toiselta alalta. Teologia on kyllä kulkenut harrastuksena mukana.
Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi (1. Kor. 1: 25).

Poissa Korpima

« Vastaus #128 : 14.10.24 - klo:19:05 »
Tuo lundilaisuus tuli vastaan jossain keskustelussa äskettäin. En ole paljoa perehtynyt, mutta meneehän tässä moderni ihmisajattelu helposti Raamattu-lähteisyyden edelle. Teologi voi keksiä mitä vain - tai ihminen ylipäätään.

Olen myös kuullut ainakin parista lähteestä kommentin, että teologit (tai rabbit myös) keksivät helposti täysin vastakkaisia ideoita ja tulkintoja, kuin miten yksinkertaisempi lukutapa antaisi olettaa. Hyvästä tulee pahaa, mustasta valkoista, kuten Raamatussa varoitetaan jossain.

Tietysti voi kysyä, miten tietää oikean lukutavan?

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #129 : 14.10.24 - klo:20:48 »
Ehkä jotenkin yllä oleviin viesteihin liittyen, tosin melko heppoisen pohdinnan jälkeen, tuli mieleen, mitä pohdin eilen illalla luettuani lisää kirjasta mikä käsittelee Korean historiaa. Olen yrittänyt aina silloin tällöin lukea lehtistä minkä mieheni sai kun oli Koreassa katolisessa kirkossa pääsiäisenä 2023. Olen yrittänyt saada siitä selvää Google tekstin kääntäjän avulla, mutta sitäkään en ole tehnyt kovin sinnikkäästi.

Mutta se mitä olen lukenut, on minulle ikäänkuin todella vierasta tekstiä eli en ole aivan saanut kiinni siitä mitä siinä yritetään sanoa. Olen ihmetellyt, että mistä se johtuu.

Olen kummastellut sitä ja mieleeni on tullut ajatus, että onko meidän evankelinen tapa puhua asioista jotenkin sekin kulttuurin säätelemää?  Sama tuli mieleen sitten, kun luin Korean historian kirjaa.
Konfutselaisuus on historiallisesti ollut heillä ajattelun johtotähti vuosituhansia. Se ei ole itse asiassa uskonto, koska siinä ei viitata jumaluuteen, vaan on enemmänkin filosofinen oppi, missä korkea moraalisuus on ihanteena.

Jotenkin tuli mieleen, että minkähänlaista olisi evankelioida korealaisia, jotka eivät ole olleet tekemisissä kristinuskon kanssa.
Tää tietty tulee aina esille lähetystyössä.

Tietty tuli myös mieleen, että mitä he kuulevat kristinuskosta, kun katolinen kirkko levittää kristinuskoa. Löytyykö siitä evankeliumi? Toivottavasti.
Katolinen kirkko teki siellä  lähetystyötä enemmän kuin muut kristilliset kirkot. Heitä tapettiin paljon 1800 luvulla.

Tässä viestissä ei välttämättä ole päätä eikä häntää. ;D
Mutta jotenkin vaan tiedostin, miten erilainen kaukoidän kulttuuri on kuin se mihin on itse tottunut.

Poissa Korpima

« Vastaus #130 : 14.10.24 - klo:21:00 »
Tuohon intellektuellien riskiin kääntää kaikki ylösalaisin jatkoksi seuraava Steve Sailerin kommentti (https://www.unz.com/isteve/the-federalist-reviews-noticing/), että tietyllä yksinkertaisuudellakin voi pärjätä:

"Perusymmärrykseni on, että huomaaminen ei ole kovin vaikeaa, jos vain antaa itselleen luvan: maailma on itse asiassa aika lailla sitä, miltä se näyttää, vaikka emme haluaisikaan myöntää sitä."

Toki hengellisiä asioita voi olla vaikea huomata.

Poissa Korpima

« Vastaus #131 : 15.10.24 - klo:15:19 »
Lueskelin vähän Timo Eskolan blogia, jossa oli nykymenoa avaavia kohtia, tässä tuosta lundilaisuudesta:

Lainaus
"Kirkossa itsessään keskeisin niistä on Lundista tullut uuskantilainen käsitys. Se väittää Kantia seuraten, että autonominen ihminen kehittää itse parhaan mahdollisen moraalin ilman uskontoja. Kantin “puhdas järki” ei ole langennut eikä tarvitse Jumalaa. Vaikka asia tuntuu käsittämättömältä, ruotsalainen luterilaisuus on pitkään tulkinnut etiikkaa ilman Raamattua. Ja suuntauksen suomalainen versio tekee saman täällä: kuvitelman mukaan itsenäiset aikuiset päättävät moraalista ja myös avioliiton luonteesta kulloinkin oman aikaansa sopivien periaatteiden mukaan. Jos Raamattu on näitä uusia käsityksiä vastaan, se joutaa mennä. Näihän piispa Kaisamari Hintikka vastikään kuvasi omaa kantaansa television kiihkeässä debatissa." https://timoeskola.blogspot.com/2024/04/instituutioiden-kumoaminen-ja.html

Toinen teksti, jossa tuodaan hyvin esille, miten länsi on rappeutunut ja liberalisoitunut. Hyvä termi tuossa "konservatiivisuuden" sijaan, "aidosti tunnustuksellinen."

Lainaus
"Lyhyesti sanoen: lähetystyön synnyttämät kirkot ovat yleensä raamatullisia ja teologialtaan konservatiivisia tai paremminkin sanoen aidosti tunnustuksellisia, Lutherin teologiasta iloitsevia kirkkoja. Pohjoisen kirkot ovat liberalisoituneita uusprotestanttisia kirkkoja, joista monille yksikään opinkohta ei ole enää täysin pyhä. Tässä asetelmassa pohjoinen painostaa etelän sisarkirkkoja esimerkiksi liberaalin raamattunäkemyksen, oppeja suhteellistavan opetuksen ja postmodernin moralismin omaksumiseen. Esimerkit tästä ovat vastaansanomattomia." https://timoeskola.blogspot.com/2024/10/tilannekatsaus-luterilaisten-kirkkojen.htm

Eskolalla on ilmeisesti kaksi blogia: Eskolatologiaa ja Dosentin kammiosta.
« Viimeksi muokattu: 15.10.24 - klo:15:26 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #132 : 15.10.24 - klo:15:33 »
Kommentoin lahinna Korpiman viestin ylempaa lainausta.
Siis ei mitaan uutta taivaan alla. Aatamista ja Eevasta lahtien ihminen on paattanyt,etta han kykenee paattamaan oikean ja vaaran itse ilman Jumalan sanaa.

Jotenkin samaa kehaa jokainen sukupolvi kiertaa.

Ja samalla pakenee Jumalaa kuin Aatami, ja peittelee omaa hapeaansa.

Poissa Korpima

« Vastaus #133 : 15.10.24 - klo:15:42 »
Tulivat myös nuo teemat ja hyvän ja pahan tiedon puu mieleen.

Ja se, että Raamattu on olennaista, jos haluaa noudattaa Jumalan tahtoa - ei vain omaa tahtoaan. Kaikissa kysymyksissä tietysti Raamatusta ei voi saada tietoa, mutta monissa voi - kuten avioliitto- ja seksuaalisuuskysymyksissä. Ilmeisesti sitä ei vain uskota, haluta käyttää tai noudattaa. Liika järkeisoppi vei teologilta järjen...

Kyllähän Jeesuskin kommentoi suoraan avioliittoa ja hän varmasti tietää, mitä on luonut.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #134 : 15.10.24 - klo:15:50 »
En tieda, onko sinulle David Wilkersonin kirja Vision, suomeksi Naky sinulle tuttu.
Se on kirjoitettu muistaakseni 1973. Siella tama homojuttu on ennustettu juuri niinkuin nyt nahdaan. Ei olisi 70 luvulla arvannut. Eika viela edes 80 luvulla. Siella sanotaaan etta kirkkokunnat hyvaksyvat homoseksuaalisuuden ja sen edustajia pidetaan rohkeina uudistusmielisina ihmisina jne. jne.

Minulla on se kirja muistaakseni seka suomeksi etta englanniksi. Voin tuoda tanne suoran lainauksen jossain valissa.