Erilaisia aforismeja ja ajatelmia blogista (
https://onecosmos.blogspot.com/2025/01/you-cant-domesticate-weirdness.html):
"Todellisuus on niiden häkki, joilta puuttuu mielikuvitus.
Maailma ei tuhoudu ihmeiden puutteeseen, vaan ihmettelyn puutteeseen.
Tieteellisen tiedon kehitys ei näytä tekevän maailmankaikkeudestamme tai sisäisestä elämästämme siinä yhtään vähemmän salaperäistä.
Tieteellä varustautunut ihminen on kuin vauva tulitikkurasian kanssa.
Teleologia [tarkoitusperäisyys tai päämäärähakuisuus] on biologille kuin rakastajatar: hän ei voi elää ilman häntä, mutta hän ei halua näyttäytyä hänen kanssaan julkisesti.
Minusta on äärimmäisen epätodennäköistä, että mieli olisi pelkkä aineen sivutuote. Sillä jos mielenprosessini määräytyvät täysin aivojeni atomien liikkeiden perusteella, minulla ei ole mitään syytä olettaa, että uskomukseni ovat totta. Ne voivat olla kemiallisesti järkeviä, mutta se ei tee niistä loogisesti järkeviä. Ja näin ollen minulla ei ole mitään syytä olettaa, että aivoni koostuvat atomeista.
Luonnontieteille omistetun elämäni aikana minulle pakostakin tulleena johtopäätöksenä on, että maailmankaikkeus sellaisena kuin sen oletetaan olevan fysikaalisessa tieteessä, on vain idealisoitu maailma, kun taas todellinen maailmankaikkeus on hengellinen maailmankaikkeus, jossa hengelliset arvot ovat kaikki kaikessa.
[...] Mikään ei viehätä minua kristinuskossa niin paljon kuin sen oppien ihmeellinen julkeus.
[...] Kirkon tehtävänä ei ole sovittaa kristinuskoa maailmaan eikä edes sovittaa maailmaa kristinuskoon, vaan sen tehtävänä on ylläpitää vastamaailmaa maailmassa.
[...]
[kommentissa] ”Ja tuuli sanoo: Täällä oli säädyllisiä jumalattomia ihmisiä: Heidän ainoa muistomerkkinsä asfalttitie. Ja tuhat kadonnutta golfpalloa.” T. S. Eliot"
(Suom. DeepL.com.)