Kirjoittaja Aihe: Lähetysjärjestöjen ja kirkon ristiriita  (Luettu 4014 kertaa)

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Lähetysjärjestöjen ja kirkon ristiriita
« : 30.10.23 - klo:15:38 »
Tämä oli minusta mielenkiintoinen konflikti.
Suomen Ev. Lut. kirkko ei näy pitävän siitä, että lähestys/herätysjärjestöjen parissa toimivat teologit menevät Inkerin lut. kirkkoon virkaan vihkittäväksi.

https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/inkerin-kirkon-vihkimyskriisi-syvenee-arkkipiispa-heraa-kysymys-onko-joidenkin-jarjestojen-pyrkimys-irtaantua-kirkostamme/

Johtaneeko järjestöjen eroamiseen tai ulosheittämiseen kirkosta.

Poissa Korpima

Vs: Lähetysjärjestöjen ja kirkon ristiriita
« Vastaus #1 : 30.10.23 - klo:15:47 »
Suomalainen kristillinen kenttä vaikuttaa aika monipuoliselta ja laajalta - jo pelkästään näiden Ev.-lut. -kirkon järjestöjen puolesta.

En ole tarkemmin perillä konfliktista, eivätkä erottelevat tekijät ole tarkasti selvillä. Joitakin juttuja ja blogikirjoituksia olen lukenut.

Onneksi Jumala on kaikille järjestöille ja joukkioille sama. Ja toivottavasti tehdään hyvää työtä ja se voi edetä.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #2 : 03.11.23 - klo:15:16 »
Tässä hieman uutisia aloituksessa mainitusta tilanteesta.
Kansanlähetyksellä ja Sley:llä hieman menneet sukset ristiin Ev. Lut. kirkon kanssa. Kumpaakin järjestöä syytetään sopimusrikkomuksesta.

https://uusitie.com/kaksi-lahetysjarjestoa-piispainkokouksen-kuultaviksi-syytetaan-sopimusrikkomuksesta/

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #3 : 03.11.23 - klo:20:50 »
Kansanlähetys on joutunut lomauttamaan työntekijöitään ensimmäistä kertaa. :(

Poissa Opo

« Vastaus #4 : 04.03.24 - klo:16:01 »

Poissa Korpima

« Vastaus #5 : 04.03.24 - klo:16:32 »
Mielenkiintoinen juttu. Itse en ole lainkaan kartalla koko aihepiiristä. Mutta ikävältä kuulostaa, että maailman tuulet (ideologiat) rajoittavat.

Poissa Korpima

« Vastaus #6 : 23.09.24 - klo:12:24 »
Ilkka Vakkuri puhuu tilannekatsausta tästä asiasta ja on sitä mieltä, että ev. lut. -kirkko on ääriradikaalien kaappaama. Onko luterilaisen kirkon konservatiivisten lähetys- ja muiden järjestöjen lähtölaskenta jo alkanut?, https://www.youtube.com/watch?v=EF4rP-NHGkw (8 min.)

Hänen ehdottamansa ratkaisu on uusi kirkko konservatiiveille, joilla ei ole enää perinteisessä kirkossa toiminnalleen tilaa.

"Ääriradikalismiin, jossa kaikki perusteet on muuttuneet. Niin, että on tulossa ääriradikaalien, äärivihervasemmiston, ääri-SETAn, äärifeminismin kehto. Sen pysäyttäminen tuntuu olevan äärettömän vaikeata. Ja sen takia konservatiivien tulisi miettiä, mitä he oikeasti tekevät."

Kaipa tässäkin on se, että rajat maailmaan vuotavat ja kaikki kivat uudet ideologiat otetaan avosylin vastaan - Jeesuksen kirkkoon. Eli mukaudutaan maailmaan, toisin kuin Paavali suositti. Vaikka onhan tämä vain yksi "känkkäränkkänäkemys", ja ehkä minulla on vain kriittinen konservatiivinen persoonallisuus?

Tiedänkö paremmin kuin piispat, miten kirkkolaivaa pitäisi ohjata?
« Viimeksi muokattu: 23.09.24 - klo:12:36 kirjoittanut Korpima »

Poissa Kahvipapu

• Kristuksen tähden houkka
« Vastaus #7 : 23.09.24 - klo:14:40 »
Oma käsitykseni on, että välirikko SLEY:n ja Kansanlähetyksen sekä emokirkon välille tulee vain pois pakottamalla. Ainakin SLEY:ssä ollaan kovasti kiinni äitikirkon helmoissa. Omaisuus ja verotusoikeus toki jäisivät liberaaleille ja edessä olisi niukkuuden ajat. Toisaalta järjestöt ovat jo pitkään pyrkineet lisäämään omavaraisuuttaan. Eihän erottaminen niille yllätyksenä tulisi, ja hiljaisuudessa on uskoakseni tehty varasuunnitelmat. Olen elämäni varrella ollut sekä SLEY:n että Kansanlähetyksen piirissä ja seurannut tätä kummallista näytelmää jo vuosia. Väsyinkin siihen vääntöön, ja kuten olen kertonut, hakeutunut sivuun tästä ikiliikkujasta. Jos joskus perustetaan jollain kokoonpanolla "perinteinen luterilainen kirkko", olen kiinnostunut. Siihen asti joutunen pysyttelemään turvallisella etäisyydellä.
Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi (1. Kor. 1: 25).

Poissa Korpima

« Vastaus #8 : 23.09.24 - klo:16:05 »
Voin kuvitella, että voi olla rasittavaa kirkollinen elämä, jos ihmiset ovat ihan eri linjoilla. Itselleni ei ole henkilökohtaisesti mitenkään tuttua, seurailen kauempaa. Varmaan näihin ei välttämättä edes huomaa kiinnittää huomiota, jos esim. vain käy messussa (eikä lue uutisiakaan). Kirkkopolitiikka ja kaikki päätöksenteko sun muu vaatii varmaan tiettyä mielenlaatua. Toivoisin, että kirkko olisi rauhaisa turvasatama, eikä riitaisa.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #9 : 23.09.24 - klo:16:12 »
Luterilainen kirkko on varmaan vuosikymmeniä ollut sellainen, että sen sisällä on itse asiassa paljon erilaista toimintaa. Nää lähestysjärjestöt ja Kansan Raamattuseura ovat siitä esimerkkejä, mutta eivät ole ainoita sellaisia.

Eli mitä nyt tapahtuu on jotain uutta. Siis uutta tässä ajassa, ei uutta ihmiskunnassa. Itse asiassa samaa vanhaa Aatamin ja Eevan ajoista lähtien.

Hassu, tuo Vakkuri, käytti sanaa "kaapata" , siis että kirkko on kaapattu. Käytin samaa termiä eilen siitä ilmiöstä kun pohdin miten Aaronkin tavallaan kaapattiin ja laitettiin tekemään uusi jumala.

Esimerkiksi Mikkelin Tuomiokirkkoseurakunnassa oli ollut useampia kymmeniä vuosia melko paljon hengellistä herätystä.

Eilen katselin heidän sivujaan, ja nyt siellä on sateenkaarimessu. Eräs näistä naispiispoista on siellä nykyään piispana. Hän oli yksi niistä jotka halusivat mm. Kansanlähestyksen veks kirkosta. Kansanlähetys ja moni muu herätysliike oli hyvin näkyvästi esille Mikkelissä aiemmin.

Tuo Korpiman linkin Vakkuri totesi juuri tän radikaalin muutoksen ja samalla totesi, että mihin on kirjoitettu, että Suomessa saa olla vain yksi luterilainen kirkkokunta, eihän sellaista "lakia" ole muualla maailmassakaan.

Suomessa kansankirkkojärjestelmä ja Ruotsissa valtionkirkkojärjestelmä aiheuttavat tämän kulttuuri-ilmiön ja kestää kauemmin ennenkuin ihmiset uskaltavat luopua siitä.

Näen Päivi Räsäsen toiminnan perustuvan juuri siihen hätään, että mitä kansakirkolla ja koko maalle on tapahtumassa kristinuskon suhteen. Ehkä olisi aika antaa sen mennä ja ihan rauhassa olla uskovien kanssa yhteydsessä ja jättää noi vanhat raamit omaan arvoonsa.

Suomi on muuttunut hengellisesti  ja kulttuurin suhteen, mutta eihän siihen "laivaan" tarvitse jäädä.

« Viimeksi muokattu: 23.09.24 - klo:17:15 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #10 : 23.09.24 - klo:16:29 »
Oma käsitykseni on, että välirikko SLEY:n ja Kansanlähetyksen sekä emokirkon välille tulee vain pois pakottamalla. Ainakin SLEY:ssä ollaan kovasti kiinni äitikirkon helmoissa. Omaisuus ja verotusoikeus toki jäisivät liberaaleille ja edessä olisi niukkuuden ajat. Toisaalta järjestöt ovat jo pitkään pyrkineet lisäämään omavaraisuuttaan. Eihän erottaminen niille yllätyksenä tulisi, ja hiljaisuudessa on uskoakseni tehty varasuunnitelmat. Olen elämäni varrella ollut sekä SLEY:n että Kansanlähetyksen piirissä ja seurannut tätä kummallista näytelmää jo vuosia. Väsyinkin siihen vääntöön, ja kuten olen kertonut, hakeutunut sivuun tästä ikiliikkujasta. Jos joskus perustetaan jollain kokoonpanolla "perinteinen luterilainen kirkko", olen kiinnostunut. Siihen asti joutunen pysyttelemään turvallisella etäisyydellä.

Ehkä se vääntö ja ikiliikkujaefekti on ikäänkuin surutyötä?

Poissa Kahvipapu

• Kristuksen tähden houkka
« Vastaus #11 : 23.09.24 - klo:17:40 »
Varmasti on surutyötä. Se on kova paikka, kun savustetaan pois "omasta" kirkosta, johon on monta sukupolvea kuuluttu, lapset kastettu, avioliitot siunattu ja vainajat haudattu. Pelissä on paljon tunteita ja historiaa. Itsekin suren, etten mahtunut enää kirkkoon. Oli raskas päätös lähteä.

Ehkä tuo surutyö on vielä organisaatiotasolla kesken. Lahkoleiman pelkoakin on ilmassa. Ja lähtijöiden joukko todennäköisesti olisi pieni, kymmeniä tuhansia korkeintaan.

Meillä on Suomessa luterilaisuutta toki kirkon ulkopuolellakin, mutta vain hyvin tiukkaan napitettua. Lähetyshiippakunta (LHPK), Suomen tunnustuksellinen luterilainen kirkko (STLK) ja Seurakuntaliitto. Ne eivät esimerkiksi perusta pietismistä tai maltillisestakaan karismaattisuudesta. Lisäksi  Suomen lukuisat syrjäseudut ovat niistä osattomia. LHPK on kyllä varsin kiitettävästi laajentanut messutoimintaansa viime vuosina (ent. Luther -säätiö).

Itse huomasin pietistisenä luterilaisena olevani lähempänä Vapaakirkkoa kuin Lähetyshiippakuntaa. Järjestely ei ole kivuton, mutta elämme kirkollisessa poikkeustilanteessa, monen mielestä jopa hätätilanteessa.

Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi (1. Kor. 1: 25).

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #12 : 23.09.24 - klo:19:43 »
Minakin naen itseni pietistisena luterilaisena.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #13 : 23.09.24 - klo:21:18 »
Varmasti on surutyötä. Se on kova paikka, kun savustetaan pois "omasta" kirkosta, johon on monta sukupolvea kuuluttu, lapset kastettu, avioliitot siunattu ja vainajat haudattu. Pelissä on paljon tunteita ja historiaa. Itsekin suren, etten mahtunut enää kirkkoon. Oli raskas päätös lähteä.

Ehkä tuo surutyö on vielä organisaatiotasolla kesken. Lahkoleiman pelkoakin on ilmassa..

Juu arvelisin minakin, etta organisaatiotasolla surutyo on kesken. Siihen liittyy todella paljon, jopa ikaankuin yhteiskunnan ja kulttuurin muutos, kun ns. kansankirkon rooli muuttuu radikaalisti.

Poissa HelenaM

« Vastaus #14 : 23.09.24 - klo:22:12 »
Jos nämä kaksi joutuvat eroamaan luterilaisesta kirkosta, jäävätkö ne aivankuin orvoiksi? Ei taida olla muuta luterilaista yhteisöä, johon voisivat liittyä? Vaikka papiston ja piispojen kanssa on erimielisyyksiä, silti nämä järjestöt ovat saaneet toimia vapaasti ja pitää omia tilaisuuksiaan. Pakkoeron tilanteessa varmaan olisi perustettava uusi kirkkokunta, tai kaksikin, mutta ei voi tietää.

Luterilaisessa kirkossa itse tykkään urkusäestyksestä. Vaikka liturgiat eivät miellytä, menen messuun urkumusiikin takia ja myös virsien. En kestä enkä jaksa yhtään ns. ylistysmusiikkia rock-tyyliin, puhumattakaan valoista ja savuista. Näille olen allergisoitunut  :D